Har en liten fråga angående belysning. Håller på göra ett badrum åt en kompis. Jag har 5st spotar infälld i taket som är kopplade i series som har 230v matning till varsin drivdon. Spot nr 5 hämar i yttre hörnen på duschen men den klarar tak höjds krav och alla spotar är ip44 klassad. Allt detta fungerar.

Kompisen ville ha två st dusche nische där man ställer dusch flaskor och sånt och i de ville han även ha 2 små spotar i varje dusche nische. 4 st små spotar totalt. De 4 små spotar är ip 44.

De 5st 230v spotar i taket ska tänds samtidigt som de 4st små 4V spotar i dusche nischen.

Till min fråga....

Kan man gå ut från den femte spot i duschens 230v drivdon, inn till en 12v traffo, ut från 12v traffo ner till första spot i dusch nischen och sen vidare i series till de andra tre spotar i dusche nishen? Funkar det. Se bifogade bilder på kopplings schema till de små spotar i dusche nischen och även bild på 12v traffo. Bifoga även bild på de 5st 230v spotar i taket.

Funkar det som jag tänkt eller tänker jag fel?
 
  • Installationsanvisningar för belysning: av/på-brytare, monteringsring, kabelanslutning, kabeldragningsscheman för drivrutiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en webbsida som visar en transformator för LED och halogenbelysning. Produkten har positiva recensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skärmdump från en svensk webbutik som visar specifikationer för en elektronikprodukt och ett meddelande om cookies.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I princip ja, med förbehåll.

Även om takhöjden överstiger 225 cm så kanske det inte är torrt i taket. Spottar med en tätningsring som ger IPX4 bör användas så att inte fukt tränger in bakom (ovan) spotten. Jag anser det som allmänt olämpligt med 230 V-spottar i badrum.

Var tänker du gömma drivdonet till nischen? Det behöver skydd mot fukt.

Det drivdon du har bild på passar inte till de spottar för nischen som du visar. Du behöver ett drivdon som ger konstant ström.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I princip ja, med förbehåll.

Även om takhöjden överstiger 225 cm så kanske det inte är torrt i taket. Spottar med en tätningsring som ger IPX4 bör användas så att inte fukt tränger in bakom (ovan) spotten. Jag anser det som allmänt olämpligt med 230 V-spottar i badrum.

Var tänker du gömma drivdonet till nischen? Det behöver skydd mot fukt.

Det drivdon du har bild på passar inte till de spottar för nischen som du visar. Du behöver ett drivdon som ger konstant ström.
Tänkte gömma drivdonet i taket vid den femte spot. Alltså ut från 230v drivdon in i 12v traffo.

Vad är fel med den 12v traffo i bilden . Den ska ha 230v in och ger 12v ut på andra änden. Funkar inte det?
 
Csm84 Csm84 skrev:
Tänkte gömma drivdonet i taket vid den femte spot. Alltså ut från 230v drivdon in i 12v traffo.

Vad är fel med den 12v traffo i bilden . Den ska ha 230v in och ger 12v ut på andra änden. Funkar inte det?
Har alldrig hört att man inte få ha 230v spotar i badrummet. Är inte det viktigast att de är kappslad och klarar ip 44?
 
Behöver man ställa frågor i ett forum på internet kanske man inte borde hjälpa en vän med elinstallationer i badrum…
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Behöver man ställa frågor i ett forum på internet kanske man inte ska hjälpa en vän med elinstallationer i badrum…
Vad är poängen med ett el forum om man inte kan ställa frågor.
 
Csm84 Csm84 skrev:
Tänkte gömma drivdonet i taket vid den femte spot. Alltså ut från 230v drivdon in i 12v traffo.
Nästan rakt under duschen? Se bara till att det är torrt där under taket.

Csm84 Csm84 skrev:
Vad är fel med den 12v traffo i bilden . Den ska ha 230v in och ger 12v ut på andra änden. Funkar inte det?
Inte för de spottar du visar på första bilden för de ska ha konstant ström, inte konstant spänning.

Csm84 Csm84 skrev:
Har alldrig hört att man inte få ha 230v spotar i badrummet. Är inte det viktigast att de är kappslad och klarar ip 44?
Är det en fråga här eller ifrågasätter du mitt svar? Att jag anser det olämpligt är just risken för fukt som kan tränga in och skada drivdonen eftersom de flesta bara håller IPX0.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nästan rakt under duschen? Se bara till att det är torrt där under taket.


Inte för de spottar du visar på första bilden för de ska ha konstant ström, inte konstant spänning.


Är det en fråga här eller ifrågasätter du mitt svar? Att jag anser det olämpligt är just risken för fukt som kan tränga in och skada drivdonen eftersom de flesta bara håller IPX0.
Förstår vad menar med sista spoten i duschen. Den är inte mitt i duschen men på kanten precis när man kom i duschen. Kanske hade kunnat häft högre ip klass men har en tak höjd på 240cm och ip 44 klass kapsling.

Får leta efter en annan traffo. Tack för svaren.

Nej frågasätter inte ditt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.