Efter ett trallbygge blev betongtrappan överflödig. Efter tre år tycker jag det är dags att få dän den. Jag måste få den delad i hanterbara bitar. Kapskiva och slagborr fungerar inte, måste nog hyra rejälare doningar. Frågan är vad?
 
  • Grå betongplatta med grus, övervuxen med gräs, gammal, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tjock är den? 10 kg-släggan kan kanske göra underverk.
 
  • Gilla
Et1975
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Hur tjock är den? 10 kg-släggan kan kanske göra underverk.
25 cm och tillverkad- 59, rejäla grejjor. Kan ju testa med en slägga.;-)
 
Hilti Te-1000/2000/3000 eller motsvarande.

Sedan så skulle det eventuellt fungera om du tar kapskivan, gör ett spår runt hela biten du kommer åt, tar en vedkil i metall, sätter den i spåret och bankar med en slägga. Så kan du kanske klyva blocket på samma sätt som man delar sten för hand när man gör stenläggningar.

Du gör lika stora bitar som du redan ser ut att ha sågat, 5-7 bitar och börjar från änden.
 
Jag skulle försökt få upp den på en sten i ena änden och sedan slägga den 😀
Illustration av hammare som balanserar på spik, ritningar av plankor som balanserar på kula. Simple fysik, jämvikt.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Hilti Te-1000/2000/3000 eller motsvarande.

Sedan så skulle det eventuellt fungera om du tar kapskivan, gör ett spår runt hela biten du kommer åt, tar en vedkil i metall, sätter den i spåret och bankar med en slägga. Så kan du kanske klyva blocket på samma sätt som man delar sten för hand när man gör stenläggningar.

Du gör lika stora bitar som du redan ser ut att ha sågat, 5-7 bitar och börjar från änden.
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Hilti Te-1000/2000/3000 eller motsvarande.

Sedan så skulle det eventuellt fungera om du tar kapskivan, gör ett spår runt hela biten du kommer åt, tar en vedkil i metall, sätter den i spåret och bankar med en slägga. Så kan du kanske klyva blocket på samma sätt som man delar sten för hand när man gör stenläggningar.

Du gör lika stora bitar som du redan ser ut att ha sågat, 5-7 bitar och börjar från änden.
Testade med en betongskiva från BT, men den förbrukades med ett nafs, kanske värt att satsa på en kvalitetsklinga?
 
Centano Centano skrev:
Jag skulle försökt få upp den på en sten i ena änden och sedan slägga den 😀
[bild]
Om jag snittar ett spår runt om och pallar upp kanske det går, får testa. Har aldrig gjort någon liknade tidigare...
 
H HCX skrev:
Testade med en betongskiva från BT, men den förbrukades med ett nafs, kanske värt att satsa på en kvalitetsklinga?
Har personligen inte testat Biltemas klingor antog att dom var bättre då det varken är svårt eller dyrt att göra en diamatklinga. 100+ meter sten är inga problem med Husqvarnas klingor och har provat diamantslipskivor från bosch för 300kr som hållit lika bra som 1000kr skivor.

Går det att lyfta blocket så ska det inte vara några problem att klyva.
 
  • Gilla
HCX
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Har personligen inte testat Biltemas klingor antog att dom var bättre då det varken är svårt eller dyrt att göra en diamatklinga. 100+ meter sten är inga problem med Husqvarnas klingor och har provat diamantslipskivor från bosch för 300kr som hållit lika bra som 1000kr skivor.

Går det att lyfta blocket så ska det inte vara några problem att klyva.
Raserade betongstrukter och spillror på marken. Rivningsavfall. Gräs. Sönderfallen byggplats eller förstöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag en 180 klinga och kan då göra skåror och slå bitar med slägga. Inom sinom tid går den nog att knäcka
Är diamant eller tandade klingor att föredra? Det visa sig att det finns armeringsjärn och en del del sten i betongen.
 
Så där ja. I går var hela trappen bortburen.Med en 180 tandad diamanklinga gick det till sist med lite tålamod, Klingan var i 250kr klassen, fungerade utmärkt och en Biltemamaskin fick duga och fungerade som den skulle utan att tveka. Tack för de goda råden.
 
  • Stor betongsten, hammare, mejsel, platt järnstång, gräs och jord, till synes arbetsplats utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat! 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.