Jag har funderat på att skaffa Tibber Pulse P1 men tror inte att det skulle fungera så bra med enheten i elmätareskåpet då den dels är utomhus och dels också är gjord av metall som antagligen blockerar WIFI-signalen.

Min idé är att skaffa en längre kabel så att jag kan sätta enheten inomhus och dra kabel i existerande rör från huset till elmätarskåpet. Det skulle kanske bli 8m kabel. Det är helt klart längre än den som följer med men enligt denna länk så verkar det vara ok med så lång kabel om ledarna är tillräckligt grova.

Citat från sidan:
"Man kan även förlänga kabeln till Pulse om man behöver flytta enheten närmare sin router.

P1/RJ12 (P1) har samma formfaktor som används till stationära telefoner. 10m 26AWG kabel- längre kabel behöver mer koppar, alltså lägre AWG, ex. 24AWG."


Någon som har en idé var man får tag på tillräckligt grov kabel? Ska jag köpa CAT6 TP-kabel och koppla RJ12 i ändarna själv? Verkar vara svårt att hitta faktisk area på dessa typer av kablar.
 
Ingen som har några tips om kabel som borde fungera?
 
Men den är ju gjord för att sitta bredvid mätaren. Klart att den då klarar miljön som är där.

Så länge du har wlan där så är det lungt. Tycker du ska pröva. Får pulsen kontakt så är det inga problem.
 
Min Pulse tappar kontakt med Wi-Fi ofta i fasadmätarskåpet trots att en access punkt sitter på andra sidan väggen. Har man Kamstrup-mätare behövs egen strömkälla så det har blivit lite bättre men kommer flytta ut min Pulse hur skåpet.
 
D dannan skrev:
Men den är ju gjord för att sitta bredvid mätaren. Klart att den då klarar miljön som är där.

Så länge du har wlan där så är det lungt. Tycker du ska pröva. Får pulsen kontakt så är det inga problem.
Om du läser på länken jag skickade med i första inlägget så verkar detta lite otydlgt. Det står att den är gjord för inomhusbruk men testad ned till -20 grader. Dock så fungerar det inte bra med fukt.

För mig känns det då lättast att helt enkelt montera den inomhus med längre kabel till elmätarskåpet för att slippa problem. Tror också att det kan bli problem med Wifin om den sitter i elmätarskåpet. Själva elmätaren har nu en antenn på utsidan elmätarskåpet vilket för mig antyder att kommunikation ut ur skåpet är begränsad. Det verkar ju också som att @Jeppenedved har haft problem med Wifi även fast det inte behövdes någon lång räckvidd.
 

Bästa svaret

Jag hade också problem med wifi. Men har precis som du en antenn inkopplad till skåpet som sitter skruvad utanför i en liten "plastlåda". Vet iofs inte om du har samma lösning. Det jag gjorde var att borra upp hålet så jag fick in tibber kabeln i lådan och monterade tibber pulse i den lilla plastlådan tillsammans med elmätar-antennen som sitter på utsidan av skåpet. Men för att svara på din första fråga så kan du nog köpa bra ethernetkabel på rulle och klämma på RJ12 kontakter själv. Klarar kabeln köra gigabit hastighet så ska den nog räcka till detta.
 
M Marsman80 skrev:
Om du läser på länken jag skickade med i första inlägget så verkar detta lite otydlgt. Det står att den är gjord för inomhusbruk men testad ned till -20 grader. Dock så fungerar det inte bra med fukt.

För mig känns det då lättast att helt enkelt montera den inomhus med längre kabel till elmätarskåpet för att slippa problem. Tror också att det kan bli problem med Wifin om den sitter i elmätarskåpet. Själva elmätaren har nu en antenn på utsidan elmätarskåpet vilket för mig antyder att kommunikation ut ur skåpet är begränsad. Det verkar ju också som att @Jeppenedved har haft problem med Wifi även fast det inte behövdes någon lång räckvidd.
Klart du ska förlänga kabeln om det är bäst.
Jag har haft min i över ett år i elskåpet på fasaden. Jag har inte märkt några problem.
 
Jag väcker min egen tråd igen. Jag har nu installerat en wifi mesh node närmare elmätarskåpet och signalen från Pulse verkar bra. Dock så skulle jag kunna borra igenom väggen bakom elmätarskåpet och då komma in i garaget och kunna sätta Pulse där.

Var tror ni miljön för Pulse är bäst, i ett fasadmätarskåp som får sol rakt emot sig större delen av dagen eller i ett ouppvärmt garage där både temp och fuktighet varierar med årstid?
 
Min sitter ute på fasaden, med en plastpåse som skydd 🙂
 
Strip Strip skrev:
Min sitter ute på fasaden, med en plastpåse som skydd 🙂
Ok, då borde jag utan problem kunna lämna min i elmätarskåpet. Frågan är om jag isf också borde sätta plastpåse runt den eller inte.
 
M Marsman80 skrev:
Ok, då borde jag utan problem kunna lämna min i elmätarskåpet. Frågan är om jag isf också borde sätta plastpåse runt den eller inte.
Skåpet ska väl vara regntätt, så jag hade skippat extra skydd.
 
Strip Strip skrev:
Skåpet ska väl vara regntätt, så jag hade skippat extra skydd.
Tänkte snarare att luften där kan bli fuktig vid vissa temperaturer. Dock så har det ju fungerat än så länge (sen dec -22) så kanske dumt att ändra på något nu.
 
Väcker denna tråd, då jag precis fått ny elmätare och kopplat in en Tibber Pulse P1.

Lite rundfakta, hade lite problem med installation. Det står i instruktionen att den skall lysa grön för att gå vidare - fick aldrig någon grön lampa (utan endast en lila, som senare slocknade). Efter lite meck (reset och dylikt) så struntade jag i att vänta på grön lampa och fortsatte installation, och lyckades få in den i Tibber ändå.

Har varit i kontakt med Tibber om den gröna lampan, som tycker det verkar märkligt men de ser att den funkar ändå som den ska...

Anyway - nästa problem var/är tillförlitligheten på wi-fi, där Pulse P1 (iaf min) verkar vara ganska svag. Mitt elskåp (i plåt) sitter utomhus 3-4m från min router/access-punkt (UniFi Long Range AP!), trots det så tappar den wi-fi i princip hela tiden. Så just nu sitter den med en plastpåse runt sig utanpå skåpet, där har jag nu fått en hyfsat stabil wi-fi signal.

Funderar nu på hur jag kan göra en mer permanent montering av den och tänker mig en längre kabel och någon form av platslåda att montera under tak.

Så - har någon tips på bra RJ12 kabel som kan inhandlas (behöver nog minst 3m - förmodligen 5m, helst platt så jag enkelt kan dra den ut från skåpet utan att göra hål.. 🙃 )?

Oxå tips på eventuella "plastlådor" att montera den i mottages tacksamt!
 
N nikno skrev:
Oxå tips på eventuella "plastlådor" att montera den i mottages tacksamt!
Min har flyttat ut ur sin påse på väggen nu, och in i en kapsling från Biltema.
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Jag bor i en större fastighet där elmätaren sitter i källaren. Vi har inte fått någon kontakt via vårt wifi. Därför har jag klippt PULS-sladden på mitten och skarvat in en nätverkskabel CAT5e med skarvklämmor där emellan. (PULS-sladden i varje ände) Sträckan är 20-25 meter. Det fungerat tyvärr inte trots att Pulse nu sitter bredvid modemet.
Det blinkar blått i ca 10 sek- därefter rött fast sken i 5 sekunder sen blått igen osv. ibland lyser det vitt, ibland inget allt?
Vad säger ni, är det för lång kabel
 
  • Genomskinligt plastfäste med orange topp, antagligen en del av en elektrisk anslutning eller komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.