Hej,

Har kommit över ett gäng ekbrädor som har blivit angripna av vad jag tror är svartmögel? Brädorna har förvaras utomhus under tak en längre tid. Planen är att fortsätta torka virket inomhus framöver och för att använda i framtida projekt.

Men kan någon med expertis värdera hur illa detta är?
Borde jag hyvla/slipa bort prickarna direkt innan fortsatt torkning eller kommer det själv dö under bättre förutsättningar?
Eller har jag gjort en dålig affär och hela partiet är obrukbart?

Närbild av träyta med synliga ådringar och textur, mellanrum mellan plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har hyvlat upp en bräda för att se hur djup prickarna sitter och visst det försvinner tämligen lätt.
Träyta med tydliga ådringar och naturlig textur, möjligen ett golv eller möbel. Neutralt färgschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Bomba
 
Hej!

Mögeltillväxt på virke kräver viss fuktighet och värme.
Om du bryter dessa förutsättningar bör tillväxten stanna.
Jag tror att du löser problemet med att renhyvlar bitarna.
Men riktigt säker är jag inte så det vore nog bra att få en ”second oplnion” från någon som har råkat på detta innan.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej!

Mögeltillväxt på virke kräver viss fuktighet och värme.
Om du bryter dessa förutsättningar bör tillväxten stanna.
Jag tror att du löser problemet med att renhyvlar bitarna.
Men riktigt säker är jag inte så det vore nog bra att få en ”second oplnion” från någon som har råkat på detta innan.

Dag
Tack Stigen för svar. Jag börjar slipa hyvelstålen i väntat på mer input. 😎
 
Behöver du hyvla ? Kan gå med en bandputs och lite grövre slippapp först och finare ett varv senare. Att hyvla är rätt tufft, vet inte om du har övermått på dom, så dom ska hyvlas ner.
 
Du ser ut att ha sprickor och sågmärken på ytan så du lär ju behöva ta bort någon millimeter oavsett men jag skulle hålla det torrt och låta det vara till den dag jag har något att använda det till.
 
P Pettman skrev:
Du ser ut att ha sprickor och sågmärken på ytan så du lär ju behöva ta bort någon millimeter oavsett men jag skulle hålla det torrt och låta det vara till den dag jag har något att använda det till.
Låter som en bra idé faktiskt
Började riva i det men det är nog bättre att låta det vila lite. Då kanske det finns en skrubbhyvel i arsenalen. 😅

Verkstadsbänk med hyvel och ölburk, träspån och verktyg syns. Arbete och avkoppling förenas i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.