Hade gjort det?

  • Antal röster
    58
F
P Peter321 skrev:
Ja jag hade en annan firma här för offert i fredags och då kom vi fram till tillsammans att det inte kändes rimligt / lönsamt för att hålla de 10 graderna jag är ute efter på vintern. Den tidigare firman hade inte lämnat en riktig offert och sannolikt räknat för lågt på vissa saker (som slangen). Totalkostnaden skulle nog snarare bli det dubbla, + ca. 10 tusen för fläktkonvektor eller radiatorer. Dvs närmare 50 tusen för att spara kanske 2000 kWh / år.

Just nu lutar det faktiskt åt fortsatt direktverkande el fast med lite smartare styrning och mätning för att möjligen komplicera med luft/luft-värmepump om eller fortsätter vara orimligt dyr el i ett år eller så till.

Ja okej jag tyckte också det lät billigt. Har också elelement i garaget och var lite i samma sits. Att dra rör och sätta upp vattenburet till vår vp kostar ca 25 000kr. Svårt att veta hur mycket man skulle spara energimässigt. 2000kwh*4kr blir ju 8000kr. Så på 3 år skulle det löna sig.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja okej jag tyckte också det lät billigt. Har också elelement i garaget och var lite i samma sits. Att dra rör och sätta upp vattenburet till vår vp kostar ca 25 000kr. Svårt att veta hur mycket man skulle spara energimässigt. 2000kwh*4kr blir ju 8000kr. Så på 3 år skulle det löna sig.
Landade du också på element eller gjorde du investeringen?

Om jag kör t.ex. 3 stycken Mill-element (gillar utseendet) så har de både inbyggd elmätning och termostat som kan ställas vis app). Då kan jag ganska raskt elda på 3000 kWh för att värma upp tillfälligt Och möjligen klara frostfritt med några grader kallare tack vara mer exaktare (?) termostater / mätning än min gamla element.
 
F
P Peter321 skrev:
Landade du också på element eller gjorde du investeringen?

Om jag kör t.ex. 3 stycken Mill-element (gillar utseendet) så har de både inbyggd elmätning och termostat som kan ställas vis app). Då kan jag ganska raskt elda på 3000 kWh för att värma upp tillfälligt Och möjligen klara frostfritt med några grader kallare tack vara mer exaktare (?) termostater / mätning än min gamla element.
Vi har ju element där idag redan. Vill göra investeringen men prioriterar en ny värmepump först.
 
Tomture61
P Peter321 skrev:
Landade du också på element eller gjorde du investeringen?

Om jag kör t.ex. 3 stycken Mill-element (gillar utseendet) så har de både inbyggd elmätning och termostat som kan ställas vis app). Då kan jag ganska raskt elda på 3000 kWh för att värma upp tillfälligt Och möjligen klara frostfritt med några grader kallare tack vara mer exaktare (?) termostater / mätning än min gamla element.
Oavsett vart man bor här i svedala så bör man hålla ca + 16 gr i en byggnad .
Detta för att daggpunkten i yttervägg ska hamna på rätt sida om ev. diffspärr / diffbroms .
Har yttervägg / tak ogynnsamma konstruktioner (leder värme/kyla för bra) så är antagligen +16 gr för lågt .
Eller så leder detta till högre värmeförbrukning vid +16 gr :thinking:
 
Råkade ramla över er diskussion som är intressant också från mitt perspektiv. Har grävt 800m jordvärme i somras och eftersom det blev 800m istället för 500m så väcktes tanken med kulvert till 80m2 garage som är på gång. Tanken är att gjuta platta under en befintlig timring och sätta i två portar. Kan det vara lönsamt att värma garaget om vi sätter slangar i plattan. Avstånd mellan huset och blivande garaget är ca 15 m. Visst måste enda alternativet vara att ha pumpen i huset där mest energi och varmvatten ska förbrukas.
 
Ja att välja en till två steg större värmepump i huset brukar inte kosta så mycket om det är inom intervallet för normala villamodeller. Kan vara bra med varm- och kallvatten i garaget (samt avlopp) också förutom värmen i garaget.
 
  • Gilla
Träbyggaren
  • Laddar…
B
T Träbyggaren skrev:
Råkade ramla över er diskussion som är intressant också från mitt perspektiv. Har grävt 800m jordvärme i somras och eftersom det blev 800m istället för 500m så väcktes tanken med kulvert till 80m2 garage som är på gång. Tanken är att gjuta platta under en befintlig timring och sätta i två portar. Kan det vara lönsamt att värma garaget om vi sätter slangar i plattan. Avstånd mellan huset och blivande garaget är ca 15 m. Visst måste enda alternativet vara att ha pumpen i huset där mest energi och varmvatten ska förbrukas.
Det kostar en kulvert. Där frysrisk måste beaktas om man inte kör glykolkrets måste ha en grundvärme i garaget. Sedan blir det ju en shunt och pumpgrupp, och lite styrning på det. Det är förvånansvärt dyrt med kulvert och golvvärme. Och sedan gå upp med värmepumpen så klart.

Cop mässigt får du förmodligen bättre med en luft luft värmepump som blir inställd på 8-10c underhållsvärme, jämfört med din bergvärme. Klart lägre investering än kulvert och alltdärtill också skulle jag gissa. Men det är lite som att jämföra en skoda med en Audi, det är inte riktigt samma sak med golvvärme och luft luft.

Men det beror ju på vart huset står, det är rätt stor skillnad på prestandan i en luft luft vs jordvärme i Lund och Norrbotten.

Nej, det är inte enda alternativet att ha värmepumpen I huset. Man kan placera den I garaget och ha kulvert in till huset. Men det är helt klart att föredra värmepumpen I huset.
 
  • Gilla
Träbyggaren
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det kostar en kulvert. Där frysrisk måste beaktas om man inte kör glykolkrets måste ha en grundvärme i garaget. Sedan blir det ju en shunt och pumpgrupp, och lite styrning på det. Det är förvånansvärt dyrt med kulvert och golvvärme. Och sedan gå upp med värmepumpen så klart.

Cop mässigt får du förmodligen bättre med en luft luft värmepump som blir inställd på 8-10c underhållsvärme, jämfört med din bergvärme. Klart lägre investering än kulvert och alltdärtill också skulle jag gissa. Men det är lite som att jämföra en skoda med en Audi, det är inte riktigt samma sak med golvvärme och luft luft.

Men det beror ju på vart huset står, det är rätt stor skillnad på prestandan i en luft luft vs jordvärme i Lund och Norrbotten.

Nej, det är inte enda alternativet att ha värmepumpen I huset. Man kan placera den I garaget och ha kulvert in till huset. Men det är helt klart att föredra värmepumpen I huset.
Sorry, missade geografin. Det är 67:e breddgraden, Pajala, Tornedalen så luft-luft har väl inte bästa förutsättningarna i vårt avlånga land. Tanken är att ha ett varmgarage så att batteriet i elbilen trivs och traktorn startar på vintern. Har även grävmaskin. Är det vettigt att dra varmvatten från pumpen? Kan man dra en massa rör i ett stort isolerat rör/ kulver eller ligger varmvatten/VS/kallvatten i separata isolerade rör?
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
B
@Träbyggaren ja pajala, då är det nog bättre att satsa som du tänkt med kulvert o golvvärmen i garaget från jordvärme.

Jag hade ställt pumpen I huset om det är möjligt. Då blir det enkelt med varmvatten I huset.

I garaget hade jag bara dragit in kallvatten och satt en liten beredare. Det är väl nästan 0 förbrukning av varmvatten I ett garage, så det känns rimligt att inte krångla med varmvatten från värmepumpen. Blir så mycket förluster bara, och komplicerat.

Värme brukar man dra i kulvert, kolla maxitherm (rätt vettig lösning kan jag tycka). Värmekulvert brukar man ju inte dra på frostfritt djup. Den är isolerad från start.

Kallvatten brukar man lägga på frostfritt djup, eller i alla fall hyggligt nära. Det går ju även att lägga grundare med följevärme (kanske främst en del av sträckan grund). Eller lägga en isolerskiva ovanpå, för att försöka förhindra tjäle.

Jag bor ju i mälardalen, vi har ju mindre tjäle här, så det som är standard hos er kanske inte är standard hos oss för att hantera tjälen.

Det finns ju kulvertar för 4 rör (tänkt varmvatten fram, varmvatten-retur (=vvc), och fram värmesystem och retur värmesystem. Men dessa blir rätt osmidiga att hantera. Stor radie med mera. Jag har inte själv arbetat med 4 rörs kulvert, men 2 rörskulverten var tillräckligt bökigt att få till kan jag tycka.
 
  • Gilla
Träbyggaren
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@Träbyggaren ja pajala, då är det nog bättre att satsa som du tänkt med kulvert o golvvärmen i garaget från jordvärme.

Jag hade ställt pumpen I huset om det är möjligt. Då blir det enkelt med varmvatten I huset.

I garaget hade jag bara dragit in kallvatten och satt en liten beredare. Det är väl nästan 0 förbrukning av varmvatten I ett garage, så det känns rimligt att inte krångla med varmvatten från värmepumpen. Blir så mycket förluster bara, och komplicerat.

Värme brukar man dra i kulvert, kolla maxitherm (rätt vettig lösning kan jag tycka). Värmekulvert brukar man ju inte dra på frostfritt djup. Den är isolerad från start.

Kallvatten brukar man lägga på frostfritt djup, eller i alla fall hyggligt nära. Det går ju även att lägga grundare med följevärme (kanske främst en del av sträckan grund). Eller lägga en isolerskiva ovanpå, för att försöka förhindra tjäle.

Jag bor ju i mälardalen, vi har ju mindre tjäle här, så det som är standard hos er kanske inte är standard hos oss för att hantera tjälen.

Det finns ju kulvertar för 4 rör (tänkt varmvatten fram, varmvatten-retur (=vvc), och fram värmesystem och retur värmesystem. Men dessa blir rätt osmidiga att hantera. Stor radie med mera. Jag har inte själv arbetat med 4 rörs kulvert, men 2 rörskulverten var tillräckligt bökigt att få till kan jag tycka.
Ja är så tacksam för att du och andra delar med dig av kunskap och erfarenhet. Blir nog eldriven varmvattenberedare i garaget som du säger och två rör i kulverten för golvvärmen. Med markisolering ovanpå isolerad kulvert borde förlusterna bli mindre. Det kommer att gå en vattenslang med värmeslinga till utebastun via färdigtryckt rör i en kommunal vägbank mellan oss och älven. Kanske samma lösning till garaget alt. att den får vara längst ner i schaktet för kulverten. Angående VP i boningshuset så passar det också bättre för kollektorslangarna som kommer fram i den änden av tomten. Nu börjar tankarna stilla sig till slut efter att redan förra vintern färskastat idén med kulvert och nu landat i den igen.
 
Om man t.ex. tvättar bilen i garaget tömmer man lätt en stor beredare totalt på varmvatten. Går åt mer vatten än man tror om man tvättar grundligt och spolar bort avtettningen med varmt eller ljummet vatten.
 
  • Gilla
Träbyggaren
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man t.ex. tvättar bilen i garaget tömmer man lätt en stor beredare totalt på varmvatten. Går åt mer vatten än man tror om man tvättar grundligt och spolar bort avtettningen med varmt eller ljummet vatten.
Tänkte faktiskt på det. På förra jobbet satte vi typ 70C vatten från torkpannan på sågen i högtryckstvätten och det var inte dumt. Får fundera en vända till om det ska gå en varmvatten + VVC (varmvattencirkulation?) till garaget. Måste man köra varmvattencirkulation pga leginella eller är det ok om väljer att behöva spola ett tag för varmvatten från pumpen i boningahuset? Borde bli stora förluster från kulverten om det ska vara 55C där året runt?!
 
Stryk VVC, det skapar problem. Tycker man det tar lång tid att få varmvatten i garaget så sätter man en liten beredare i garaget och den ska då fyllas på med nytt varmvatten från beredaren i värmepumpen i huset.
 
  • Gilla
Träbyggaren och 2 till
  • Laddar…
Har bara halvt implementerat detta, men såhär är min tanke och vad jag har gjort såhär långt.
När jag byggde garaget så drog jag en fyrrörskulvert (Maxitherm 32+32/28+22/) till huset (ca 6 meter, totalt 8 meter kulvert). Initialt var tanken är att sätta luft-vatten pump i garaget och sedan mata huset med radiatorvatten, varmvatten och VVC. Anledningen till detta är att det inte finns någon lämplig plats inne i huset för att placera innedelen. Men, eftersom jag inte har fått tummen ur med att konvertera direktverkande radiatorer till vattenburet, så har jag inte satt kulvertern i fullt bruk, utan just nu används endast ett av rören för att förse garaget med vatten från varmvattenberedaren i huset.

Men, som flera har påpekat är VVC problematiskt, så istället är planen just nu att köra radiatorvatten och varmvatten genom kulverten och sedan komplettera med en liten varmvattenberedare i huset som aggerar buffert så att man snabbt får varmvatten i huset, men ändå utnytjar värmepumpen. Beredaren konfigureras som genomströmnings beredare, d.v.s. den matas med varmvatten från pumpen.
Nu ska man bara få tid till att konvertera till vattenburet i huset, vilket år som helst...
 
  • Gilla
Träbyggaren
  • Laddar…
namnbyte
Vi var i ungefär samma fråga, var på väg att dra kulvert från huset till garaget och upp under plattan. Arbetskostnad 25k för markjobbet, sen tillkom VVS-bitarna. Redan där höll de på att förlora jobbet, men spiken i kistan var insikten att vi är där ute så sällan att en LLVP nog är bättre för att få lite rörelse på luften också.

Beräknas kosta ungefär hälften av kulvert + allt, installeras på onsdag, vi är nöjda med det beslutet.
 
  • Gilla
Träbyggaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.