Jag är medlem i en förening som som arrenderar en tomt som ägs av ett kommunalt bolag. Byggnaderna på tomten äger föreningen och nu vill man bygga en ny fristående förrådsbyggnad.
Jag blev kontaktad för att göra ritningar för ett bygglov. Innan jag började kollade jag detaljplanen för området (som antogs 1964) och enligt den är det prickad mark där man vill uppföra förrådet och i texten står. Med punktprickning betecknad mark får inte bebyggas.

Då jag meddelade föreningens ordförande detta påstår han att man tog bort begreppet prickad mark för ca 3 år sedan och att det inte gäller längre!
Kan han ha rätt?
 
Nej, prickad mark är prickad.
Ett alternativ är ju att prata med kommunen.
 
H
ingenjören101 juckeyy skrev:
Nej, prickad mark är prickad.
Ett alternativ är ju att prata med kommunen.
Inbland får man bygga på vissa procent av den prickade marken. Kolla med kommunen.
 
Snudd på omöjligt om det inte finns något skäl att tillåta en avvikelse.
Varför behöver ni bygga ett förråd? Kan ni hävda att det är ett allmänt intresse?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns sedan 2014 möjlighet att få bygglov även på prickad mark i gamla planer om man uppför en byggnad eller bygglovspliktig anläggning som är förenlig med detaljplanens syfte och tillgodoser ett angeläget gemensamt behov eller ett allmänt intresse. Tänker på det där med förening och "gemensamt behov".
 
  • Gilla
cotillion
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Vad finns det på fastigheten idag? Finns det ett en- eller tvåbostadshus? Då kan det vara möjligt att bygga friggebod eller attefallsbyggnad. Dessa får byggas på prickad mark.

Jag tycker du ska kontakta kommunen och kolla regelverket innan du lägger kraft på bygglovsritningar.

[länk]
På fastigheten finns en bensinstation, sex ställplatser för husbilar/husvagnar samt en tvätthall som drivs av en ideell förening. I samma byggnad som tvätthallen finns en före detta smörjhall samt personalutrymmen som föreningen hyr ut till ortens Vägförening. Vägföreningen har uppgett att de vill bygga ett förråd på den prickade marken främst för vinterförvaring av blomlådor och bänkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.