Jo, jag vet att det är för tidigt på året........ men planerar nu sommarens insats.

Måste måla om mina linoljefärgsmålade fönster. Problemet är att dom lider svårt av mögel. Det hjälper inte att tvätta innan målning utan möglet kommer tillbaka under den nya färgen. Jag undrar om någon har tips på hur jag ska lösa detta problem.

Problemet startade när jag för ett par år sedan penslade på linolja i tron att målningen därmed skulle fräschas upp. Det blev en regnig sommar och möglet växte i linoljekletet..... Sedan dess skurar jag fönstrena varje sommar för att de ska se någorlunda snygga ut, men möglet kommer tillbaka. Har prövat ommålning på ett fönster, efter det att jag tvättat med någon vanlig mögeltvättprodukt, men möglet tycks komma upp genom det nya färgskiktet. Bilden här nedanför togs vintern efter att fönstret hade målats om. Nederdelen är helt mögelfri eftersom jag där slipade ner till trärent och impregnerade med Boracol innan jag målade nytt.

Nu står jag inför projektet att alla fönster behöver målas om. Finns det något annat sätt än att slipa ner till trärent? I så fall borde jag också ta bort allt kitt som är jättemögligt. Vill helst inte göra detta jättejobb, som jag gjorde för 10 år sedan och hoppades slippa göra igen? Jag har prövat tvätta ett fönster noga med Boracol i hopp om att det kanske går att måla utan att man tar bort all gammal färg, men jag ser fortfarande prickar av möglet. Vågar man måla ändå? Har fått rådet att tvätta med Klorin, men i Skansens bok om mögel läser jag att Klorin bara bleker inte tar död på möglet. (Å andra sidan menar dom att det räcker tvätta med såpa och på den punkten har dom definitivt fel...... )
 
  • mögelfönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske låter väldigt häftigt men jag har använt den tekniken och den fungerar utmärkt. Använd en elhyvel för att göra ramen trävit. Jag pratar naturligtvis om väldigt grunda hyvelsnitt. Men om man tänker efter så är ju det eviga slipandet ner till trärent bara en omväg. Möglet på kittet sitter naturligtvis endast i färgskiktet och bör kunna skäras bort.

Testa försiktigt. Se upp i hörnen där du kan räka hyvla för djupt i tvärveden.
 
Tack för ditt svar. Min fråga var om det finns något ANNAT att göra än att ta bort´all färg.

Vilken är poängen med elhyvel? Att det går fortare än att slipa? Verkar lite vanskligt, tycker jag.
 
Då jag själv fick tipset av en granne blev min reaktion exakt som din. Men jag började tänka så här: (Jag skulle ha bort all färg, akrylatfärg) Slipa akrylat är ju hopplöst. Det gällde alltså snarare skrapa. Om jag ställer in hyveldjupet lika med färgskiktets tjocklek så har jag samma resultat en vecka tidigare än om jag skrapar. Det gällde f.ö. bara utsidan av bågen.

Du tycks ju ha testat flera skarpa medel utan resultat. Därför tänkte jag mig trävitt och ommålning med någon färg som inte göder mögel. (Om det finns någon). Det blev inget lyckat resultat det här med att avgifta alla färgtyper. Nu söker ju vi användare i stället hur miljöfarliga medel som helst för att få bort växtlignheten igen. Man blir ju desperat.

Glöm inte att berätta om du lyckas lösa problemet.

Jag tar tillbaka mitt råd att använda hyvel med tanke på att det är en viss skillnad mellan ett akrylatskikt som inte har trängt in och en oljefärgstyp.
 
Kolla med din fackhandel där borde dom ha något som heter speedheater kanon för detta projekt.
Följ även deras rekomendationer när det gäller hur du skall måla, lyssna inte på grannen, snickaren eller på kompisens morfar lyssna på någon som har detta till sitt yrke.
 
Elitfönster har fina fönster annars...
 
Highland skrev:
Kolla med din fackhandel där borde dom ha något som heter speedheater kanon för detta projekt.
Följ även deras rekomendationer när det gäller hur du skall måla, lyssna inte på grannen, snickaren eller på kompisens morfar lyssna på någon som har detta till sitt yrke.
Tack f era inlägg.
Att slipa bort vittrad och tunnt målad linoljefärg är egentligen inte något stort problem. Behövs inga avancerade maskiner till det. Liten handslip går bra.

MEN det är ju ett jobb att göra det och sedan bygga upp färgen från trärent igen (för att inte tala om att förnya kittet för att få bort möglet där).

DÄRFÖR frågar jag i denna tråd i första hand om tips för att tvätta bort möglet på ett bestående sätt.

De tre fackhandlar jag har frågat har gett olika tips. Ett av dom har jag följt (använt mögeltvätt av känt märke, Alcro, tror jag det var) och det funkade inte. Nu samlar jag in erfarenheter från detta forum innan jag gör nästa experiment.
 
Har sett att det finns något som heter Prick Fri.
Är det någon som vet något om det?
Skulle det kunna funka för att få bort möglet innan målning?
Vilket är mest effektivt, Boracol eller Prick Fri?
 
Jag har fått för mig att boracol i första hand ska användas på akrylatfärger. Det finns annars ett medel som heter Mögel & Algtvätt, vet dock inte hur pass likt Prick Fri det är. Men poängtera i färghandeln att det gäller oljebaserad färg.
 
För det första ska man inte byta färgtyp när det är målat med linoljefärg för att det är hög fetthalt i träet och det kan vara svårt för alkydbaserad färg att fastna. Jag hade tvättat med Biocleen Alg & Mögeltvätt noga med en skurborste eller liknande innan ommålningen med ny linoljefärg.
Anders
 
mino skrev:
Jag har fått för mig att boracol i första hand ska användas på akrylatfärger. Det finns annars ett medel som heter Mögel & Algtvätt, vet dock inte hur pass likt Prick Fri det är. Men poängtera i färghandeln att det gäller oljebaserad färg.
Nej, det står det inget på flaskan om att boracol skulle funka bara för akrylatfärger. Man kan också ha det till att impregnera trä innan målning, t.ex. om det har varit mögelangrepp eller om det är blånad. Har ofta använt det som impregnering på gamla fönster jag har renoverat innan ny målning med linoljefärg.

Jag blev mest nyfiken på Prick Fri om det är en likande produkt o vad som är mest effektivt. Har sett andra trådar här på forumet att folk talar sig varma för Prick Fri o Grön Fri (kanske återförsäljare? ;) )

Nej, Anders, jag tänkte inte byta färgtyp. Fortsätter med linoljefärgen, men köper mig nog en ny burk i stället för den som är snart 20 år gammal och hoppas på att det inte blir en regnig sommar.:)
 
Tack för intressanta länkar!
Jag blev konfunderad över detta med att Boracol inte skulle passa ihop med linoljefärg utan bara med akrylat. Det är ju en impregnerande produkt som ska tränga in i underlaget, då borde det tränga bättre genom linoljefärg än akrylat, tänkte jag....

Så jag började googla lite. Jag tror jag har hittat förklaringen här:
http://www.linoljefarg.se/Arbetsbeskrivningar/arb.ren.utv/tvattrad.htm
Boracol är basiskt (alkaliskt) och linoljefärg fäster inte så bra på underlag som är basiskt. Alltså, om man har problem med mögel ska man först tvätta med lämpligt tvättmedel, sedan spraya på Boracol och låta det verka en vecka eller så. Innan ommålning med linoljefärg måste man noga tvätta bort allt och neutralisera med t.ex. ättika eller något annat surt. DET var intressant information som jag inte har sett tidigare. Borde stå på flaskan, tycker jag!

Så nu vet jag hur jag ska göra.:)

Sedan tyckte jag det var konstigt med Folksams test att man hade testat Boracol som om det vore ett tvättmedel. Det är det väl inte riktigt avsett att vara!? Vanligt diskmedel är säkert bra till att tvätta bort mögel som sitter ovanpå färgen, men det funkar inte till att döda mögelsporer som grävt sig in i underlaget. Det vet jag av erfarenhet, för det möglet fortsätter växa under färgen efter ommålning.
 
Redigerat:
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Tack för intressanta länkar!
Jag blev konfunderad över detta med att Boracol inte skulle passa ihop med linoljefärg utan bara med akrylat. Det är ju en impregnerande produkt som ska tränga in i underlaget, då borde det tränga bättre genom linoljefärg än akrylat, tänkte jag....

Så jag började googla lite. Jag tror jag har hittat förklaringen här:
[länk]
Boracol är basiskt (alkaliskt) och linoljefärg fäster inte så bra på underlag som är basiskt. Alltså, om man har problem med mögel ska man först tvätta med lämpligt tvättmedel, sedan spraya på Boracol och låta det verka en vecka eller så. Innan ommålning med linoljefärg måste man noga tvätta bort allt och neutralisera med t.ex. ättika eller något annat surt. DET var intressant information som jag inte har sett tidigare. Borde stå på flaskan, tycker jag!

Så nu vet jag hur jag ska göra.:)

Sedan tyckte jag det var konstigt med Folksams test att man hade testat Boracol som om det vore ett tvättmedel. Det är det väl inte riktigt avsett att vara!? Vanligt diskmedel är säkert bra till att tvätta bort mögel som sitter ovanpå färgen, men det funkar inte till att döda mögelsporer som grävt sig in i underlaget. Det vet jag av erfarenhet, för det möglet fortsätter växa under färgen efter ommålning.
Hej Sommartorparn.

Hur gick det med dina fönster?

Lyckades du bli av med svartmöglet i linoljefärgen?
 
G grodis skrev:
Hej Sommartorparn.

Hur gick det med dina fönster?

Lyckades du bli av med svartmöglet i linoljefärgen?
Jo, jag tror det. Jag tog bort all färg och kitt samt slipade bort så mycket som möjligt av det mörka på träet. Sedan dränkte jag in träet med Boracol. Därefter halvolja, därefter linoljefärgsmålning enligt tillverkarens instruktioner.

Om det var Boracolets förtjänst eller den torra väderlekens låter jag vara osagt. Jag har blivit blivit väldigt noga med att inte måla såhär på hösten när det är hög luftfuktighet.!
 
  • Gilla
pyamassnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.