Hej

Sitter ni på några goa tips om hur jag kan snygga till detta slitage på lackad ekparkett? Uppkommit av att det stått en stålbur till hund där som vovven sprungit in och ut ur så buren visst rört sig och slitit på golvet. Inte helt lätt att se på bild men det är som små porer där det letat sig ner.. ja smuts eller fukt? Inget som går bort med såpa eller bikarbonat. Hade man kunnat rädda det lite med sånt där reparationsvax? Eller slipa lite "lokalt" och snygga till det? Allt för att slippa pröjsa för att slipa hela golvet uppskattas!
 
  • Trägolv med ett mönster av ljusare rektanglar, troligen orsakade av solblekning under en matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med slitage, repor och en mörk, möjligtvis fuktinducerad, skarv mellan plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätillverkad yta med synlig fuktmarkering längs sammanfogningen av träplankor. Slitage och textur framträdande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
L Lordofthestrings skrev:
Hej

Sitter ni på några goa tips om hur jag kan snygga till detta slitage på lackad ekparkett? Uppkommit av att det stått en stålbur till hund där som vovven sprungit in och ut ur så buren visst rört sig och slitit på golvet. Inte helt lätt att se på bild men det är som små porer där det letat sig ner.. ja smuts eller fukt? Inget som går bort med såpa eller bikarbonat. Hade man kunnat rädda det lite med sånt där reparationsvax? Eller slipa lite "lokalt" och snygga till det? Allt för att slippa pröjsa för att slipa hela golvet uppskattas!
Inte lätt attefallshus snyggt på ett lackat golv. Slipar du bara där kommer det att bli ljus under.
Jag hade slipat om hela golvet och oljat in det sedan, då går såna fläckar att fixa med ett bra resultat. Inga lackade golv mer för våran del.
 
ev kanske testa med oxalsyra
 
H
H HEM2121 skrev:
Inte lätt attefallshus snyggt på ett lackat golv. Slipar du bara där kommer det att bli ljus under.
Jag hade slipat om hela golvet och oljat in det sedan, då går såna fläckar att fixa med ett bra resultat. Inga lackade golv mer för våran del.
Inte lätt att få bort snyggt….. skulle det stå.
 
H
T tergo skrev:
ev kanske testa med oxalsyra [media]
Tror du att det fungerar även på lackade golv. Lacken sitter ju som en barriär. Men det är ju värt att testa.
 
H HEM2121 skrev:
Tror du att det fungerar även på lackade golv. Lacken sitter ju som en barriär. Men det är ju värt att testa.
kan vara värt en försök .fläckarna kommer ju uppifrån
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Köpt oxalsyra och något rengöringsmedel med väteperoxid nu. Återkommer med resultat!

Det behöver verkligen inte bli perfekt, bara precis så mycket så jag slipper bekosta slipning. Hyresrätt och inte många trösklar, kommer nog åka på att behöva slipa i stort sett hela lägenheten då. Ingen aning om vad det kostar med det låter inte billigt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.