M Malinelisabeth skrev:
Hur dödar man ett jättestort träd utan att fälla det?
Vägsalt runt stammen tar kål på det. Det är billigt och fungerar alltid. 10-20 kilo, därefter vänta.
 
wildeside
B Beppo skrev:
Jag fick grannen ringbarkade träd över bilen i en storm. Försäkringsbolaget gick efter grannen pga. ovarsamhet då trädet hade stått ringbarkat i många år.

Att ringbarka ett eget träd och sedan ta ner det planerat är ju en sak. Skulle man rent hypotetiskt ringbarka någon annans träd eller på annat sätt ta död på det i lönndom kan bli mycket besvärligt om något händer och sanningen kommer fram.
🤔 Om man inte använder insida av huvudet så får plånboken lida, förhoppningsvis utan personskador.

Vad din grannes klantighet, ovarsamhet och att ringbarka någon annans träd berör mej förstår jag inte.
Jag har fullt upp med mina egna träd.

Bättre du engagerar dej i att svara TS.
 
B Beppo skrev:
Jag fick grannen ringbarkade träd över bilen i en storm. Försäkringsbolaget gick efter grannen pga. ovarsamhet då trädet hade stått ringbarkat i många år.

Att ringbarka ett eget träd och sedan ta ner det planerat är ju en sak. Skulle man rent hypotetiskt ringbarka någon annans träd eller på annat sätt ta död på det i lönndom kan bli mycket besvärligt om något händer och sanningen kommer fram.
Hoppas grannen fick betala hela rasket av vad denne individ orsakat genom sin idioti. Varenda spänn.
 
M Malinelisabeth skrev:
Hur dödar man ett jättestort träd utan att fälla det?
Vissa lövträd bryts ner ganska fort om det dtår döda, och kommer att börja tappa grenar vid blåst. Kan bli farligt. Vilken sort?
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
3 kg kaustiksoda. (Vattna.)
 
A AndersMN skrev:
Vissa lövträd bryts ner ganska fort om det dtår döda, och kommer att börja tappa grenar vid blåst. Kan bli farligt. Vilken sort?
Har skrivit det tidigare i tråd när lösningen i inlägg bara var att ringbarka så dör trädet.
Och har även ställt flera frågor till ts i tidigare inlägg, men ännu inget svar.
Innan man kan svara i tråden bör ts ge mera information.
 
M Markarbetaren skrev:
Frågade en arborist. Han sa att bästa tiden är på våren när saven stiger. Då borrar man ett hål långt ned på stammen eller i en rot. Detta fyller man med batterisyra, sedan ska det ta ca. 14dgr så är trädet bortom all räddning.
Hmm!
Har en c:a 0,8 m bred, och 1,8 m hög ligusterhäck som fåglarna envisas med att fylla med körsbärskärnor så det växer en massa körsbärsträd och andra okända träd i häcken.
Har provat att klippa av dom nere vid marken, men det har inte funkat, så batterisyretricket ska provas...
 
hsd
Släpp upp körsbärsträden en bit så du får körsbär, gratis e' gott
 
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Hmm!
Har en c:a 0,8 m bred, och 1,8 m hög ligusterhäck som fåglarna envisas med att fylla med körsbärskärnor så det växer en massa körsbärsträd och andra okända träd i häcken.
Har provat att klippa av dom nere vid marken, men det har inte funkat, så batterisyretricket ska provas...
Det lär ta död på häcken. Ringbarkning fungerar om du inte tycker att det fungerar att klippa ner dem.
 
hsd hsd skrev:
Släpp upp körsbärsträden en bit så du får körsbär, gratis e' gott
Har redan tre fullvuxna träd, så behöver inte fler...
Och skulle jag inte bekämpa dom självsådda, så hade jag haft säkert 30 till...
 
hsd
Då är det bara att klippa jäms med marken, exempelvis när Du klipper häcken ( liguster ska ju klippas 3 gånger per år 😉, har jag hört men lever inte upp till det själv )
Jag har lönn som pluppar upp lite varstans och klipper bort dessa när jag har saxen i näven
 
M Malinelisabeth skrev:
Hur dödar man ett jättestort träd utan att fälla det?
Ringbarka stammen en meter upp ca 100-200 mm så dör trädet efter 1 år
 
M Malinelisabeth skrev:
Hur dödar man ett jättestort träd utan att fälla det?
Varför inte bara fälla? Borde vara enklaste sättet om man inte i smyg vill ta död på ett träd man inte har rätt att fälla.
 
M Malinelisabeth skrev:
Hur dödar man ett jättestort träd utan att fälla det?
Att döda ett träd tar lite olika lång tid. Asp och många andra lövträd kan man ringbarka. En gammal.metod för att kunna göra yxskaft. Efter cirka 4 år så blir stammen väldigt hård vid själva barkningen. Då fälldes trädet. Om inte ett ringbarkat träd fälls så kan det överleva tio år till (asp björk tex.) Barrträd går inte att ringbarka på samma sätt. Trädet skulle skapa ett hårt skydd mot stammen och överleva många år. Hur du än gör så måste trädet fällas. Om någon föreslår koppar spik så sker en långsam förmultning då kan trädet stå kvar i 30 år för att tillslut bli instabilt och rasa. Det finns bara ett sätt, såga ner trädet. Om det är storvuxet och det finns byggnader i närheten så sågas trädet ner i mindre bitar där man börjar med cirka fyra meter av toppen och arbetar sig nedåt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det lär ta död på häcken. Ringbarkning fungerar om du inte tycker att det fungerar att klippa ner dem.
Batterisyra men hur kång tid tar d innan det dör? Och hur ofta ska man hälla ut det runt trädet??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.