Hej,

Som titel. Kan jag ändra ett takuttag DCL för lampa till ett vanligt envägs ellutag?

Jag ska montera en högtalare uppe i ena hörnet vid taket och har ett DCL-uttag ca 1m bort som jag gärna drar strömkabel lite snyggt till istället för att dra ner längst väggen. Plus blir också att jag kan stänga av och starta med belysnings av/på-knappen på väggen.

Tack
 
Om det är en takdosa, så har den normalt samma mått som en kopplingsdosa, alltså större än en apparatdosa. Så troligen är det för brett mellan skruvarna i dosan för att sätta ett vanligt uttag.
 
F FM321 skrev:
Hej,

Som titel. Kan jag ändra ett takuttag DCL för lampa till ett vanligt envägs ellutag?

Jag ska montera en högtalare uppe i ena hörnet vid taket och har ett DCL-uttag ca 1m bort som jag gärna drar strömkabel lite snyggt till istället för att dra ner längst väggen. Plus blir också att jag kan stänga av och starta med belysnings av/på-knappen på väggen.

Tack
Ja det kan man väl göra, men vet inte om det är helt enl boken...
Kan vara en större dosa bakom så ditt eluttag inte täcker hela hålet.
Ett alt kanske kan vara att spika en kabel från taket och ner till ett uttag, det får man inte göra själv då det blir en fast installation...

Du har inget uttag i närheten där du kan sätta en Ikea propp med tillhörande fjärr då?
 
MrJay
Du kan, men elektrikerna kommer nog rygga tillbaka
 
Kan du inte bara klippa nuvarande kontakt och sätta en dcl kontakt istället?
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Det finns vägguttag som passar i kopplingsdosa

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det finns vägguttag som passar i kopplingsdosa

Protte
Om det är rätt gjort är det ingen kopplingsdosa utan en takdosa med M4-skruvar. Det kan ställa till det. Jag håller med hapazard, klipp kabeln och sätt på en DCL-kontakt.
 
Müssli Müssli skrev:
Om det är rätt gjort är det ingen kopplingsdosa utan en takdosa med M4-skruvar. Det kan ställa till det. Jag håller med hapazard, klipp kabeln och sätt på en DCL-kontakt.
Tack för svaren. Vill nog Inte klippa kabeln på högtalaren, men skulle ju kunna ta en DCL kabel Jag klipper och fäster hon-delen på en förlängningskabel (finns säkert speciella för det). Då får jag väl samma som ni säger utan att byta DCL dosan i taket
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
F FM321 skrev:
Tack för svaren. Vill nog Inte klippa kabeln på högtalaren, men skulle ju kunna ta en DCL kabel Jag klipper och fäster hon-delen på en förlängningskabel (finns säkert speciella för det). Då får jag väl samma som ni säger utan att byta DCL dosan i taket
Det är däremot inte tillåtet. DCL är begränsad till 6A. Det är inte en grenkontakt.
 
O
F FM321 skrev:
Tack för svaren. Vill nog Inte klippa kabeln på högtalaren, men skulle ju kunna ta en DCL kabel Jag klipper och fäster hon-delen på en förlängningskabel (finns säkert speciella för det). Då får jag väl samma som ni säger utan att byta DCL dosan i taket
Vad är det för högtalare?

Och kontrollfråga är självklart att det inte sitter någon form av dimmer på uttaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.