Har ett lätt lutande tak på förråd. Har spikat upp 28x70 läkt cc30 i takstolarna. Kör 12,5 mm gips med 900 mm i bredd. Dessa kommer jag sätta på TVÄREN.. läste nånstanns att gips i tak skulle sitta med skruv min 200 mm mellanrum vid kant på skivan. Jag fattar inte hur detta ska gå till då CC är 30 för gips i tak? På kortsidorna går det ju bra då dessa hamnar på läkt men långsidorna har ju endast läkt cc30. Och sist, vad ska jag köra med för avstånd i övrigt på skivan. Kör med 32 mm gipsskruv.

Tacksam för svar.
 
Eftersom du vänt skivan på fel håll blir det ju svårt att hålla rekommenderat avstånd. Gör så gott det går av det bara.
 
...eller ge fasen i att sätta gipset på tvären. Det blir inte bra.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...eller ge fasen i att sätta gipset på tvären. Det blir inte bra.
Uppfattat :D Anledningen till just tvärplacering är av att jag inte kommer behöva skarva något. Endast kapa till skivorna till 207 och skruva upp. Såg även på Norgips hemsida att det verkar vara okey att sätta på tvären. Men kanske bör tänka om och köra på längst med ist. Tack för input.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Eftersom du vänt skivan på fel håll blir det ju svårt att hålla rekommenderat avstånd. Gör så gott det går av det bara.
Ja jag trodde inte det riktigt spelade någon roll vilken riktning man valde. Mer vad som passar/tycke och smak liksom. Jag gör det av att jag då slipper skarva kortsidorna då förådet avståndet är kortare än skivan.. lathet typ. Vad tror du är lämpligt skruvavstånd på varje läkt? 15/20 cm mellan varje?
 
Lägg skivan som du tänkt är vad tex Gyproc föreskriver så det är helt rätt. Man kan även lägga jäms med uppregling en men då måste man kottla kortsideskarvar
 
sist jag satte några skivor i taket använde jag en plåtprofil på kortsideskarvarna där man inte har någon läkt. Det fungerade bra och går ju mycket snabbare än att löpande montera läkt på tvären där det behövs. Vet inte om man måste ha stöd så, men det blir ju väldigt bra OM man har det iaf.
 
Jag har liknande fundering.
Jag skall byta gips i ett förråd som är 2,95 m djupt. Om jag lägger tvärs glespanelen får jag glest med skruv i längsgående skarv på skivan (c/c 40, 22*95 som glespanel (inte jag som satt det så…)). Utrymmet kommer användas som förråd men planen är att om behovet uppkommer kunna göra om det till ”tonårsrum” där barnen kan hänga med kompisar.
Så länge det används till förråd kommer taket vara obehandlat, men sen är tanken i så fall spackla/måla.
Blir det för glest eller är det ok? Jag vet att det inte är enligt gängse standard men kommer det obönhörligt spricka trots pappremsa etc?

Spelar det någon roll om jag skruvar två skruvar i respektive glespanel, förskjutet så att de sitter 70-80 mm från varandra?
 
T TryBran skrev:
Spelar det någon roll om jag skruvar två skruvar i respektive glespanel, förskjutet så att de sitter 70-80 mm från varandra?
Ja, det gör ju att CC-avståndet minskar. Jag körde så i mina gles med liknande avstånd som dina och har inte fått några sprickor på ca tre år.
 
  • Gilla
TryBran
  • Laddar…
Alternativt får du sätta upp fler glespanel mellan de befintliga. Går ju ganska snabbt och är inte så dyrt och då får du ju cc på 20 cm.
 
Tack för svar.
Jag tänker att jag kör på att behålla befintliga glespaneler och kör två skruv per gles.
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.