Hej på er,

Jag måste byta ut min 19 år gamle pump och har suktat efter en Hero men nu när jag tittar närmare får den kanske inte plats.. Den gamle mäter 800mm i bredd och platsen i trappan där jag vill ha den är 970mm. Se bild. När jag läser specen på Heron så anges den till 890mm. Så den får ju egentligen plats men frågan är om det går att komma åt och serva den utan att montera ner den om så skulle behövas. Blir ju säkert tight att få den på plats också. Alternativet skulle vara att byta ner sig till exempelvis en Daikin Caldo XRH30 för att få några centimeter till på sidorna då den är specad till 811mm

Goda råd från er med service och monteringserfarenhet tas tacksamt emot.
 
  • En trappuppgång med mönstrad tapet, spegel, luftkonditionering och en vit trappa som leder neråt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
K Keeefan skrev:
Hej på er,

Jag måste byta ut min 19 år gamle pump och har suktat efter en Hero men nu när jag tittar närmare får den kanske inte plats.. Den gamle mäter 800mm i bredd och platsen i trappan där jag vill ha den är 970mm. Se bild. När jag läser specen på Heron så anges den till 890mm. Så den får ju egentligen plats men frågan är om det går att komma åt och serva den utan att montera ner den om så skulle behövas. Blir ju säkert tight att få den på plats också. Alternativet skulle vara att byta ner sig till exempelvis en Daikin Caldo XRH30 för att få några centimeter till på sidorna då den är specad till 811mm

Goda råd från er med service och monteringserfarenhet tas tacksamt emot.
ju tightare det är desto svårare blir det
vanlig service kan gå men om du måste ta ur fläkttrumman eller kretskortet så måste du få ovillkorlig tillgång till högersidan
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ju tightare det är desto svårare blir det
vanlig service kan gå men om du måste ta ur fläkttrumman eller kretskortet så måste du få ovillkorlig till
electroluxaren skrev:
ju tightare det är desto svårare blir det
vanlig service kan gå men om du måste ta ur fläkttrumman eller kretskortet så måste du få ovillkorlig tillgång till högersidan
electroluxaren skrev:
ju tightare det är desto svårare blir det
vanlig service kan gå men om du måste ta ur fläkttrumman eller kretskortet så måste du få ovillkorlig tillgång till högersidan
Ja, det är precis det jag funderar på. Du har gett mej flera goda råd i allt möjligt genom åren, hur skulle du rekommendera mej att göra här förutsatt att jag vill ha den där den gamla sitter?

- Köra på Heron men kanske flytta den lite åt vänster så det blir lite mer plats på högersidan.
- Köra på Heron och centrera den för det lilla ovan nämnda flytt spelar in, gör ändå ingen skillnad i det stora hela.
- Välja något annat, typ Caldo XRH-30 som är smalare. Ungefär som den gamle på bilden.
- En helt galen tanke.. Väggen till höger (där rören går till utedelen) är bara en spånskiva som leder in i en kattvind. I värsta fall, om reparationsbehov skulle uppstå, hade det gått att såga upp ett hål för att komma åt lite bättre. Kan bli trångt ändå men det är nog görbart. Tapeten är grov stuktur och den delen av väggen syns väldigt lite. (Skall kika hur det ser ut med reglar och annat).
- Annat gott råd.
 
  • Rumsinteriör sett uppifrån med trappa, dörr, luftkonditioneringsenhet och dekorativt rund fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
K Keeefan skrev:
Ja, det är precis det jag funderar på. Du har gett mej flera goda råd i allt möjligt genom åren, hur skulle du rekommendera mej att göra här förutsatt att jag vill ha den där den gamla sitter?

- Köra på Heron men kanske flytta den lite åt vänster så det blir lite mer plats på högersidan.
- Köra på Heron och centrera den för det lilla ovan nämnda flytt spelar in, gör ändå ingen skillnad i det stora hela.
- Välja något annat, typ Caldo XRH-30 som är smalare. Ungefär som den gamle på bilden.
- En helt galen tanke.. Väggen till höger (där rören går till utedelen) är bara en spånskiva som leder in i en kattvind. I värsta fall, om reparationsbehov skulle uppstå, hade det gått att såga upp ett hål för att komma åt lite bättre. Kan bli trångt ändå men det är nog görbart. Tapeten är grov stuktur och den delen av väggen syns väldigt lite. (Skall kika hur det ser ut med reglar och annat).
- Annat gott råd.
jag föredrar mitsubishi så flytta till vänster
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
Kika även på Mitsubishi AY42 GURU
den är 80cm bred
högre värmeeffekt vid -15 ute och högre kyleffekt än LN35 HERO
den har dock inte delade vingar om du tänkt dig vinka ena halvan nedåt och den andra rakt fram.
något sämre effektivitet och lite ljudligare tack vare mindre innerdel men den Pär istället bättre plats.
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
H
Är gasrören dragen åt höger idag?
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
Det är inga problem att ta upp en ”service lucka” om så skulle behövas. Är som sagt bara en tunn spånskiva.

Ett alternativ ytterligare skulle vara att flytta ner den en bit och sätta den ungefär där spegeln sitter. Kanske så överkant på innerdelen ligger i samma höjd som fodret över dörrkarmen så man fortfarande kommer åt den vita kopplingsdosan. Innerdelen hamnar då runt 75cm lägre än idag, frågan är hur det inverkar på hur den värmer på övervåningen.. Såsom nuvarande sitter idag värmer den ”mer” på övervåningen än undervåningen så om jag flyttar ner den lär jag få bättre/rakare flöde in i hallen/köket och eftersom Hero har individuella blad så kanske det går att fördela luften så jag får tillräckligt upp till övervåningen ändå..

Utedelen sitter idag på gaveln, alldeles under taket vilket gör att den är ur vägen men var svår att serva när jag behövde skruva med den för ett par år sen. Funderar på att sätta den nya på framsidan så som bilden visar. Inte lika snyggt, men det underlättar vid service och montering, samt att man kan få till avrinning till kondensvatten från innerdelen på ett bättre sätt. Kondensvatten från utedel riskerar väl att göra isgata när det fryser på men jag skall göra om plattläggningen om ett år eller två så då blir det kanske att fixa något för detta.

Lång text blev det, skulle blir glad för ytterligare kommentarer och råd.🍻
 
  • Ett grått hus med rött dörr, uteplats, skyltar som visar utdelplacering, grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusrum med spegling, mönstrad tapet, träbjälkar, luftkonditioneringsenhet och dekorativt cirkelrunt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med vita spiraltrappor, träpaneltak, mönstrad tapet och en rund spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
electroluxaren skrev:
jag föredrar mitsubishi så flytta till vänster
C Comfort Thomas skrev:
Kika även på Mitsubishi AY42 GURU
den är 80cm bred
högre värmeeffekt vid -15 ute och högre kyleffekt än LN35 HERO
den har dock inte delade vingar om du tänkt dig vinka ena halvan nedåt och den andra rakt fram.
något sämre effektivitet och lite ljudligare tack vare mindre innerdel men den Pär istället bättre plats.
Tack, det hade jag inte tänkt på att kolla.. Skrev ytterligare en fundering, så om du har tid och lust får du gärna kommentera den också.😃
 
electroluxaren skrev:
jag föredrar mitsubishi så flytta till vänster
Ja det är ett pump jag har högsta förtroende för.. Skrev ytterligare en fundering, så om du har tid och lust får du gärna kommentera den också.😃
 
H H-Thomasson skrev:
Är gasrören dragen åt höger idag?
Ja, de går åt höger in i kattvinden som i sin tur leder rakt ut på gaveln av huset där utedelen sitter sitter under taket.
 
A
K Keeefan skrev:
Ja, de går åt höger in i kattvinden som i sin tur leder rakt ut på gaveln av huset där utedelen sitter sitter under taket.
Det kan vara en fördel att sänka innedelen ingen nackdel iallafall
definitivt flera fördelar att placera den på ett lägre ställe
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
K Keeefan skrev:
Tack, det hade jag inte tänkt på att kolla.. Skrev ytterligare en fundering, så om du har tid och lust får du gärna kommentera den också.😃
Om du tänkt dig att flytta ner den så blir det bättre för nedre plan, värmen blir lite sämre på övre plan när man trycker på med luftflödet för att nå så stor yta som möjligt På nedre plan.
värme stiger om det inte är övertryck däruppe om det sedan räcker till vågar jag inte svara på.
kommer bli trångt i trappen med en låg placering i trappen, montera ihop en kartong med LN måtten och kolla om du står ut med detta.
flyttar du ner den finns ingen möjlighet att få kyla på övre plan.
Är det prio med värme och kyla på övre plan så placerar du den på samma ställe , jag skulle valt en modell som är 80cm bred.
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Om du tänkt dig att flytta ner den så blir det bättre för nedre plan, värmen blir lite sämre på övre plan när man trycker på med luftflödet för att nå så stor yta som möjligt På nedre plan.
värme stiger om det inte är övertryck däruppe om det sedan räcker till vågar jag inte svara på.
kommer bli trångt i trappen med en låg placering i trappen, montera ihop en kartong med LN måtten och kolla om du står ut med detta.
flyttar du ner den finns ingen möjlighet att få kyla på övre plan.
Är det prio med värme och kyla på övre plan så placerar du den på samma ställe , jag skulle valt en modell som är 80cm bred.
Ja, att det blir trångt hade jag ju inte tänkt på men jag minns ju hur det var i vintras när jag skulle bära upp en soffa på övervåningen.. hade kanske inte funkat med den lägre placeringen så det var en viktig aspekt du kom med!🙏 Det blir nog ändå bäst att få upp den typ där nuvarande sitter. Så funderingen står mellan att knö in en Hero och riskera att den blir svårservad, gå på en Guru som du föreslår eller eventuellt en Daikin Caldo XRH30 som också är 800mm bred. Har goda erfarenheter av Mitsubishi men samtidigt antar jag att Daikin är OK pumpar de med. Det är två olika firmor jag talat med, den ene jobbar med M och den andre med D - skall höra med dem om leveranstid, det kan också bli en faktor att ta hänsyn till.
 
electroluxaren skrev:
Det kan vara en fördel att sänka innedelen ingen nackdel iallafall
definitivt flera fördelar att placera den på ett lägre ställe
Ja, det blir såklart bättre spridning i nedervåningen och värmen letar sig säkert upp ändå. Kyla används bara någon gång om året och endast för nedervåningen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Om du tänkt dig att flytta ner den så blir det bättre för nedre plan, värmen blir lite sämre på övre plan när man trycker på med luftflödet för att nå så stor yta som möjligt På nedre plan.
värme stiger om det inte är övertryck däruppe om det sedan räcker till vågar jag inte svara på.
kommer bli trångt i trappen med en låg placering i trappen, montera ihop en kartong med LN måtten och kolla om du står ut med detta.
flyttar du ner den finns ingen möjlighet att få kyla på övre plan.
Är det prio med värme och kyla på övre plan så placerar du den på samma ställe , jag skulle valt en modell som är 80cm bred.
C Comfort Thomas skrev:
Om du tänkt dig att flytta ner den så blir det bättre för nedre plan, värmen blir lite sämre på övre plan när man trycker på med luftflödet för att nå så stor yta som möjligt På nedre plan.
värme stiger om det inte är övertryck däruppe om det sedan räcker till vågar jag inte svara på.
kommer bli trångt i trappen med en låg placering i trappen, montera ihop en kartong med LN måtten och kolla om du står ut med detta.
flyttar du ner den finns ingen möjlighet att få kyla på övre plan.
Är det prio med värme och kyla på övre plan så placerar du den på samma ställe , jag skulle valt en modell som är 80cm bred.
Hej igen,
Jag pratade med firman och det verkar som inte Guru 42 säljs i Sverige utan att man bara har 35 och 50. När jag kikar på specen verkar Guru 35 lite klen jämfört med andra i den storleken.. När jag kikar på nuvarande och läser på ytterligare kanske en Ninja 35 hade kunnat passa. Bredden i trapphuset är 975mm, nuvarande pump är 815mm och Ninjan är specad till 838mm Så bara en cm bredare på varje sida mot idag, där jag både får ner fläkthjulet och kommer åt elektroniken.. Vet ju såklart inte hur Ninjan är skapt under huven, om detta är tillräckligt.
Eller, gå på en Daikin Caldo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.