Tomture61
M Maxirati skrev:
Vet inte om jag råkat ut för ett extra snabbväxande rotsystem och rotutskott eller vad, men om jag är ute på förmiddagen och plockar decimeterhöga rotutskott så har det kommit lika många och höga redan till kvällen! :surprised:
Det är helt galet hur snabbt dessa växer. Bara över natten så har jag fått ett hundratal nya stjälkar med blad, som är dryga decimetern höga. Jag plockar upp dessa för hand numera och när jag drar upp dom så kommer oftast en liten vit och krokig bit rot med. Gör jag rätt i att plocka dom på detta sätt? Skulle jag köra med gräsklipparen ett par tre gånger på en säsong, som någon föreslog, så skulle jag få vandra runt i en djungel här. Då är det röjsåg som gäller!
Jag har mycket rötter av varierande storlek som ligger i dagern. Vinner jag något på att slå i Ecoplugg i dessa?
Om du vill utrota asparna , ja Ecoplugg är effektivt .
 
Försvann de små jävlarna , va använde du för bästa metoden å bli,kvitt de ?
 
R Rickard.lj skrev:
Försvann de små jävlarna , va använde du för bästa metoden å bli,kvitt de ?
Ja, nu drygt 3 år senare så verkar det som att jag kan pusta ut. Det dyker fortfarande upp enstaka här och där, men det är inte värre än att jag plockar dom för hand på några minuter. Jag körde i Eco-plugg i ett antal rötter och sedan såg jag till att hela tiden klippa dom eller rycka upp dom så att inget hann växa till sig. Från början kröp jag runt i timmar och klippte av stjälkarna och sprutade RoundUp på varje avklippt rot, ett hästgöra. Men jag tror inte det gjorde någon större nytta. Hade nog helst velat ha lite riktig RoundUp med riktigt krut i, som man tydligen kan beställa från Tyskland. Händer det här igen så ska jag nog försöka skaffa sådant.
 
Tomture61
U Uno Mögel skrev:
Ja, nu drygt 3 år senare så verkar det som att jag kan pusta ut. Det dyker fortfarande upp enstaka här och där, men det är inte värre än att jag plockar dom för hand på några minuter. Jag körde i Eco-plugg i ett antal rötter och sedan såg jag till att hela tiden klippa dom eller rycka upp dom så att inget hann växa till sig. Från början kröp jag runt i timmar och klippte av stjälkarna och sprutade RoundUp på varje avklippt rot, ett hästgöra. Men jag tror inte det gjorde någon större nytta. Hade nog helst velat ha lite riktig RoundUp med riktigt krut i, som man tydligen kan beställa från Tyskland. Händer det här igen så ska jag nog försöka skaffa sådant.
RoundUp funkar inte på det sättet . Man sprutar på medlet på de gröna bladen / stråna .
Eco-plugg sätts i roten / stammen på ett träd .
 
De klassiska roundupp och ecoplugg innehåller båda två glyfosat. Ingen av produkterna finns på marknaden för privatkonsumenter.

Men glyfosaten måste appliceras på/i plantan. I marken gör den ingen nytta.
 
Med äkta glyfosat räcker det med max ett par matskedar av den utspädda (som tidigare såldes här) för att ta död på en fullfuxen asp och hela dess rotsystem. Om man borrar några små hål ett par cm in i stammen och sprutar in det.

Ecopluggarna fungerade på samma sätt.
 
Åsa Lund
Fick tips om att rundbarka asp för att döda den på rot och sedan såga ner den nästa år. Då slår den inte så många skott tydligen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ja, ringbarkar man före midsommar och tar ned trädet efterföljande höst har man sugit ur rotsystemet näring för två växtsäsonger. Det försvagar det rejält

Saven stiger inne i veden, men går i retur ytligt, så rötterna ger näring, men får ingen tillbaka. 15–20 cm barkning runt om räcker bra.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, ringbarkar man före midsommar och tar ned trädet efterföljande höst har man sugit ur rotsystemet näring för två växtsäsonger. Det försvagar det rejält

Saven stiger inne i veden, men går i retur ytligt, så rötterna ger näring, men får ingen tillbaka. 15–20 cm barkning runt om räcker bra.
Projekt till våren alltså! 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.