Hej!

Ska göra grund till en bastustuga på 2×2 m. Tänkte gräva ut och fylla på med makadam samt 4 lecablock överst som stugan ska vila på. Problemet är att det finns ett fall på 7 cm på dessa 2 m. Hur får jag till en bra grund?

Tacksam för hjälp!
 
Etypen Etypen skrev:
Hej!

Ska göra grund till en bastustuga på 2×2 m. Tänkte gräva ut och fylla på med makadam samt 4 lecablock överst som stugan ska vila på. Problemet är att det finns ett fall på 7 cm på dessa 2 m. Hur får jag till en bra grund?

Tacksam för hjälp!
Gräver ut grunden så att den inte sluttar trots att marken gör det. Tänk ”suterräng” fast i mikroformat.
 
  • Gilla
Etypen
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Gräver ut grunden så att den inte sluttar trots att marken gör det. Tänk ”suterräng” fast i mikroformat.
Tack för svar! Kan jag fortfarande använda mig av makadam/lecablock? Om jag förstår rätt så kommer då de översta lecablocken komma lite längre ner i förhållande till marken jämfört med de bakre?
 
Javisst, det tar de inte skada av. Bara blocken står på välpaddat grus.
 
  • Gilla
Etypen
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Javisst, det tar de inte skada av. Bara blocken står på välpaddat grus.
Ok! skulle det funka med att jag sätter mindre (lägre) stenar på ena sidan för att kompensera fallet?
 
Etypen Etypen skrev:
Ok! skulle det funka med att jag sätter mindre (lägre) stenar på ena sidan för att kompensera fallet?
Hur menar du?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Hur menar du?
Om fallet är cirka 7 cm så sätter jag de mindre stenarna (8 cm höga) högst upp och de större stenarna (15 cm höga) längst ner.
 
Etypen Etypen skrev:
Om fallet är cirka 7 cm så sätter jag de mindre stenarna (8 cm höga) högst upp och de större stenarna (15 cm höga) längst ner.
Ja, det är ju teoretiskt möjligt.
Men det är ju avsevärt mycket lättare att väga av grusbädden i en enda nivå istället för att skapa flera nivåer.
 
  • Gilla
Etypen och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ja, det är ju teoretiskt möjligt.
Men det är ju avsevärt mycket lättare att väga av grusbädden i en enda nivå istället för att skapa flera nivåer.
Ja du har nog rätt! 👍
 
Etypen Etypen skrev:
Ja du har nog rätt! 👍
Dock får man ju då gräva ner sig längre..
 
Etypen Etypen skrev:
Dock får man ju då gräva ner sig längre..
Det är värt det. Gå gärna mot röd gubbe, skattefiffla eller släng en e-sparkcykel på trottoaren, men slarva aldrig med en grund.
 
  • Gilla
  • Haha
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.