Blev uppringd av säljare från soldags.se (soltech) och soldags vill sälja batterilösning med balanstjänst. Säljare påstår att Svenska Kraftnät nu har en kampanj mot privatpersoner med solceller?
Har någon här åsikt om det är något att titta på eller? Och hur fungerar det i praktiken?

"Hur fungerar samarbetet mellan Checkwatt och Soldags?
Sedan sommaren 2023 erbjuder vi på Soldags en unik möjlighet för dig att delta i Svenska Kraftnäts balanstjänster för det svenska elnätet genom våra solcells- och batterianläggningar.
Som kund hos Soldags ansluter du dig automatiskt till Svenska Kraftnät via tjänsten Currently, som tillhandahålls av Checkwatt, när din anläggning driftsätts.
Currently balanserar elsystemet över hela Sverige med hjälp av batterier för att hålla en stabil frekvens"
 
  • Gilla
henkson
  • Laddar…
O
L LJN1954 skrev:
Blev uppringd av säljare från soldags.se (soltech) och soldags vill sälja batterilösning med balanstjänst. Säljare påstår att Svenska Kraftnät nu har en kampanj mot privatpersoner med solceller?
Har någon här åsikt om det är något att titta på eller? Och hur fungerar det i praktiken?

"Hur fungerar samarbetet mellan Checkwatt och Soldags?
Sedan sommaren 2023 erbjuder vi på Soldags en unik möjlighet för dig att delta i Svenska Kraftnäts balanstjänster för det svenska elnätet genom våra solcells- och batterianläggningar.
Som kund hos Soldags ansluter du dig automatiskt till Svenska Kraftnät via tjänsten Currently, som tillhandahålls av Checkwatt, när din anläggning driftsätts.
Currently balanserar elsystemet över hela Sverige med hjälp av batterier för att hålla en stabil frekvens"
Jag har ingen erfarenhet men i somras skrev Cornucopia en artikel om Checkwatt:

https://cornucopia.se/2023/07/skatt...e-hembatterier-men-det-kommer-knappast-besta/
 
O och en till skrev:
i somras skrev Cornucopia en artikel om Checkwatt:
O och en till skrev:
Jag har ingen erfarenhet men i somras skrev Cornucopia en artikel om Checkwatt:

[länk]
Alltså, jag vet inte jag. Bara jag som tycker siffrorna från Checkwatt känns ... optimistiska? Bara en magkänsla, jag har ingen aning egentligen.

Problemt är ju att marknaden är konkurrensutsatt, och SvK pratar mycket om att det är svårt med frekvensregleringen ibland. Men det betyder inte att andra (mycket större!) aktörer inte går in på marknaden i stor skala och förändrar läget stort. Vad jag läst så är väl vindkraften underrepresenterad mot vad den skulle kunna göra.
 
B
Just nu är fcr-d med batterier extremt lönsamt. Jag tror priser kommer krasha ner, frågan är bara om det sker inom 1,2 eller 3år.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Tack för input, har kikat på CheckWatt,s hemsida mm. Och ser att min nuvarande elleverantör och köpare av min solel Vattenfall inte tar kunder med mindre är 100kW batterieffekt.
 
När alla elbilar har bi-directional charging så kommer det jämna ut sig. Tesla har testat detta i Usa.

Ladda bilen med solel (eller på natten när elpriset är lågt) sälj sedan ut samma el till nätet på dagen när elpriset är högt.

Styrs detta centralt med några hundra tusen elbilar så kan länder/stater med svajig frekvens balansera ut detta.

Tesla har redan funktionen inbyggd men är ej aktiverat. Så att investera i "hembatteri" tycker jag är pengar kastade i sjön, snart kommer alla ha ett batteri stående på garageuppfarten.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
När alla elbilar har bi-directional charging så kommer det jämna ut sig. Tesla har testat detta i Usa.

Ladda bilen med solel (eller på natten när elpriset är lågt) sälj sedan ut samma el till nätet på dagen när elpriset är högt.

Styrs detta centralt med några hundra tusen elbilar så kan länder/stater med svajig frekvens balansera ut detta.

Tesla har redan funktionen inbyggd men är ej aktiverat. Så att investera i "hembatteri" tycker jag är pengar kastade i sjön, snart kommer alla ha ett batteri stående på garageuppfarten.
Teslas laddare har inte hårdvaran för att gå baklänges (i alla fall inte för ett år sen).

Så länge antalet laddcykler minskar batteriets livslängd kommer det här inte bli en grej.

Hembatterier däremot kan optimeras för många laddcykler, det kommer att bli en grej.
 
  • Gilla
Martin Tamke och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
När alla elbilar har bi-directional charging så kommer det jämna ut sig. Tesla har testat detta i Usa.

Ladda bilen med solel (eller på natten när elpriset är lågt) sälj sedan ut samma el till nätet på dagen när elpriset är högt.

Styrs detta centralt med några hundra tusen elbilar så kan länder/stater med svajig frekvens balansera ut detta.

Tesla har redan funktionen inbyggd men är ej aktiverat. Så att investera i "hembatteri" tycker jag är pengar kastade i sjön, snart kommer alla ha ett batteri stående på garageuppfarten.
Fortfarande inte samma sak. Men ja, den dagen elbilarna går att använda till frekvensbalansering så kommer det troligen inte vara lönsamt att köpa ett separat batteri för detta.

Jag ser det som att just nu får man 50% rabatt och när det inte längre finns ekonomi i balanseringstjänsterna så står jag där med ett batteri som är betalt och kan kapa mina egna effekt/förbrukningstoppar, både genom ladda batteriet själv med solceller eller som du säger att köpa "billig" el från nätet.
 
L LJN1954 skrev:
Tack för input, har kikat på CheckWatt,s hemsida mm. Och ser att min nuvarande elleverantör och köpare av min solel Vattenfall inte tar kunder med mindre är 100kW batterieffekt.
Det är den nivån Svk har som miniminivå. De riktar sig med andra ord inte alls till privatkunder. Företag som påstår det skulle jag hålla mig borta ifrån. Däremot finns det företag som agerar mellanhänder. De kan genom att ha avtal med många privatkunder leverera 100kW till Svk. Marknaden finns, men inte på det sätt säljaren påstått. Det har varit klart lönsamt det senaste året. Men om det var en säker vinst skulle alla företag investera i batterier. Man kan inte räkna med att det fortsätter att löna sig lika mycket.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
W witten skrev:
Teslas laddare har inte hårdvaran för att gå baklänges (i alla fall inte för ett år sen).
Enligt Electrek så har dem det på 3an iallafall nedanstående artikel är från 2020. Men det klart, de har ju säkert fel..

Electrek has learned that Tesla has already prepared its onboard vehicle charger for bidirectional charging.
Marco Gaxiola, an electrical engineer who participated in a Model 3 teardown for a Tesla competitor, reverse engineered the electric car’s charger and found it to be ready for bidirectional charging.

https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bidirectional-charging-ready-game-changing-features/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.