Nu är det snart dags....hoppas jag att renovera köket, men jag har lite funderingar.

Precis som rubriken lyder så har vi planerat att bygga in ugn och micro i väggen i arbetshöjd.
Vi har tänkt att ta lite utrymme från ett närliggande sovrum.

Nån som har erfarenhet av detta och kan bidra med lite tips.

Bygger man enklast detta själv med reglar/gips eller ska man helt enkelt köpa sig ett högskåp och bygga in detta i väggen? Är det ekonomiskt försvarbart att bygga ett eget skåp?

Om man bygger själv, vad ska man tänka på med avseende material, brandrisk, ventilation osv.?
Jag slipper helst ett högskåp då jag gärna använder utrymmet över/under ugnarna till skåp som öppnas från sovrummet.....sovrummet är ju inte så stort.

Jag bifogar en enkel skiss över planlösningen där den röda rektangeln visar den tänkta placeringen av ugnen.

Tacksam för alla synpunkter...
 
  • inbyggt_plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Ta färdiga skåp i rätt storlek och vänd öppningarna åt det rum du vill ha dem. Tex skåpet över och under mot sovrummet, och ett inbygnadsskåp mot köket.
Jag tror du kan göra det billigare själv, men i bland är det i slutändan enklare att jobba med "halvfabrikat". Det blir tillräckligt med pyssel ändå att få det att bli bra.
Du ska nog se till att inte ha finkläder i skåpen om du steker fisk i ugnen...;-)
 
Ventilation: Kolla manualen för den ugn och mikro som du har tänkt köpa. Det är olika med inbyggnadsugnar nämligen. Många kräver en luftspalt bakom med visst minimimått och utlopp ovanför, men de finns också såna som har ventilationen framåt och inte behöver luftspalten.
 
B
Vår Cylinda (IB30) blåser luften framåt övenför luckan.
 
Håller just på rusta och bygga ut vårt kök med "din" lösning av ugn och micro. Skillnaden är att vår "utbyggnad" av köket blir mot en hall.
Vi reglade upp en burstomme från golv till tak i hallen med innermått 60x60. Väggen som den är byggd "igenom" är ca 15cm, så den sticker alltså ut ca 45cm i hallen och är ca 75cm bred hallen.
Jag skulle INTE bara ha gjort ett hål och skjutit igenom ett skåp.
Lösningen med ett regelverk som är täckt med gipsskivor tror jag är mycket lättare att få snyggt.
Dessutom får vi plats att gömma rör för nya eldosor för matning av ugnen och micron och nya lysknappar.
Även ett centraldammsugaruttag och slang fick vi in i reglarna.
I "buren" skjuter vi sen in ett standardhögskåp.
 
Tack för alla svaren. Har legat magsjuk senaste dagarna så jag har inte kunnat svara.

Jag kommer ju ändå att bygga in skåpet med reglar/gips för att få en fin vägg i sovrummet så att det var därför jag tänkte att man helt och hållet skippar ett färdigt skåp och bygger allt själv.

Sen är det så att vi tänkte köpa IKEA -kök men inte deras vitvaror och då är ju det här med "fulmåtten" på micro-ugnarna som IKEA kör med som ställer till det. Kan ju köpa ungsskåpet från kvik eller nån annan dock.

Ventilationen måste jag tänka på, så olika fabrikat kräver olika typer av ventilation? Jag får se till att det blir en luftspalt bakom ugnarna som jag leder ut ovan/fram. Har sett att det går att köpa lösa ventilationsgaller till detta ändamålet.

Att matlagningen kan orsaka lukt inser jag så det blir nog ingen klädförvaring inne i sovrummet. Jag tror dock helst att jag skippar luckor och lådor som öppnas innåt köket. Det är ju en genomgång där ugnen är placerad så jag vill ha en så clean look som möjligt utan handtag som man "fastnar" i.

Sedan vad ska man välja för material som man låter ugnen vila på med tanke på värmeutveckling, fukt, osv. Gips är väl förvisso rätt så brandsäkert men känns inte så bra om den utsätts för mycket matos osv.
 
Två saker att fundera på innan du sätter släggan i väggen. Visserligen så kan det se ballt ut med en ugn på väggen men tänk på att när du står där med allt för tunn grillvante och ska röra i pommesfriten ha då ha nära till en avställningsyta.

Mindre viktigt kan tyckas men däremot bör du verkligen fundera på ljudet. En modern fläktugn låter en del och om du nu ska bygga in den i en vägg mot ett sovrum så kan du nog vara rätt sker på att man inte kommer att sova där, när ugnen är på om du bara nöjer dig med gips i väggen. Skulle inte sätta en ugn i en vägg till sovrum.

Att när man tassar upp och lite romantiskt tänkt fixa lite härligt frukostbröd höra "STÄNG AV DEN DÄR FÖRBANNADE JAVLA UNGNJÄVELN" kanske gör att den där härliga söndagsmyskänslan inte helt och fullt kommer att infinna sig.
 
Donald Trump skrev:
Två saker att fundera på innan du sätter släggan i väggen. Visserligen så kan det se ballt ut med en ugn på väggen men tänk på att när du står där med allt för tunn grillvante och ska röra i pommesfriten ha då ha nära till en avställningsyta.

Mindre viktigt kan tyckas men däremot bör du verkligen fundera på ljudet. En modern fläktugn låter en del och om du nu ska bygga in den i en vägg mot ett sovrum så kan du nog vara rätt sker på att man inte kommer att sova där, när ugnen är på om du bara nöjer dig med gips i väggen. Skulle inte sätta en ugn i en vägg till sovrum.

Att när man tassar upp och lite romantiskt tänkt fixa lite härligt frukostbröd höra "STÄNG AV DEN DÄR FÖRBANNADE JAVLA UNGNJÄVELN" kanske gör att den där härliga söndagsmyskänslan inte helt och fullt kommer att infinna sig.
Avståndet till avställningsyta är nåt som jag har tänkt på men det problemet torde i princip alla med ugn i arbetshöjd ha. Kan vara smart att undvika en ugn med sidohängd lucka. Med "traditionell" öppning så kan man ju altid använda luckan som panikavställningsyta. Sen får man ju se till att man har rejäla ugnsvantar.(varför man nu har vantar som inte håller måttet?)

Oljud till sovrum har jag inte tänkt på. I dagsläget kommer ingen att sova i detta sovrummet. Det kommer nyttjas som extra tv-rum/gästrum. Det kommer inte användas som sovrum om inte vi får en till unge. Jag tror dock att det angränsande badrummet bidrar med betydligt mer oljud än ett eventuellt nattbak.:)

Sedan är köksgången ganska smal (ca 115) så det är ju skönt om man slipper hoppa bock över den som ska röra pommesen vid placering under hällen. Micron är ju det andra problemet. Placering i överskåp stjäler utrymme och det blir rätt högt att nå för sambon. Det blir förhoppningsvis lite lägre om den placeras ovan ugn i arbetshöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.