Tjena!

Allt man sätter på väggarna måste ju fästas i massivt material, alltså inte bara i gipset/byggskivan. Vi har inte riktigt bestämt vliket handfat, badrumsskåp osv vi ska ha men vet ju på ett ungefär vad det ska sitta. För att få massivt material att fästa i är det okej att sätta 22 mm spånskiva i nivå med reglarna eller är det för klent eller inte bra av annan anledning?

Fördelen är ju att det ger ju lite mer frihet eftersom det ger ju lite större yta än att sätta reglar eller man slipper i alla fall sätta så många som jag behöver med reglarna.
 
Nej, träskivor är inte tillåtna i badrumsvägg, enligt BBV. Råspont är okej.
 
Är det så även om de sitter i nivå med regeln? Skivan ska inte sitta ovan regeln.

Det är alltså okej att bygga upp "en liten vägg" av råspont mellan reglarna då? Trä som trä kan man ju tycka men det är kanske inte så... :confused:
 
Hej!

Jag hoppas det är OK att jag lånar tråden lite. Jag ska sätta upp en handdukstork men har ingen aning om var reglarna är, väggen är mitt emot duschväggen(avstånd ca 3m) så jag antar att ingen risk för fukt; men kommer givetvis fylla hålen med silikon för de. Kan man bara köra med mollyplugg eller blir det för klent?

MvH
Bambi
 
Bambi skrev:
Hej!

Jag ska sätta upp en handdukstork men har ingen aning om var reglarna är.....

Kan man bara köra med mollyplugg eller blir det för klent?
Vad har du bakom kakel och tätskikt? Att fästa en handdukstork i bara gips tycker jag känns vanskligt (även om det kanske går).
 
jag har juh vattenrörren som håller upp den plus att jag har ytterliggare två fästpunkter för elen. Om jag väljer att använda mollyplugg hur silikonar man bäst?
 
Okej jag blir inte klok på detta ändå...allt ska ju vara infäst i massivt material.

Jon; Det du länkade till tolkar jag som att det endast är okej att ha formstabilt material utan för reglarna.
Om jag då ska sätta upp ett badrumsskåo någonstans emellan två reglar vad får jag då sätta bakom? Jag måste ju få sätta något. Är det bara "reglar mellan reglarna" som är okej eller något annat också? Rent logiskt kan man ju tycka trä som trä men det kanske inte är så...
 
Precis, du måste sätta upp reglar mellan reglarna, s k kortlingar. Och nej, det är inte logiskt att man får göra det, men att man inte får sätta råspont.
 
Okej. Tack för klargörandet!

Kan ju osökt komma och tänka på byråkratsverige i sådana här fall...
 
någon som har någon fundering om min handdukstork, räcker det att fästa med mollyplugg? någon med erfarenhet?
 
Som pepparkaka frågade, vad har du bakom? Enkelgips?
 
jag antar att jag har 13mm gips reglat på cc45
 
Nå, det kommer nog sitta ganska bra med molly, eller ännu hellre någon form av syntetplugg som expanderar på baksidan på samma sätt (annars får man tänka på att nypa in hullingarna under mollyns krage). Men det kommer naturligtvis inte hålla för lika mycket som det skulle gjort om det var reglat bakom. Ni får ju vara lite försiktiga.

Och bara för att nämna det, enligt BBV ska alla infästningar göras i massivt material, annars finns risken att man har svårt att få tätt då silikonet kan ramla ner bakom skivmaterialet när man trycker in pluggen. Fast det är ju lite sent nu.
 
Hej!

En gammal tråd, men det passar ju bra till ett lika gammalt hus. Bambi ställde en fråga här som jag också är nyfiken på, men det kom inget svar!

"Om jag väljer att använda mollyplugg hur silikonar man bäst?"

Hur i hela världen ska jag få tätt med en molly-plugg? Bardummet finns redan, jag ska bara fästa upp ett par badrumsskåp, så jag kan inte göra något åt reglar eller ens räkna ut var de sitter. Och även om jag skulle kunna det så kommer det bli svårt att placera skåpet utefter reglarna.

Mvh,
Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.