Hej Forumet.

Jag har armeringsritningen till betongvalvet över källaren men har ingen aning hur man tolkar den, någon som kan berätta hur man tolkar markeringar och siffror?

Arkitektonisk ritning, vikta sidor, tekniska märkningar, dimensioner, röd markerad detalj, konstruktionsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte dessutom riva skorstenen (rödmarkerad) ovan källarvalvet och ska dra ner ventilation i den öppning som blir.
Hur mycket av den vågar jag ta bort? 🤔
 

Bästa svaret

Heldragna streck= överkantsarmering
Streckade streck= underkantsarmering
Det som ser ut som en måttsättningslinje med en cirkel i korsningen med armeringsjärnet är utbredningen av armeringen.
Texten "10/640" säger att det ligger armeringsjärn med diameter 10 på c/c 640 mm.
Notera dock att det oftast ligger dubbla järn med samma c/c så järnen ligger då på c/c 320 mm.
Valvet är troligen 160 mm tjock med tanke på armeringen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B Boxer63 skrev:
Heldragna streck= överkantsarmering
Streckade streck= underkantsarmering
Det som ser ut som en måttsättningslinje med en cirkel i korsningen med armeringsjärnet är utbredningen av armeringen.
Texten "10/640" säger att det ligger armeringsjärn med diameter 10 på c/c 640 mm.
Notera dock att det oftast ligger dubbla järn med samma c/c så järnen ligger då på c/c 320 mm.
Valvet är troligen 160 mm tjock med tanke på armeringen.
Tack för svar!

Underkantsarmeringen ser ju ut att vara ritat per rum, medans överkantsarmeringen är ritad över de bärande väggarna, är det av någon speciell anledning eller vad det så man ritade?

Intressant med att man skriver dubbelt, varför inte skriva 10/320 i så fall? 🤔


160mm stämmer bra!
Skiss av konstruktionsdelar och materialspecifikationer, handskrivna noter och måttangivelser, design eller ingenjörsritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Överkantsarmeringen (stödarmeringen) lägger man över stöd dvs väggen i det här fallet. Det är där dragspänningarna uppstår i överkant platta. På samma sätt ligger då underkantsarmeringen (fältarmeringen) mitt i fält dvs mitt i rummet i ditt fall där dragspänningarna i underkant är som störst.

Anledningen till olika järn är att man inte vill ha skarven på samma ställe. Du ser det på placeringen av järnen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B Boxer63 skrev:
Överkantsarmeringen (stödarmeringen) lägger man över stöd dvs väggen i det här fallet. Det är där dragspänningarna uppstår i överkant platta. På samma sätt ligger då underkantsarmeringen (fältarmeringen) mitt i fält dvs mitt i rummet i ditt fall där dragspänningarna i underkant är som störst.

Anledningen till olika järn är att man inte vill ha skarven på samma ställe. Du ser det på placeringen av järnen.
Tack!
Det verkar ju logiskt!
Kul att lära sig nått nytt 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.