Funderar lite kring att bygga ett uterum i vinkel med mitt 1-plans hus med källare(små källarfönster). Taket skall vara i tegel som huset.
Ungefär som detta...fast jag har källare.
http://www.skellefte.net/artiklar/husohem/utbyggnad.html


Nu är det en altan på marken tre trappsteg ner från vardagsrummet...synliga källarfönster.

Lite frågor:
1. Var placerar man golvet...på marken eller skall man "spika" igen källarfönstrerna och höja upp det ?

2. Om man placerar golvet på markplan....kommer det då se för "högt" ut ?

3. Om man skall ha en kamin i rummet, hur högt måste skorstenen sticka upp...ovanför husnocken eller uterumsnocken ?

Nån som byggt något liknande och kan visa bilder eller har några tips ?

Mellan tummen och pekfingret....vad kostar ett enklare uterum ?
 
Jag har bara ett par allmänna synpunkter.

Du måste inte ställa trappan antingen direkt utanför vardagsrummet eller utanför uterummet. Bygger du ett stort uterum kan du också ta ut nivåskillnaden nånstans mera mitt i rummet.

Bygger du ett riktigt stort uterum kan du exempelvis dela upp det på två halvor där den ena har samma golvnivå som villans vardagsrum och andra halvan hamnar nästan nere i trädgården (med högt i tak). Då blir uterummet en fin länk mellan ute och inne.

Hög takhöjd och vertikala linjer kan vara riktigt snygga. Men inget förbjuder dig att bygga uterummets takfot ett stycke under villans takfot. Då blir uterummet lite mer jordnära.

Ska du kombinera villans sadeltak med ännu ett sadeltak i vinkel blir det alltid snyggare om du använder samma takvinkel. Ett undantag KAN vara om villan redan har exempelvis ett vidbyggt garage som redan har en avvikande takvinkel. Då KAN det bli minst lika snyggt om du upprepar denna takvinkel på uterummet.

Beträffande skorsten vet jag bara att om du bygger den närmast villans takfot måste den sträcka sig en bit högre än villans takås. Om skorstenen hamnar långt ut i utbygget kanske du får bygga lägre. Sotarn vet.
 
Tack för dina fina synpunkter !

Jag har ett garage med en lägre lutning(placerat på andra gaveln, sticker ut på framsidan...uterummet blir på baksidan).

Hade även funderat på bygga ett "platt tak" (billigare, enklare)...fast tor inte det blir lika snyggt. Huset står på en hörntomt där man ser baksidan varje gång man kommer hem.

Nu ser huset lite "tråkigt" ut på baksidan....därför tror jag en fin vinkel som smälterihop med huset skulle passa bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.