Jag skall göra några passbitar av 22x45, i storleksordningen 20 mm långa. Lite svårt att mäta ordentligt, så jag får nog justera dem i kapsågen efter första inpassning. Några tips på hur man behåller alla fingrar?🙌
 
Kapa dom lite längre och slipa ner till rätt mått.
 
K
Håll ner ämnet med en längre spillbit? Sätt fast ämnet med tejp?
 
C
Vet inte riktigt var du skall ha passbitarna någonstans, men ett trevligt alternativ är att såga in dem på plats med multisåg. Men då blir det ju generellt att du sågar i underlaget och inte i själva passbiten, vilket inte alltid är det man vill.
 
Ska dom vara 10 cm långa, så sågar du en bit kanske 40 cm lång, kapar av på 10 cm, provar och sen skära ner lite på 10 cm igen och provar igen, kan bli några varv, men fingrarna är kvar.
 
Här är en bild då. Det är 15 grader lutning i en änden, så det går inte göra långt och hålla upp och rita mått. Eller?🤔

En sån där hållare såg nice ut. Men verkar lite stor till min såg? Kanske får göra en slags jigg så man kan hålla fast biten.

Hand håller röd penna mot träbjälkar för mätning eller markering vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
M -MH- skrev:
Här är en bild då. Det är 15 grader lutning i en änden, så det går inte göra långt och hålla upp och rita mått. Eller?🤔
Det där kan vara en rätt bra kandidat för insågning. Håll biten på plats och såga med den lutande listen som anhåll tills biten "faller" på plats. Fast det där ser lite längre ut än 20 mm... 😄
 
Står just nu och kapar, det jag har att hålla i är bara 15 mm så en Destacospännare får hålla i.
Det till vänster är avkapet, det under spännarens röda plutt är det jag ska ha kvar.
Protte

Trähantverk, snickeri, verktyg, klämma håller ihop träbitar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej, jag kom på det.
En hand som håller en träbit mot en hyllas hörn under montering eller mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Biten blev ca 20 mm...
Träkloss mäter mot en Bahco tumstock, smutsig yta, verktyg, precision, hantverk, mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Presspassning, lite färg på det så sitter den där!👍
Träpaneler horisontellt installerade med mörka spikar, del av en byggnadskonstruktion, ljus naturfärg, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Och jag borde gjort första biten längre, men jag kunde i alla fall hålla fast med en annan träbit )
 
S
Köp en handsåg typ japansåg. 👍

Ser ut som det är utomhus? I så fall lär din korta bit ha relativt kort livslängd innan den spricker.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tröttnat på japansåg, blir alltid snett. 😀

Det har sutti sådana där korta bitar på huset i 85 år utan att spricka, skall nog klara sig ett tag i alla fall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.