Hej,

Tror ni man kan ansluta diskmaskin här under? Det finns ett hål gjort på sidan nertill vilket fick mig att tro att det kanske varit en diskmaskin ansluten. Men det finns ingen på/av-knapp på vattenkranen vid diskstället, vet inte om det är ett måste?
 
  • Avloppsrör och vattenledningar under diskbänk, komplexa röranslutningar, ingen synlig vattenläcka, hemmamiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla kopparledningar och ventiler på en brun vägg, installationsdetaljer, möjliga vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
man skall ha avstängning ovanför diskbänken ,om man inte vill byta blandare kan man använda
[länk]
sen behövs eluttag oxså
Eluttag på finns på utsidan att ansluta till. Om man byter till kran med avstängning, är det bara att byta rakt av?
 
Enligt gällande regler ska man kunna stänga av vattnet ovanför diskbänken (tydligen, jag har inte läst reglerna själv). Dock har vi gjort precis sådär - vi har en t-koppling under diskbänken med en avstängningsventil för vattnet till diskmaskinen.

Jag är högst medveten om att försäkringsbolaget kanske inte alls är nöjda med den lösningen om det skulle hända något, av den anledningen har vi satt ventilen lättåtkomligt och den är alltid stängd när diskmaskinen inte är i bruk. Då minimerar vi i alla fall riskerna för läckage något.
Ytterligare ett tips är att ha ett läckagelarm i underskåpet så att det larmar om det skulle börja läcka där, och ett läckageskydd under diskmaskinen.
 
  • Gilla
mollanbrollan00
  • Laddar…
M mollanbrollan00 skrev:
Eluttag på finns på utsidan att ansluta till. Om man byter till kran med avstängning, är det bara att byta rakt av?
sitter blandaren i diskbänken så kräver de nye lite större hål i diskbänken ,de gamle brukar ha 28mm hål nya 34mm hål, så det är risk att man får bearbeta plåten lite
 
  • Gilla
mollanbrollan00
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Där den vita tejpen(?) är det tänkt att ansluta.

Den här kan du använda till vattnet:
[länk]

Koppla på den vid T-
AXS AXS skrev:
Där den vita tejpen(?) är det tänkt att ansluta.

Den här kan du använda till vattnet:
[länk]

Koppla på den vid T-kopplingen.
Förlåt om jag är lite trög, men vad ska anslutas vid den vita tejpen, avrinningen från diskmaskinen?
På bilden på Ikea så sitter ju ”knycklan” som en bit av röret, går det ändå att fästa på t-kopplingen?
 
M mollanbrollan00 skrev:
Förlåt om jag är lite trög, men vad ska anslutas vid den vita tejpen, avrinningen från diskmaskinen?
På bilden på Ikea så sitter ju ”knycklan” som en bit av röret, går det ändå att fästa på t-kopplingen?
Där den vita tejpen sitter ansluter du avloppsslangen från diskmaskinen. Det räcker inte med att bara trä slangen över plastnippeln, utan det behövs också ett slangklammer för att vara säker på att slangen sitter fast och att det blir tätt.
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
M mollanbrollan00 skrev:
Förlåt om jag är lite trög, men vad ska anslutas vid den vita tejpen, avrinningen från diskmaskinen?
På bilden på Ikea så sitter ju ”knycklan” som en bit av röret, går det ändå att fästa på t-kopplingen?
Bra att du frågar snarare än att gissa dig fram och spilla vatten på golvet.

Som Jumo skriver behöver du klämmor för avloppet där det idag sitter vittejp, finns på tex biltema.
Två metalliska slangklämmor med skruvjustering, ligger mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det aquastop på den framtida diskmaskinen?
 
  • Gilla
mollanbrollan00
  • Laddar…
Kashew Kashew skrev:
Bra att du frågar snarare än att gissa dig fram och spilla vatten på golvet.

Som Jumo skriver behöver du klämmor för avloppet där det idag sitter vittejp, finns på tex biltema.
[bild]

Är det aquastop på den framtida diskmaskinen?
Jag har redan diskmaskin, osäker på om det är aquastop på den. Det är en ca 2 år gammal Electrolux.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.