Hej,

Vi har en lägenhet från 43- som inte har renoverats sedan 70/80-talet.

Vi tänkte lägga ny parkett direkt på våra plastmattor för att spara oss tiden att ta bort. Men nu upptäckte vi att i två av rummet sitter det linoleummatta (och jag har förstått att man inte ska lägga parkettgolv på det då det är ett organiskt material). Då antar jag att vi blir tvungna att riva bort allt golv i lägenheten. Vi vill inte ha originalgolvet utan vill lägga parkett.

Måste vi slipa upp hela originalgolvet eller räcker det med att ta bort de gamla, snygga till lite och sedan lägga parkett?

Linoleummattan är något nyare (från -79 eller -80) och då ska asbest i lim ha blivit förbjudet. Borde vi oroa oss för asbest?

Vet någon ungefär hur lång tid det brukar ta att riva upp plastmatta respektive linoleumgolv (från 70/80-talet). Lägenheten är 55 kvm.

/Ida☺️
 
BirgitS
Inte hört förut att man inte kan lägga in parkettgolv ovanpå linoleummatta.

Kring -80 var det betydligt vanligare med plastmatta än linoleummatta, medan plastmatta just inte förkom på 60-talet och tidigare. Hur vet du vad det är för mattor och när de är inlagda?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vad jag har läst så avråder de flesta att lägga parkett över linoleum då det är ett organiskt ämne som suger upp fukt. Tydligen börjar det lukta väldigt illa när man har ett trägolv över.

Vid renoveringen på 70-talet la de plastmatta i hela lägenheten. Eller vi tror iallafall att det är plastmatta då det verkligen ser ut som det.

Efter en vattenläcka i taket -79/80 la de nytt golv i sovrummet och hallen. Då blev det istället linoleum (det ser iallafall exakt ut som linoleum).
 
Menar du riktig parkett eller laminatgolv?
Gissar att man i vilket fall behöver läsa instruktioner till golvet ni vill ha..
Personligen hade jag rivit så mycket som möjligt..både för höjder och lukt...
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Menar du riktig parkett eller laminatgolv?
Gissar att man i vilket fall behöver läsa instruktioner till golvet ni vill ha..
Personligen hade jag rivit så mycket som möjligt..både för höjder och lukt...
Tanken är att lägga riktig parkett, och då kan man tydligen inte ha linoleum under medan plastmatta går bra.

Vi tänkte att vi faktiskt ville ha lite extra höjd då det är en gammal lägenhet med tunna väggar och därför skulle behöva lite extra ljudisolering. Men det där med lukt håller vi med om.

Har du rivit ett linoleumgolv/plastmatta tidigare?
 
Nä inte rivit något sådant, men det borde väl räcka med en bra mattkniv och en massa vilja...
 
  • Gilla
Ida Sze
  • Laddar…
BirgitS
I Ida Sze skrev:
Då blev det istället linoleum (det ser iallafall exakt ut som linoleum).
Man ser att det är linoleum genom att kolla bottenskiktet i mattan.
Linoleum- och plastmattor kan ju se ut hur som helst.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man ser att det är linoleum genom att kolla bottenskiktet i mattan.
Linoleum- och plastmattor kan ju se ut hur som helst.
På den första bilden så syns plastmattan som har släppt lite, tycker det borde vara en plastmatta då den bland annat saknar juteväv under. Andra bilden är på ”linoleumgolvet”, vi ska skära upp lite för att dubbelkolla materialet men det har det typiska utseendet för linoleum. Vad tror du?
 
  • Gammalt, mönstrat golv. Stolar och bordsben syns. Slitna, keramiska plattor. Tröskel. Delar av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Korridor i en byggnad med öppna och stängda dörrar, tegelvägg, och beige matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja, det första ser ut som en typisk plastmatta från tiden kring 1980, och i vårt hus från 1989 var det en plastmatta som var väldigt lik bild 2.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det första ser ut som en typisk plastmatta från tiden kring 1980, och i vårt hus från 1989 var det en plastmatta som var väldigt lik bild 2.
Då håller jag tummarna för att den tillsynes linoleummattan är en plastmatta! Får ta bort en bit och kolla
 
BirgitS
Du borde kunna se sidan av mattan om du tar bort en tröskel.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.