J JohanLun skrev:
Nu har jag en grohe, som dessutom sitter i källaren och vi sover på överplan, så vi skulle inte höra om någon tog en gris av daga i källaren när vi sov men Grohen låter inte (eller den tickar lite när man tappar vatten och jag tror den klickar med en magnetventil när den stryper flödet). Men jag har både bott på andra ställen och där jag bor nu förekommer andra störningar. Man vänjer sig och vaknar inte efter nån eller några veckor. Oftast. Så ge den några veckor så kanske ni inte vaknar. Men visst, det är bra feedback för de som ska välja brytare!
Magnetventil är ju helt klart det bättre valet vad gäller ljud, så där har Grohe gjort åtminstone ett rätt. Tyvärr har en magnetventil nackdel, så som flöde och potentiellt strömförbrukning (såvida det inte är en bi-stabil ventil). Vatetten har en kulventil som styrs av en motor. Verkar vara en väldigt högvarvig motor med rejält växellåda. Låter lite som att någon kör en skruvdragare på full speta två rum bort under kanske 3-4 sekunder (kanske något överdrivet, men inte långt ifrån).. d.v.s. inget ljud man vänjer sig vid...
 
LK:s CubicSecure funkar utan uppkoppling, men man får såklart mer information om man väljer att koppla till sin WiFi. Verkar vara mer prisvärd och nätt i mitt tycke.

https://dethanderaldrigdig.se/
 
  • Gilla
FELLE
  • Laddar…
J JSten skrev:
Magnetventil är ju helt klart det bättre valet vad gäller ljud, så där har Grohe gjort åtminstone ett rätt. Tyvärr har en magnetventil nackdel, så som flöde och potentiellt strömförbrukning (såvida det inte är en bi-stabil ventil). Vatetten har en kulventil som styrs av en motor. Verkar vara en väldigt högvarvig motor med rejält växellåda. Låter lite som att någon kör en skruvdragare på full speta två rum bort under kanske 3-4 sekunder (kanske något överdrivet, men inte långt ifrån).. d.v.s. inget ljud man vänjer sig vid...
Vid strömavbrott öppnar groha ventilen, så grohe skulle jag inte rekommendera i en sommarstuga där elavbrott och frysning kan vara orsak till vattenläcka.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
M Martin Möllier skrev:
LK:s CubicSecure funkar utan uppkoppling, men man får såklart mer information om man väljer att koppla till sin WiFi. Verkar vara mer prisvärd och nätt i mitt tycke.

[länk]
Den fanns vad jag minns inte när jag skaffade grohen. Ser intressant ut och inspirerad av Grohen. Det var nog bara vattette som fanns då. Den kändes lite hemmapul tyckte jag. Jag misstänker en sån här håller i 10-20 år, sen får man kanske byta. Förhoppningsvis är det ett standardiserat avstånd mellan rören så man slipper göra om.
 
  • Gilla
Martin Möllier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.