Planerar att skaffa en mindre luftavfuktare (Woods MDK11, IP22) att ha i vårt badrum. Den är tänkt att stå under torkställningen i högra hörnet på bilden.

Skulle det fungera och vara OK att sätta ett uttag där dosan till handdukstorken sitter? Den går på el och är aldrig igång så om det innebär att den blir obrukbart spelar det ingen roll. Avfuktaren skall då kopplas in i det uttaget.

Självklart ber jag en elektriker om hjälp med installationen, men innan man släpar hit någon för detta enkla arbete så tänkte jag kolla med expertisen här först.
 
  • Öppen elektrisk anslutningsdosa med färgkodade kablar och skruvanslutningar på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad rörstödshandtag, vit eluttag, kakelvägg, säkerhetsrisken med elledning i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med kakelväggar, duschkabin, handdukstork och blå matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver mäta avståndet horisontellt mellan duschmunstycket och uttaget. Det ska vara minst 120 cm. Om duschmunstycket är löstagbart så mäter man från centrum av det där det sitter i sitt fäste.

Dessutom ska/bör det normalt vara torrt på plats för uttaget och även på platsen för avfuktaren, dvs att dessa normalt inte blir duschade.

Till sist ska uttaget vara skyddat av en JFB vilket måste monteras i centralen om det saknas.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Stort tack för
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver mäta avståndet horisontellt mellan duschmunstycket och uttaget. Det ska vara minst 120 cm. Om duschmunstycket är löstagbart så mäter man från centrum av det där det sitter i sitt fäste.

Dessutom ska/bör det normalt vara torrt på plats för uttaget och även på platsen för avfuktaren, dvs att dessa normalt inte blir duschade.

Till sist ska uttaget vara skyddat av en JFB vilket måste monteras i centralen om det saknas.
Stort tack för svar!
Avståndet är OK och det blir aldrig duschat på de områden där avfuktare och uttag kommer att befinna sig.

Centralen har nyligen uppgraderats från porslinssäkringar til snabbsäkringar och där finns redan två JFB; en generell och en för kylskåpet. Installatören menade på att det var smart att kylen fortsatte att fungera även om annat slogs ut p.g.a. den generella JFBn.
Funkar det med den generella JFBn eller behöver jag en extra för just säkringen som hanterar blivande uttaget? Antar att det då måste stuvas om i centralen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Säkerställ bara att den här gruppen verkligen bryts av jordfelsbrytaren, så är det OK.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Säkerställ bara att den här gruppen verkligen bryts av jordfelsbrytaren, så är det OK.
På centralen står det "Alla grupper skyddas av jordfelsbrytaren om dessa ligger efter brytaren" och jag är ju ärlighetens namn inte 100% säker, men jag antar att den generella JFBn ligger på 4-7 och då tar den alla säkringar (grupper?) fr.om. 8 t.o.m. 47. Stämmer det ( i teorin åtminstone)?
Kylskåpsuttaget ligger på 50 och JFBn för den ligger på 48-49.


Även om jag antar rätt så förstår jag att det behöver kontrolleras, men det tänker jag att elektrikern kan göra - själv är jag för feg för att sticka dit en skruvmejsel eller skvätta vatten bara för att testa den ;-)
 
  • Elcentral med etiketterade säkringar och instruktioner, modern installation, ordnad och märkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
S sumpas skrev:
Även om jag antar rätt så förstår jag att det behöver kontrolleras, men det tänker jag att elektrikern kan göra - själv är jag för feg för att sticka dit en skruvmejsel eller skvätta vatten bara för att testa den ;-)
Nja, det man gör är väl snarare att sätta på handdukstorken och kontrollera om den blir strömlös när man trycker på jordfelsbrytarens testknapp.
 
  • Gilla
sumpas och 2 till
  • Laddar…
Då ser jag inga hinder för att montera ett uttag på platsen.
S sumpas skrev:
två JFB; en generell och en för kylskåpet. Installatören menade på att det var smart att kylen fortsatte att fungera även om annat slogs ut p.g.a. den generella JFBn.
Här råder delade meningar, men jag ser det som korkat att sätta en liten tvåpolig JFB endast på kylen.
Hade elektrikern varit smart hade han låtit dig betala några hundralappar till för en fyrpolig JFB längst till vänster på andra raden. Det hade även du vunnit på.
Så båda är förlorare här.
 
  • Gilla
sumpas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.