Maalox
Mitt första år med solceller så nyfiken på hur 2023 "stått" sig produktionsmässigt.

Jag får också känslan av att jag ligger en bra bit under den av leverantören estimerade produktionen. Det har å ena sidan varit en skakig sommar vädermässigt, men vi hade å andra sidan ett riktigt starkt maj och juni med blå himmel 60 dagar i sträck, iallafall här på västkusten.

Vore därför intressant att se vad folk har i produktion så här långt, relativt en estimerad produktion för hela 2023.

Själv har jag fram till den 19 september producerat 6000kWh med en estimerad produktion på 8000kWh. Så 75% så här långt.

Vart ligger ni med motsvarande värden?

Förtydligande: med estimerad produktion men jag efter att vädersträck och annat tagits i beaktande, inte anläggingens storlek i kW
 
Maalox Maalox skrev:
Mitt första år med solceller så nyfiken på hur 2023 "stått" sig produktionsmässigt.

Jag får också känslan av att jag ligger en bra bit under den av leverantören estimerade produktionen. Det har å ena sidan varit en skakig sommar vädermässigt, men vi hade å andra sidan ett riktigt starkt maj och juni med blå himmel 60 dagar i sträck, iallafall här på västkusten.

Vore därför intressant att se vad folk har i produktion så här långt, relativt en estimerad produktion för hela 2023.

Själv har jag fram till den 19 september producerat 6000kWh med en estimerad produktion på 8000kWh. Så 75% så här långt.

Vart ligger ni med motsvarande värden?

Förtydligande: med estimerad produktion men jag efter att vädersträck och annat tagits i beaktande, inte anläggingens storlek i kW
Maalox Maalox skrev:
Mitt första år med solceller så nyfiken på hur 2023 "stått" sig produktionsmässigt.

Jag får också känslan av att jag ligger en bra bit under den av leverantören estimerade produktionen. Det har å ena sidan varit en skakig sommar vädermässigt, men vi hade å andra sidan ett riktigt starkt maj och juni med blå himmel 60 dagar i sträck, iallafall här på västkusten.

Vore därför intressant att se vad folk har i produktion så här långt, relativt en estimerad produktion för hela 2023.

Själv har jag fram till den 19 september producerat 6000kWh med en estimerad produktion på 8000kWh. Så 75% så här långt.

Vart ligger ni med motsvarande värden?

Förtydligande: med estimerad produktion men jag efter att vädersträck och annat tagits i beaktande, inte anläggingens storlek i kW
Hittills 11,8 MWh med en årsprognos på 12,64 MWh enligt prospektet vilket ger 93%.

Ganska dåligt väder i september och augusti gör att jag är inte säker på att nå prognosmålet.

Anläggningen är på 13,77 kWp med 2/3 mot SO och 1/3 mot SV, lutning cirka 25 grader. Bästa 3 dagar har varit i juni med 100-102 kWh på en dag.

Ort: Norra Halland någon mil från kusten.

Maj verkar varit extremt bra + 30%, juni mycket bra med +15%. Juli inom normalvariation med -10%, men augusti -30% var betydligt sämre. Trist att inte ha fått lite bättre väder på semestern. Juni var dessutom ofta ganska kylig trots solsken vilket i och för sig gynnar produktionen då svala solceller producerar bättre.

September ser inte så bra ut hittills även om tappet i % är cirka 10-15% och väderprognoserna för resten av månaden ser tyvärr inte bra ut, inga klara höstdagar den närmaste veckan. De tider som haft klart väder i september har oftast varit sent på kvällar och nätter vilket inte ger någon sol samt lite efterhängsna morgondimmor som ligger kvar långt in på dagen.

Månadsvis så har vi haft skillnader på över 20 % mot prospektet. Jag bedömer maj 2023 som extrem. Vädret har alltså mycket stor betydelse och inte minst vilken tid på dygnet som det är klart. 1 timme sol mitt på dagen är för vår del ungefär 8-10 ggr mer produktion än 1 timme en timme sent eller tidigt på dagen.

Panelerna ger begränsad energi (10-15%) den timmen solen är uppe som är närmast gryning och skymning pga infallsvinkel och svagare ljus när solen står lågt samt viss skuggning.

Jag tror tyvärr att många prospekt inte helt tar hänsyn till skuggningen på vinterhalvåret men å andra sidan så är vår förväntade decemberproduktion lägre än en perfekt junidag. November, december, januari och februari ger alltså bara 7-8 % av årsproduktionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maalox
  • Laddar…
10,3 kWp paneler i sydsydväst i nordvästra Skåne 2 mil från kusten och 10 kW växelriktare. Produktionsestimat "drygt 10 000 kWh" enligt offert.

Mars till och med augusti 2022: 8517 kWh, anläggningen startades i mars.
Mars till och med augusti 2023: 8697 kWh.
Mars till och med december 2022: 10 533 kWh.
Estimat 2023: 11 200 kWh.
Husets förbrukning c:a 10 500 kWh exklusuve elbilsladdning.
 
  • Gilla
Maalox och 1 till
  • Laddar…
13.8kWp med 10kw växelriktare i sydost, beräknat 12,4MWh. Igång sen mitten på jan-23 till 20/9 har det producerat 11,85MWh så 95%.
April,maj och juni gav mer än beräknat speciellt maj.
 
  • Gilla
Maalox
  • Laddar…
Ligger på ca 75% av estimatet.
6.4kwp i söderläge, ca 20 graders lutning.
Bor granne med naturreservat, så några rätt långa tallar som skuggar en del nu på hösten.
 
  • Gilla
Maalox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.