Hej!

Letar efter bra färg för att måla våran betongpannetak. Lyckades bara hitta ett par märken:

- Hagmans Betongtaksfärg
- Takfärg Takfix från Jem & Fix

Båda är vattenbaserad akrylatfärg. Hittar inte så många recensioner om Takfärg Takfix, någon som har provat den? Erfarenheter? Kom gärna med tips om andra färg också som ni har testat.

Mvh
ASZ
 
ASZ007 ASZ007 skrev:
Hej!

Letar efter bra färg för att måla våran betongpannetak. Lyckades bara hitta ett par märken:

- Hagmans Betongtaksfärg
- Takfärg Takfix från Jem & Fix

Båda är vattenbaserad akrylatfärg. Hittar inte så många recensioner om Takfärg Takfix, någon som har provat den? Erfarenheter? Kom gärna med tips om andra färg också som ni har testat.

Mvh
ASZ
Ingen?
 
Silikatfärg? Den är dyr men bra..
 
Proffsen brukar väl köra tvåkomponent. Det stora jobbet är dock underarbetet.

Jag måste fråga vad är syftet med målningen? Betongtakpannor kostar inte mycket så rent ekonomiskt är det inte mycket dyrare att byta om det råkar vara fel färg.
 
T Tobbe_C skrev:
Proffsen brukar väl köra tvåkomponent. Det stora jobbet är dock underarbetet.

Jag måste fråga vad är syftet med målningen? Betongtakpannor kostar inte mycket så rent ekonomiskt är det inte mycket dyrare att byta om det råkar vara fel färg.
Det är ett gammalt tak som fortfarande är i bra skick, men ser lite tråkigt ut. Så jag tänkte fräscha upp det istället för att byta hela taket.
 
ASZ007 ASZ007 skrev:
Det är ett gammalt tak som fortfarande är i bra skick, men ser lite tråkigt ut. Så jag tänkte fräscha upp det istället för att byta hela taket.
Hur gammalt är taket?
 
T Tobbe_C skrev:
Hur gammalt är taket?
Från 90- talet, så ca. 30 år gammal.
 
Hej!
Ofta kan takpannorna se ganska bra ut, men de är tyvärr pappen som ofta är slut.
Så har du ett tak som är mer än 30år så skulle jag kört på ett takbyte.
Enda gången jag skulle ha målat är om du har masonit under läkten.
Och då skulle jag målat med Modotex.
De är samma färg som vissa tillverkare målar nya pannor med.
Och dom har ett system för att måla om taket.
 
Excel
T Timmermannen77 skrev:
Hej!
Ofta kan takpannorna se ganska bra ut, men de är tyvärr pappen som ofta är slut.
Så har du ett tak som är mer än 30år så skulle jag kört på ett takbyte.
Enda gången jag skulle ha målat är om du har masonit under läkten.
Och då skulle jag målat med Modotex.
De är samma färg som vissa tillverkare målar nya pannor med.
Och dom har ett system för att måla om taket.
Tvärt om säger jag, pappen ser fint ut och pannorna börjar bli dåliga.
 
ett tak från 90 talet bör klara 50 år
 
  • Gilla
ASZ007 och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
ett tak från 90 talet bör klara 50 år
Ja, det sade den privata besiktningsmannen också som vi anlitade vid husköpet några månader sedan. Men han var emot takmålning som en metod att förlänga livslängden på taket, enligt honom var det bara utseendet som blev bättre. Anledningen till att jag vill måla taket är också att fräscha upp det så frågan nu är om jag ska gå och köpa en dyr färg som Hagmans, eller nöja mig med Jem & Fix färgen?
 
Excel Excel skrev:
Tvärt om säger jag, pappen ser fint ut och pannorna börjar bli dåliga.
Helt riktigt pappen kan se fin ut, men livslängden på pappen är slut efter 30-40år beroende på vilken kvalitet på papp man använt.
Den blir ofta som knäckebröd.
 
T Timmermannen77 skrev:
Den blir ofta som knäckebröd.
det var den gamle tjärpappen men den försvann i slutet på 60-talet eller tidigt 70-tal
 
ASZ007 ASZ007 skrev:
Ja, det sade den privata besiktningsmannen också som vi anlitade vid husköpet några månader sedan. Men han var emot takmålning som en metod att förlänga livslängden på taket, enligt honom var det bara utseendet som blev bättre. Anledningen till att jag vill måla taket är också att fräscha upp det så frågan nu är om jag ska gå och köpa en dyr färg som Hagmans, eller nöja mig med Jem & Fix färgen?
Innan du målar behöver du få det riktigt rent. Ofta krävs starka kemikalier.

Hur stort tak är det? På ett normalstort tak skulle jag tro att det är billigare att köpa nya pannor om du gör jobbet själv.

Men då kommer man till nästa punkt att har man väl pannorna av kan man ju lika gärna byta papp och läkt.
 
T Tobbe_C skrev:
Innan du målar behöver du få det riktigt rent. Ofta krävs starka kemikalier.

Hur stort tak är det? På ett normalstort tak skulle jag tro att det är billigare att köpa nya pannor om du gör jobbet själv.

Men då kommer man till nästa punkt att har man väl pannorna av kan man ju lika gärna byta papp och läkt.
Det är ett valmtak på ungefär 330 m².
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.