Hej! Jag har en murstock som jag skulle vilja måla vit. Funkar vanlig väggfärg eller ska det vara någon specialare? Dessutom, är det något annat man bör tänka på?
 
  • Ett hörn av ett rum under renovering med halvfärdiga väggar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Används murstocken?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Används murstocken?
Ja, men när vi eldar i öppna spisen märks det knappt. Har aldrig känt att den varit varm.
 
Düsseldorff
S skanfals skrev:
Ja, men när vi eldar i öppna spisen märks det knappt. Har aldrig känt att den varit varm.
Så svaret är ja, den används. Då ska du rengöra hela ytan noggrant, sen prima och måla med färg avsedd för ändamålet. Exempel är Jotun Murprimer och Murfärg. Du kan istället slamma om du känner för det.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Så svaret är ja, den används. Då ska du rengöra hela ytan noggrant, sen prima och måla med färg avsedd för ändamålet. Exempel är Jotun Murprimer och Murfärg. Du kan istället slamma om du känner för det.
Tack! Om man i stället skulle vilja göra den slät först, även ös, hur går man tillväga då? Har läst om de som använt något som heter gipsputs, men som vanligt säger folk olika. Och är detta något en glad amatör vågar ge sig på? Jag är hyfsad på att bredspackla.
 
  • Vitputsad, traditionell öppen spis med vedförvaring under, belägen i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanlig väggfärg går bra.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Vanlig väggfärg går bra.
Håller det för värme? Läste också någonstans att diffusionsöppen färg förespråkas.
 
S skanfals skrev:
Håller det för värme? Läste också någonstans att diffusionsöppen färg förespråkas.
Min murstock har varit vitmålad i minst 10 år.
Den blir skålhet närmst braskaminen när jag eldar rejält.
Inga problem med färgen.
Vanlig vit väggfärg från Rusta.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Min murstock har varit vitmålad i minst 10 år.
Den blir skålhet närmst braskaminen när jag eldar rejält.
Inga problem med färgen.
Vanlig vit väggfärg från Rusta.
Hmm, kanske får bli det då. Vill ju inte gärna kasta pengar i sjön. Det behövs inte grundas med någonting heller? Bara stryka på, både på behandlad och obehandlad yta?
 
S skanfals skrev:
Hmm, kanske får bli det då. Vill ju inte gärna kasta pengar i sjön. Det behövs inte grundas med någonting heller? Bara stryka på, både på behandlad och obehandlad yta?
Den var rödmålad innan.
Målade den vit utan något förarbete.
 
Düsseldorff
Mugmaz Mugmaz skrev:
Min murstock har varit vitmålad i minst 10 år.
Den blir skålhet närmst braskaminen när jag eldar rejält.
Inga problem med färgen.
Vanlig vit väggfärg från Rusta.
Haha man måste ju ändå älska din anekdotiska slutledningsförmåga. Det gick bra för mig, så då måste det gå bra alltid och all färg som är avsedd för ändamålet är meningslös. 😂
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Haha man måste ju ändå älska din anekdotiska slutledningsförmåga. Det gick bra för mig, så då måste det gå bra alltid och all färg som är avsedd för ändamålet är meningslös. 😂
Kan nog säga att dom flesta håller med om att vanlig väggfärg går bra.
 
Düsseldorff
Mugmaz Mugmaz skrev:
Kan nog säga att dom flesta håller med om att vanlig väggfärg går bra.
Så är det säkert.
 
D
Jag har använt både takfärg och väggfärg av billigaste sort utan problem på vår varma murstock.
 
D datja skrev:
Jag har använt både takfärg och väggfärg av billigaste sort utan problem på vår varma murstock.
Tack! Tänker att jag även ska fråga färghandlaren. Borde väl åtminstone vara en eldfast färg inne i själva spisen?

Därtill undrar jag om färgen har någon betydelse ifall man ska putsa om? Om ett par år skulle vi vilja göra detta med vår ös. Tänker till exempel på om bruket har svårare att fastna mot en viss typ av färg. Möjligen en dum fråga, men detta är inget jag är bevandrad i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.