Hej!

Har läst tusentals trådar på byggahus, men nästan aldrig postat något. Men nu har jag blivit husägare och behöver er hjälp!

Vi har en lada, där föregående ägare isolerat ett stort rum. Det är dessvärre fel gjort (tror jag?) men har trots det klarat sig bra. Hur länge klarar sig konstruktionen från fukt och mögel tror ni? Isoleringen gjordes för ca 10 år sedan. Oklart hur mycket det användes eller om det värmdes upp. Vi kommer använda det och värma det.

Golv:
(Oisolerad?) platta på mark
Plast
Isolering

Vägg:
Plåtfasad
Isolering
Plast

Plasten från golv och vägg är inte ihopsatta.
 
  • Byggplatsdetalj med träblock, plastfolie, isolering, betonggolv, skruvar. Ser ut som en byggfas eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis isolerat golv med OSB-skivor, öppning i konstruktion, pågående byggarbete eller renovering, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
I IconicMoose skrev:
Hur länge klarar sig konstruktionen från fukt och mögel tror ni?
Jag tänker att tiden är domaren. Finns många tvärsäkra "skrivbordsåsikter" kring vad som är rätt och fel men i realiteten ser man hela tiden "omöjliga" lösningar som klarat sig alldeles utmärkt i decennier och, omvänt, lösningar som var "rätt" när de gjordes men som med tiden visar sig inte alls vara så bra.

Vad är det som står på spel? Skall du göra investera i att göra iordning utrymmet kanske man inte vill ta risken att behöva riva och göra om. Skall man utnyttja det som det är skulle jag överväga att inte göra någonting och se hur det utvecklar sig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
surris
Det är nog inga problem om det klarat sig i 10 år, gör inte om "bara för att" så att säga.
 
Jag ska inreda rummet som gym. Ni har ju rätt i att även om det är fel så verkar det funka. Så jag låter allt vara som det är ett tag så får vi se hur det utvecklar sig. Jag gör några inspektionsluckor så att jag kan hålla koll!

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.