Telia har väl inget att göra med ditt gästnät, det väljer du väl själv att aktivera?
 
P
A A-Man_08 skrev:
Har du loggat in i routern från en dator och ställt in din gästnät därifrån?
Skippa appen.
Jag har inte ens installerat appen. Det finns inget sätt att komma till aktiveringssidan för gästnät från huvudwebbsidan i konfigurationsgränssnittet.

Jag sökte häromåret efter hur man gör för att aktivera gränssnittet och hittade en url som får fram aktiveringssidan för gästnät. Det fungerade då att få igång ett gästnät. Gästnätet stängs dock ner när man startar om routern, så man måste göra om den övningen lite då och då.

Häromdagen när jag försökte få igång gästnätet gick det bra att aktivera det, såg det ut som, men inga DHCP-klienter (närmare bestämt min dator och min telefon) lyckades få någon IP-adress från routern.

Då ringde jag Telia som meddelade vad jag skrev i inlägg #9.
 
P
A A-Man_08 skrev:
Telia har väl inget att göra med ditt gästnät, det väljer du väl själv att aktivera?
Telia har full kontroll över routern och uppdaterar den lite då och då utan att tala om det. Troligtvis har de infört en bug vid en uppdatering som gör att gästnät inte längre fungerar.

Dags att byta till en router som Telia inte kan pilla i, alltså.
 
P
Äsch då. TP-Link visade sig vara ett kinesiskt bolag.

Har någon ett förslag på en WiFi-router som inte tillverkas av ett kinesiskt bolag?
 
P pmd skrev:
Äsch då. TP-Link visade sig vara ett kinesiskt bolag.

Har någon ett förslag på en WiFi-router som inte tillverkas av ett kinesiskt bolag?
Tjau.... ASUS är baserat på Taiwan men har fabriker i Kina och det tror jag de flesta bolagen har.
Hursomhelst så görs då firmwaren på Taiwan i ASUS fall
 
P pmd skrev:
Äsch då. TP-Link visade sig vara ett kinesiskt bolag.

Har någon ett förslag på en WiFi-router som inte tillverkas av ett kinesiskt bolag?
Cisco, har haft sådana tidigare men de kostar ju. Har faktiskt haft en av deras certifieringar och varit några gånger hos dem i San Jose, även då träffat John Chambers på den tiden😉
 
P
P paralun skrev:
Tjau.... ASUS är baserat på Taiwan men har fabriker i Kina och det tror jag de flesta bolagen har.
Hursomhelst så görs då firmwaren på Taiwan i ASUS fall
ASUS är inte ett bolag som står under det kinesiska kommunistpartiets kontroll, vilket TP-Link är. Jag tycker att man ska undvika att köpa saker som kommer diktaturen i kommunistkina tillgodo.
 
P
A AndersS skrev:
Cisco, har haft sådana tidigare men de kostar ju. Har faktiskt haft en av deras certifieringar och varit några gånger hos dem i San Jose, även då träffat John Chambers på den tiden😉
Jag hade lite bråttom så jag köpte en ASUS RT-AX59U. Den kostade ungefär en tusenlapp mer än den TP-Link-router som fanns i samma butik, men det är det värt för att slippa saker från diktaturen i kommunistkina.

ASUS RT-AX59U är dessuom "AiMesh"-kompatibel så det ska gå att bygga ett meshnät genom att ansluta fler liknande accesspunkter. Det kan vara bra för framtiden även om jag inte är i akut behov av det.
 
P pmd skrev:
Jag hade lite bråttom så jag köpte en ASUS RT-AX59U. Den kostade ungefär en tusenlapp mer än den TP-Link-router som fanns i samma butik, men det är det värt för att slippa saker från diktaturen i kommunistkina.

ASUS RT-AX59U är dessuom "AiMesh"-kompatibel så det ska gå att bygga ett meshnät genom att ansluta fler liknande accesspunkter. Det kan vara bra för framtiden även om jag inte är i akut behov av det.
Kanske en julpresent med en accesspunkt ytterligar? Varje år i december gör jag en uppgradering/nyinköp av något till det "IT-relaterade" i hemmet.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
ASUS är inte ett bolag som står under det kinesiska kommunistpartiets kontroll, vilket TP-Link är. Jag tycker att man ska undvika att köpa saker som kommer diktaturen i kommunistkina tillgodo.
Jo jag skrev ju att ASUS är Taiwanbaserade när du sökte alternativ!
 
P
P paralun skrev:
Jo jag skrev ju att ASUS är Taiwanbaserade när du sökte alternativ!
Och jag förtydligade min ståndpunkt. Ännu tydligare: att köpa saker som är tillverkade i Kina är förstås också dåligt, men inte lika dåligt som att köpa saker som säljs av bolag som har sitt säte i Kommunistkina. Jag är tvungen att kompromissa. Det är i praktiken omöjligt att undvika att köpa kinatillverkade saker men det är möjligt att undvika att köpa dem av kinesiska bolag.
 
P
Än så länge tycker jag bra om ASUS-routern. Den har ett betydligt bättre webbgränssnitt än Telias Sagemcomrouter (vilket iofs inte är så svårt) och många fler fungerande finesser. Man kan ha två gästnät vilket jag inte visste om förrän jag började konfigurera routern (att man kunde konfigurera gästnät hade jag tagit reda på). Det var en bonus som passade bra för min tillämpning.

För tillfället har den tillräcklig räckvidd, men det är ju bra för framtiden att det går att bygga ett meshnät med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.