Jag har rivit ner min gamla träventilation från badrummet till förmån för plats på vinden som jag inreder.
Fram till idag så hade trodde jag att jag visste hur jag skulle göra den nya, men spiroförsäljarna tyckte annorlunda.
Så jag skulle vilja bolla idéerna lite.
så här såg den gamla ventilationen ut. Murstock åt vänster, ventilation åt höger. (snygg sprängskiss va)
13970803.jpg
16175449.jpg
Så för att göra det mer rörigt, så är den undre bilden spegelvänd..
Det blå strecket visar var ventilationen gått upp förut.
Det röda strecket tänkte jag skulle vara en bra lösning, rakt över duschen, så immar inte badrummet igen direkt.
Det gröna strecket går till murstocken till den gamla avloppsventilationskanalen som inte längre används.

Jag har funderat på hur lång trumman ska vara, för att skapa självdrag, räcker den röda?
Fick förklarat att den "röda" måste vara en meter hög utanpå tak för att skapa den termik som behövs för självdrag (?)
Även den "blå" såklart, men frågan var om den röda verkligen är bäst placerad inifrån badrummet sett, då det skulle bli kallt i duschen.
Den "gröna" innebär ett långt spirorör längst in vid väggen på vinden för att sedan dras så nära taket som möjligt för att synas så lite som möjligt då den kommer exponeras i vindsrummet.

Hoppas på lite förslag från er!
Tack! /martin

edit: rummet intill ska ha frånluft oxå. ständigt.
 
Jag hade kört på den röda med en badrums fläkt. Enklast & minst risk för kondens. Dock är den nog för kort för att får tillräcklig självdrag.

Men självdrag i badrum är så gott som alltid för litet. Man bör ha någon form av mekanisk fläkt för att få ut fukten.
 
tack för svaret.
Stämmer påståendet att det måste vara en meter rör utanpå taket? jag förstår inte varför?
glömde ju skriva att rummet intill oxå ska ingå i systemet, då blir det kanske mer komplicerat. :surprised:
 
En meter ovan NOK är det ofta som gäller på skorstenar. Alltså sånna som man måste sota.

Men för ventilations kanaler så tror jag inte det gäller.

Ett rum till aha.. Trodde det bara var badrum, det är inte samma regler för luftomsättning i badrum & sovrum. Det är högre i badrum, pga fukten som måste ut. Sen hur man reglerar det vet jag inte.. kanske med spjäll?
 
Idén är ju, att man har samma ventilation som innan; självdrag. Fast lite omdragen.
Vid användning av badrum, så kan man ju sätta dit en paxfläkt, och ha ett kallrasskydd/backventil mot det andra rummet.

Jag förstod inte riktigt frågan om det där med en meter över nock, Sotarn har ju krav på skorstenen en meter över nock.
Men det har ju knappast med ventilationen att göra?
I min värld, så stiger varm luft, så blir det självdrag hur eller hur, hur jag än drar ut den på taket.
Men om det är som du säger, så måste jag ju mer eller mindre använda den "gröna" varianten på skissen, annars fungerar ju inte ventilationen, det är ju inte så snyggt annars, med ett fyra meters rör rakt upp över taket.. hmm :)
 
Jag hade änvänt blå eller röd, när Du nu bygger nytt / bygger om och monterat en pax 260 med en grundventilationsinställning som motverkar kallraset OCH ger forserad ventilation när luftfuktigheten stiger över av Dig inställd nivå. Billig lösning.
Den röda bör ju komma så högt över tak att det inte snöar in. Ett litet tak på röret skadar inte. Du kanske av frostrisk/ kondensrisk skall isolera den röda dragningen.
Min fråga: Varför inte använda gamla kanalen med självdrag för rummet bredvid som Du vill ventilera. Paxen skall alltså ställas så lågt att Du bara motverkar kallraset.
Skall Du ha pax med kallrasskydd är det 230 som gäller och montage ut genom vägg - ej genom tak. Jag har diskuterat detta med Paxfolk ganska nyligen. Särskilt i hus med självdragsventilation så skall man på övervåning inte ha kallrasskydd på badrumsfläkt i tak.
Inga lösningar är självklar. Mycket spelar in t.o.m. teränngförhållandena med dess vidriktning (väderstreck) kan spela in.
 
Självdrag uppstår p.g.a. att densiteten på luften i ett rör är lägre än densiteten utanför röret. Luften i röret blir alltså "lättare" än luften utanför.
Det behövs två saker för att uppnå självdraget
1) Varmare luft i röret än utanför
2) Tillräckligt långt rör för att få en tillräckligt stor trycksänkning

Anta att du har en oljepanna som värmer upp till ca 70 grader C i en 6 meter lång skorsten.
Anta att du har 10 grader C ute. Det är då 6 meter och delta-T på 60 grader C.
Det drag du får drivs alltså av 6 (meter) x 60(grader) = 360.

Anta nu att du skulle vilja ha detta drag i toaletten.
Anta att du har 22 grader C i toan och 10 grader C ute vilket ger ett delta-T på 12 grader.
För att få samma drag som i den oljeeldade skorstenen skulle du behöva en skorsten på 360/12=30 meter.
Om du vill räkna på det så kan du utgå från en m3 luft väger ca 1,2 kg

Hoppas att du förstår liknelsen. Tyvärr är det många som tror att "självdrag" fungerar. Det finns inget som heter "självdrag". Naturen har lagar som fungerar oavsett om vi vill eller inte.

Följ rådet att montera en fläkt på toan. Det som annars troligen drabbar dig är att luften sugs in genom den s.k. ventilationen och toalettluften dras in i huset för att gå ut i den ventilation som "vinner" kampen om lägsta tryck.
 
Angående höjd på kanal över tak så (kommer inte ihåg exakt vad reglerna säger) men enkelt förklarat minst 30cm i ovankant över takpanna.
Detta för att t.ex. snö som smälter på taket inte skall kunna rinna in i kanalen.

Se till att isolera kanalen i hela sin längd (annars risk för kondens).

Välj en fläkt som går alltid, mindre risk för kondens och du behöver ventilationen.
Eventuellt då med lägre flöde när du inte duschar och forcering när det är fuktigt i badrummet.

Ett alternativ kunde vara en takfläkt/kanalfläkt + ljudfällor som ventilerar både ditt badrum och rummet intill, om du nu vill ha frånluft i båda (blir en tystare installation än PAX-fläktar).
 
FrittDrag_II skrev:
Ett alternativ kunde vara en takfläkt/kanalfläkt + ljudfällor som ventilerar både ditt badrum och rummet intill, om du nu vill ha frånluft i båda (blir en tystare installation än PAX-fläktar).
tack! mycket intressant.
ska fundera lite på alternativen, sen ska jag meddela lösningen! tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.