D Daniel 109 skrev:
Visst jag kan inte garantera att de inte har röta, men det gäller oavsett om de ringbarkas eller inte.
Nja, det stämmer inte.
Jag har i tidigare inlägg frågat ts efter syfte med att ta död på trädet och vilket trädslag det är, även plats för trädet påverkar.
När man vet det så kan man bättre avgöra och då kan lösningen vara att direkt ta bort trädet.
 
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
wildeside
Asp och pil rekommenderar jag inte att hugga ner och hoppas på det bästa, dom är bäst at ha ihjäl stående på rot
I 9 fall av 10 så har man skaffat sig mycket extra arbete med att jaga rotskott nått år om man bara fäller dom.
Finns säkert fler träsorter som är duktiga på att sätta rotskott.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M
Frågade en arborist. Han sa att bästa tiden är på våren när saven stiger. Då borrar man ett hål långt ned på stammen eller i en rot. Detta fyller man med batterisyra, sedan ska det ta ca. 14dgr så är trädet bortom all räddning.

Har inte provat det själv dock, ännu.
Kopparspik fungerar inte för mig, samma med ecoplugg, eller ringbarkning. Det kanske beror på trädtyp. Bäst fungerar min Husqvarna, då går det snabbt och smärtfritt🫣
 
  • Gilla
Arne Borg och 3 till
  • Laddar…
D
Ska trädet dödas under den mörka tiden på dygnet kan jag rekommendera stabila skor med höga skaft då det kan vara lätt att snava och vricka foten annars.
 
  • Haha
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Ska trädet dödas under den mörka tiden på dygnet ...
🤔
 
M Markarbetaren skrev:
Frågade en arborist. Han sa att bästa tiden är på våren när saven stiger. Då borrar man ett hål långt ned på stammen eller i en rot. Detta fyller man med batterisyra, sedan ska det ta ca. 14dgr så är trädet bortom all räddning.

Har inte provat det själv dock, ännu.
Kopparspik fungerar inte för mig, samma med ecoplugg, eller ringbarkning. Det kanske beror på trädtyp. Bäst fungerar min Husqvarna, då går det snabbt och smärtfritt🫣
Ringbarkning fungerar på alla träd utan undantag. Vissa träs måste dock barkas brett. Medan andra dör av ett smalt spår. Barkningen stoppar näringstransporten ner till roten, så roten dör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
wildeside
M Markarbetaren skrev:
Frågade en arborist. Han sa att bästa tiden är på våren när saven stiger. Då borrar man ett hål långt ned på stammen eller i en rot. Detta fyller man med batterisyra, sedan ska det ta ca. 14dgr så är trädet bortom all räddning.

Har inte provat det själv dock, ännu.
Kopparspik fungerar inte för mig, samma med ecoplugg, eller ringbarkning. Det kanske beror på trädtyp. Bäst fungerar min Husqvarna, då går det snabbt och smärtfritt🫣
Den varianten måste jag prova nästa gång🤔
 
wildeside wildeside skrev:
Den varianten måste jag prova nästa gång🤔
Efter att jag fällt ut 2st pilträd på tomten borrade jag ner ecoplugg i stubbarna. Det är 4år sedan och det kommer inga skott men är kanske svårt köpa ecoplugg nu ?
 
D Daniel 109 skrev:
Ringbarkning fungerar på alla träd utan undantag. Vissa träs måste dock barkas brett. Medan andra dör av ett smalt spår. Barkningen stoppar näringstransporten ner till roten, så roten dör.
Har du någon erfarenhet av gran och ringbarkning? Har du något tips på bredd där?
 
Steg 1A är ju att du äger trädet du avser att döda. I annat fall begår du en åtalbar brottslig handling men antar att du är införstådd med detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kramla
Ni är många som skriver om olika bredd på ringbarkningen och jag kan med säkerhet säga att ska de överhuvudtaget bli tala om ring bör den gå hela vägen runt trädet, däremot höjden kan ha betydelse på olika typer av trädsort 🤔🤓

(Mest för att klargöra för de som kommer om 2-5 år och ställer frågan i tråden -varför det inte händer något med grannens träd)

//Kramla
 
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har en ordentligt grov tall som jag funderar på att ringbarka, har hört att träet blir hårdare och får den där röda färgen, någon som vet om det stämmer?
Om man ringbarkar tall när är det bäst att göra det och hur länge bör den stå innan man fäller?
Hur brett ska man skala av?
Om du vill få fram fetved ska du inte ringbarka utan randbarka.

Googla lite på fetved, randbarkning osv.

/Gustav
 
  • Gilla
Hep och 5 till
  • Laddar…
Jag har sett någon studie på det. Jag har inte för mig att det var någon större skillnad. Men jag kan minnas fel.
 
wildeside wildeside skrev:
Än så länge har inget av mina ringbarkade träd fallit okontrollerat.🤔
Går bra att fälla dom när dom dött, innan dom faller okontrollerat😉
Jag fick grannen ringbarkade träd över bilen i en storm. Försäkringsbolaget gick efter grannen pga. ovarsamhet då trädet hade stått ringbarkat i många år.

Att ringbarka ett eget träd och sedan ta ner det planerat är ju en sak. Skulle man rent hypotetiskt ringbarka någon annans träd eller på annat sätt ta död på det i lönndom kan bli mycket besvärligt om något händer och sanningen kommer fram.
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.