skulle verkligen uppskatta lite hjälp med val av ventilation. I fritidshuset vi köpt nyligen (från 1938) är det en frånlufts paxventil i toaletten som finns i källaren. På 1 och andra plan finns inga tilluftsventiler men 4 utgångar till 2 skorstenar (2kansler i varje skorsten). 3/4 kanaler är sönder och går inte att elda i och den ena skorstenen är så duktig så putsen inne i huset släpper. Huset verkar oisolerat i trä med englasfönster men nu när vi sov där 3 pers i ett relativt stort rum så vaknade vi alla mitt knatten våta. Luftfuktigheten ligger på runt 70 upp till 73%. Min bättre hälft överdriver alltid och är inne på att köpa tre Duka värmeåtervinning (växlar mellan från- och tilluft) för ca 6000kr styck. Jag är mer inne på att sätta vanliga tilluftsventiler för typ 200-300kr i varje rum. Vi kommer sätta in en luftvärmepump i det mindre sovrummet och sen är tanken att sätta dessa dyra vetilationer där jag markerat med röd prick på bilden. Vad sägs, är det overkill för en gammal stuga? Vi har tänkt vara där även på vintern och kommer hålla det konstant uppvärmt till 17grader minst. Tacksam för alla kloka tips och råd.
Länk till ventilationssystemet https://www.vvsochbad.se/duka-one-p...YhE_cBro9-nwPAktGFZacRnfiTtRotJhoCbjAQAvD_BwE
 
  • Ritning av enplanshus med måttangivelser, vardagsrum, kök, sovrum, matrum och entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster/Väggventiler för friskluft in ska ni ha i sovrum och vardagsrum. Luftvärmepump kanske ni ska placera på ett annat ställe där värmen kan sprida sig bättre. Finns element i sovrummen idag ?
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
K
Min spontana tanke är väl att denna stugan har klarat sig sedan 1938 och folk har nog inte lagat och sovit våta i den. Utan man har helt enkelt brassat på ordentligt med vedeldningen så att det kanske blir 23-25 grader inne. Värmen och värmestrålningen samt draget i rök-kanalen från kaminerna gör att det torkar upp.

Är detta ett trevånings-fritidshus (källaren inräknad) som ni ska ha uppvärmt till 17 grader året runt, med oisolerade timmerväggar och 1-glas fönster? Det kommer att bli en saftig el-räkning. Beroende dock på var i Sverige det är. Jag tror att huset är byggt för vedeldning. Det där dyra ventilerna tror jag inte är så välinvesterade pengar. Först och främst måste temperaturen upp inomhus, då går relativa luftfuktigheten ner. Sedan kan några enkla självdragsventiler fixa ventilationen. Kan det vara lämpligare med en kraftigare luft-luft-värmepump som kan värma hela huset och som dessutom kan fjärrstyras? Centralt placerad. Då kan du dra upp temperaturen till 22-23 grader typ fyra dagar innan ni kommer till stugan och saker hinner att torka upp.
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fönster/Väggventiler för friskluft in ska ni ha i sovrum och vardagsrum. Luftvärmepump kanske ni ska placera på ett annat ställe där värmen kan sprida sig bättre. Finns element i sovrummen idag ?
Ja, elradiatorer finns under alla fönster och är inställda på 17grader. Jag är oxå inne på att det räcker med friskluftsventiler/tillluftsventiler men någon hade sagt att frisk luft kommer inte in och det blir ingen bra ventilation/cirkulation om man inte har frånluftsventiler oxå. Eftersom luftfuktigheten är så hög tyder det på att luften står stilla.
Placeringen av LVP har vi stött och blött men eftersom dörren till anda sovrummet och köket och sen ut till matsal/vardagrum alltid kommer stå öppna blir det bäst (även lite estetiskt), dörrarna i farstun kommer vara stängda eftersom där är svinkallt (typ som en glasveranda).
 
H husfrid skrev:
Ja, elradiatorer finns under alla fönster och är inställda på 17grader. Jag är oxå inne på att det räcker med friskluftsventiler/tillluftsventiler men någon hade sagt att frisk luft kommer inte in och det blir ingen bra ventilation/cirkulation om man inte har frånluftsventiler oxå. Eftersom luftfuktigheten är så hög tyder det på att luften står stilla.
Placeringen av LVP har vi stött och blött men eftersom dörren till anda sovrummet och köket och sen ut till matsal/vardagrum alltid kommer stå öppna blir det bäst (även lite estetiskt), dörrarna i farstun kommer vara stängda eftersom där är svinkallt (typ som en glasveranda).
Börja med det du beskriver. Ingen mer frånluft förutom i badrum och köksfläkt.
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
K kbladh skrev:
Min spontana tanke är väl att denna stugan har klarat sig sedan 1938 och folk har nog inte lagat och sovit våta i den. Utan man har helt enkelt brassat på ordentligt med vedeldningen så att det kanske blir 23-25 grader inne. Värmen och värmestrålningen samt draget i rök-kanalen från kaminerna gör att det torkar upp.

Är detta ett trevånings-fritidshus (källaren inräknad) som ni ska ha uppvärmt till 17 grader året runt, med oisolerade timmerväggar och 1-glas fönster? Det kommer att bli en saftig el-räkning. Beroende dock på var i Sverige det är. Jag tror att huset är byggt för vedeldning. Det där dyra ventilerna tror jag inte är så välinvesterade pengar. Först och främst måste temperaturen upp inomhus, då går relativa luftfuktigheten ner. Sedan kan några enkla självdragsventiler fixa ventilationen. Kan det vara lämpligare med en kraftigare luft-luft-värmepump som kan värma hela huset och som dessutom kan fjärrstyras? Centralt placerad. Då kan du dra upp temperaturen till 22-23 grader typ fyra dagar innan ni kommer till stugan och saker hinner att torka upp.
Ja jag vill inte tänka på elräkningen. Vi kommer installera två panasonic luftvärmepumpar, en större på bottenplan och en på ovanvåningen. Ingen är på ovanvåningen men vi vill gärna hålla det torrt. Vi kan inte elda så mycket nu för det är bara en gammal gjutjärnskamin som osar. Ska installera en ny kamin efter att vi glidgjutit skorstenen, dyrt som pecka blir det. Huset har 2/3 torpargrund mot norr och 1/3 källare. Hittills så har det varit varmt ute så vi har inte behövt värma upp huset.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med det du beskriver. Ingen mer frånluft förutom i badrum och köksfläkt.
det jag inte riktigt begriper är hur ett sådant trähus som verkar oisolerat (tretexväggar invändigt och träpaneler utvändigt) med 4 mer eller mindre öppna kanaler i skorsten behöver extra tilluftsventiler. Går liksom inte ihop.
 
  • Gilla
Kulibertikus
  • Laddar…
K
H husfrid skrev:
det jag inte riktigt begriper är hur ett sådant trähus som verkar oisolerat (tretexväggar invändigt och träpaneler utvändigt) med 4 mer eller mindre öppna kanaler i skorsten behöver extra tilluftsventiler. Går liksom inte ihop.
Om man eldar på lite med vedeldningen blir det ju ett ordentligt utsug. Sedan blir varje fönster en liten tilluftsventil 😉. Kan intyga det via mina föräldrars hus från 1929. Fönstren är ju inte tätare än så. Och in kommer luft från springor i golv, vägg och vind. Men om draget i skorsten inte finns så stoppar ju allt upp. Eller om någon har börjat täta fönstren. Så då kan det ju behövas lite hjälp med extra ventiler. Men täta inte fönstren, oavsett.
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.