Hejsan
Badrummet i vårt hus är alltid mycket kallare än övriga rum. Går man in på morgonen efter man vaknat känns det ibland som att man går ut ur huset, hehe

Sitter en ventil på väggen och en fläkt i taket som går upp igenom yttertaket. På vintern känner man hur det bara rasar ner kalluft från fläkten. Tänkte först att ja då sätter man väl in en med kallrasskydd, men när jag googlade så ska man tydligen inte ha det när fläkten sitter i taket. Ska alltså kalluften rasa ner?

Känns lite dumt att prata isolering å så när man släpper in så här mycket kall luft i huset. Men jag kanske har missförstått något

Tack på förhand
 
  • Tråkigt badrumshörn med kakelvägg, takfläkt och duschstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläkt på träklädd tak, vit kaklad vägg nedtill, flaskor syns i bildens nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar ju som att luften går åt fel håll om du får kallras, och dessutom så bör ventilen ut genom väggen pluggas igen då du inte ska ha tilluft i badrum utan endast frånluft (fläkten). Sitter det något tak/kåpa över fläktutblåset på taket?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Det verkar ju som att luften går åt fel håll om du får kallras, och dessutom så bör ventilen ut genom väggen pluggas igen då du inte ska ha tilluft i badrum utan endast frånluft (fläkten). Sitter det något tak/kåpa över fläktutblåset på taket?
Tack för svaret. Visste inte att ventilen skulle vara stängd. Konstigt, undra varför man satt dit den då.

Ja det sitter en liten kåpa över fläktröret på taket.
Det är alltså inte normalt att det blir kallras från en takfläkt i badrummet?
Vad skulle hända om man satte dit en fläkt med kallrasskydd?
 
BirgitS
N naikon skrev:
Visste inte att ventilen skulle vara stängd. Konstigt, undra varför man satt dit den då.
Det är väl den ursprungliga ventilationen. Nu vet jag inte vad du har för hus men om det från början hade en uppvärmd murstock så fungerade självdrag bra men när man byter uppvärmningssystem så räcker det inte bara med självdrag utan man behöver fläktar. Eller om rummet från början var något annat än badrum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl den ursprungliga ventilationen. Nu vet jag inte vad du har för hus men om det från början hade en uppvärmd murstock så fungerade självdrag bra men när man byter uppvärmningssystem så räcker det inte bara med självdrag utan man behöver fläktar. Eller om rummet från början var något annat än badrum.
Okej tack för svaret! Det har varit vattenburna element hela tiden så murstocken har bara varit för den gamla oljepannan

Återigen, vad skulle hända om jag satte dit en fläkt med kallrasskydd istället? Känns ju så dumt att det ska rasa ner kalluft på vintern när man försöker värma huset
 
BirgitS
Ja, en varm murstock håller igång självdraget.

Det vanligaste är nog att man sätter in en fläkt som går hela tiden så att man hela tiden får en bättre ventilation av huset. Det blir ju inget kallras om fläkten alltid blåser ut luft.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, en varm murstock håller igång självdraget.

Det vanligaste är nog att man sätter in en fläkt som går hela tiden så att man hela tiden får en bättre ventilation av huset. Det blir ju inget kallras om fläkten alltid blåser ut luft.
Borde den inte blåsa ut varmluften då istället eftersom värme stiger? Haha 😀

Tycker det borde vara rimligt att ha en fläkt med kallrasskydd och med fuktsensor, så att man sparar på värmen inomhus när badrummet inte är fuktigt. Men jag kan i för sig ingenting om sånt här
 
Fläkten ska ventilera hela eller delar av huset , inte bara fukt från badrummet. Se till att luft kan leta sig fram under/ovan dörrkarm
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det beror ju på hur bra luften är i hela huset. Normalt vill man ha in luft i rum där man är under lång tid (sov-, vardagsrum) och ut med luften i rum som "smutsar" ner luften (kök, badrum, tvättstuga). Då får man en genomströmning av luften så att man alltid andas frisk luft och det blir ett visst undertryck inne som förhindrar att fuktig luft tränger in i väggarna.
 
Går fläkten konstant, inte alls eller kanske endast i samband med dusch?
 
namnbyte
Vi hade samma problem, med samma uppsättning ventiler (en i vägg, en i tak) fast utan fläktar.

Fick till slut nog och pluggade den i taket samt monterade fläkt med konstant drift och fuktsensor i den ventil som sitter i väggen. Nu är det normalvarmt på toaletten alltid, lite kämpigt att få ut imman vid långdusch men det beror nog mest på att toalettens tilluft består av dörr på glänt. Och att det kan blåsa rätt in i fläktkanalen. Borde fasa av ovan eller underkant i dörrbladet, eller ett par borrhål, men det står längre ner på listan. Samma gäller byta ytterdel av ventilen så det inte kan blåsa rätt in i kanalen mot fläkten.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fläkten ska ventilera hela eller delar av huset , inte bara fukt från badrummet. Se till att luft kan leta sig fram under/ovan dörrkarm
Ah alright, inte förstått det. Japp det kan komma in luft där. Badrumsdörren brukar oftast vara på glänt och bara stängd när man är där
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på hur bra luften är i hela huset. Normalt vill man ha in luft i rum där man är under lång tid (sov-, vardagsrum) och ut med luften i rum som "smutsar" ner luften (kök, badrum, tvättstuga). Då får man en genomströmning av luften så att man alltid andas frisk luft och det blir ett visst undertryck inne som förhindrar att fuktig luft tränger in i väggarna.
Tack, då klarnade det lite! :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Går fläkten konstant, inte alls eller kanske endast i samband med dusch?
Strömbrytare på väggen. Nej det ärliga svaret är nog att den för det mesta inte går alls. Jag försöker ibland komma ihåg den efter dusch, men grejen är att den låter så mycket så vi har liksom under åren inte använt den så mycket.
Kanske är tillräckligt med motivering till att sätta in en ny modern som är tystare och har fuktsensor?

Är det meningen att den ska stå på konstant egentligen?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
N naikon skrev:
Strömbrytare på väggen. Nej det ärliga svaret är nog att den för det mesta inte går alls. Jag försöker ibland komma ihåg den efter dusch, men grejen är att den låter så mycket så vi har liksom under åren inte använt den så mycket.
Kanske är tillräckligt med motivering till att sätta in en ny modern som är tystare och har fuktsensor?

Är det meningen att den ska stå på konstant egentligen?
Ja, de är tänkta att gå för jämnan. Om den bullrar för mycket, köp en tystare ny som ökar effekten vid ökad fuktighet. Vår är på hela dagen men jag stänger av den till natten för att få helt tyst i sovrummet bredvid
 
N naikon skrev:
Strömbrytare på väggen. Nej det ärliga svaret är nog att den för det mesta inte går alls. Jag försöker ibland komma ihåg den efter dusch, men grejen är att den låter så mycket så vi har liksom under åren inte använt den så mycket.
Kanske är tillräckligt med motivering till att sätta in en ny modern som är tystare och har fuktsensor?

Är det meningen att den ska stå på konstant egentligen?
Ja, de ska stå på dygnet runt för att skapa ett luftflöde i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.