J jonaserik skrev:
Ett foto så hela ditt GV-fördelningssystem syn och vad du har i fördelning är bra.
Såhär ser hela systemet ut som drivs av en nibe f750. Första bilden shuntsystemet med pumpen som låter (exakt samma missljud som förra pumpen kan jag konstatera idag), golvvärmefördelarsystemet för nedervåningen samt elementslingorna som går upp från toppen av värmepumpen (där den ena då shunten sen sitter på
 
  • Värmesystem med pump och kopplingar monterat på vägg ovanför vit enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med cirkulationspump, rör, mätare och flervägsfördelare för golvvärme installerat på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingar och kablar bakom utrustning, nätkabel, flexibel slang, överskottspåse, industriellt intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyft av termodonet för GV så att fullt flöde går genom slingan och låt det gå något/ra dygn så. Kanske repris: under donet är det en pigg den ska vara helt uppe. Prova med det och kom tillbaka.
 
J jonaserik skrev:
Lyft av termodonet för GV så att fullt flöde går genom slingan och låt det gå något/ra dygn så. Kanske repris: under donet är det en pigg den ska vara helt uppe. Prova med det och kom tillbaka.
Redan provat detta tidigare, det blir ingen skillnad att köra öppet eller slutet system…
 
Noterat idag att ställdonet inte verkar stänga helt när det går igång på sommarläge. Det stänger aldrig mer än på bilden. Kör jag på vinterläge öppnar den fullt.

Detta får ju effekten att elpatronen just nu värmer hela huset!? Jag har exakt värdet på termostaten i badrummet i temperatur i övriga huset trots att beräknad framledning är 2,5 grad lägre. Frågan är om detta på något sätt kan påverka pumpen till att låta som den gör…?
 
  • VVS-installation med Grundfos-enhet och blå Uponor-komponent monterade på en vägg ovanför kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga om det med att det värmer hela huset, vad styr det ställdonet, VP eller termostat på en vägg. Klart om den är lite öppen kan det bli oljud i rören, liksom susar ( kan skrumla ) Lite som att öppna en vattenkran lite, Stänger den om du ställer termostaten på noll värme, indikeringen ger att den är lite öppen. Den verkar vara en NC, normalt close ( stängd ) vid strömlös, du kan prova med att koppla loss en tamp i reglering och se vad som händer, stänger den då helt så är det något med termostaten eller regleringen som inte tycker så, det vill gå ut en låg spänning.
 
J jonaserik skrev:
Svårt att säga om det med att det värmer hela huset, vad styr det ställdonet, VP eller termostat på en vägg. Klart om den är lite öppen kan det bli oljud i rören, liksom susar ( kan skrumla ) Lite som att öppna en vattenkran lite, Stänger den om du ställer termostaten på noll värme, indikeringen ger att den är lite öppen. Den verkar vara en NC, normalt close ( stängd ) vid strömlös, du kan prova med att koppla loss en tamp i reglering och se vad som händer, stänger den då helt så är det något med termostaten eller regleringen som inte tycker så, det vill gå ut en låg spänning.
Ställdonet sitter och reglerar flödet i rören som går till och från värmepumpen. När jag tar av ställdonet och trycker på ”piggen” har den inte jättemycket spelrum och går i ”bott” redan vid ca 50% av piggens höjd. Ingen aning om det ska va så? Flödet verkar iaf då vara helt stängt. Och motsvarar ungefär hur mycket ställdonsindikeringen stänger och öppnar. Ställdonet stänger om jag ställer till 0 värme, och monterar jag av ställdonet indikerar det full stängning vilket alltså är vad den strävar efter men bara når halvvägs dit indikeringsmässigt.


Idag har jag pratat med grundfos som säger att det kan finnas två orsaker till missljud i pumpen, antingen luft i pumpen eller för lågt inloppstryck.

Luft i pumpen är det ju iaf inte. Inloppstryck kan jag ju heller inte reglera på något sätt inom shuntsystemet, och ljudet är ju även oförändrat om shuntsystemet är öppet eller stängt mot värmepumpen. Så man undrar ju om något annat i systemet än pump är defekt eller felmonterat helt enkelt, vad nu det skulle kunna vara.
 
Det med slaglängden kan vara lite olika, men om du tar bort donet och ställer termostaten på noll så ska donet även visa noll. gör den inte det så är det säkert att donet inte kan gå till noll och är felaktigt. dessa don är i plast och kan förändra sig i funktion med tiden. samt att det är en klassiker att dessa oavsett fabrikat pajar.
 
J jonaserik skrev:
Det med slaglängden kan vara lite olika, men om du tar bort donet och ställer termostaten på noll så ska donet även visa noll. gör den inte det så är det säkert att donet inte kan gå till noll och är felaktigt. dessa don är i plast och kan förändra sig i funktion med tiden. samt att det är en klassiker att dessa oavsett fabrikat pajar.
Jo men då är allt i sin ordning med donet, som går till 0 om jag plockar av det
 
Om du är lie osäker på att donet trycker piggen i botten, så kan du prova med att lägga någon 1 krrona på piggen och sätta dit donet ( ha det då max temp ) Är det rätt med att den stänger helt, så kommer indikeringen på donet att stanna högre upp. Maxa tempen innan du sätter dit donet.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
Har nu fått bekräftat från både grundfos och uponor att pumpen ska vara tyst under rätt förutsättningar. Rörmokarn säger att den var tyst i början efter bytet.

Det borde peka mot luft i systemet, pumpen sitter ju på högsta punkten så eventuell luft kommer hamna där tillslut.

Andra saken man kunde testa enl uponor var att addera en matsked diskmedel i systemet för att bryta ytspänningen.

Rörmokaren kommer åter nästa vecka. Fortsättning följer
 
J Jeppan skrev:
Har nu fått bekräftat från både grundfos och uponor att pumpen ska vara tyst under rätt förutsättningar. Rörmokarn säger att den var tyst i början efter bytet.

Det borde peka mot luft i systemet, pumpen sitter ju på högsta punkten så eventuell luft kommer hamna där tillslut.

Andra saken man kunde testa enl uponor var att addera en matsked diskmedel i systemet för att bryta ytspänningen.

Rörmokaren kommer åter nästa vecka. Fortsättning följer
Igår var rörmokaren här. Inför det öppnade jag termostaterna på elementen på övervåningen till max, de brukar vara stängda. Kluckade i flera av elementen så där gömde sig luft. Redan efter detta blev ljudet från pumpen mindre, kanske omfördelade sig luften i systemet.

Nu har element och golvvärme avluftats ännu en gång och bara minimalt kvarstående missljud från pumpen. Rörmokarn ställde sig tveksam till att tillsätta diskmedel i systemet som uponor rekommenderat om det kvarstår mindre missljud, kanske hade löst det sista. Men jag har ljudisolerat skåpet och nöjer mig som det är nu.

Lärdom att pumpen uppenbarligen är väldigt känslig för luft
 
Surret på pumpen blev jag aldrig av med, det varierar i nivå och jag tycker systemet fungerar allmänt dåligt. Får regelbundet tömma systemet på luft, jag antar att det finns på olika platser i systemet med element (trots avluftning!?) och tillslut letar sig till golvvärmesystemet som är högsta punkten, blivit mer sällan så kanske upphör det problemet snart. Har även helt stängt av shuntfunktionen genom att vertikalställa skåran som reglerar detta och hoppas det ska skapa en bra miljö i vinter, har inte särskilt hög ut-temp från värmepumpen så shuntningen behövs inte.

Med facit i hand bortkastade pengar med denna vattenburna värme. El hade varit bättre. Billigt, helt tyst och mindre driftkrångel
 
Har du utomatluftare och var sitter den, före eller efter cik-pumpen.
 
J jonaserik skrev:
Har du utomatluftare och var sitter den, före eller efter cik-pumpen.
Lite osäker vad du menar, här ser du avluftningen
 
  • Installationen av rörsystem i ett skåp med rör, ventiler och en svart enhet med texten "Uponor".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Han menar förmodligen om du har monterat automatutluftningen på cirkulationspumpens sugsida, då har du risk att den suger in luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.