Hur gör man enklast här.
Se första bild vill ta bort hela ”paketet” efter t-koppling och byta detta till en ventil med spak som sen går över till 15mm PEX ut i garaget.

Hur skulle ni gjort detta?
Pluggat t-kopplingen i änden och satt ny
t-koppling på kopparröret istället?

Bytat ut paketet efter t-kopplingen till nåt nytt där istället?
Rörledningar med ventiler löper längs en takyta, markerade med röda kryss, eventuellt för underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, diskbänk, sopkorg, svepborste och grov källargolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterade rör med en rödmålade ventilen och en demonterad kran i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har det ståt en gammal panna där, ser ut som en 3-vagsventil som inte kan stänga mer än ett utlopp i taget. därav blindhatten på den nedåt och ventilen stänger åt höger. Är det bara kallvatten, ser det ut som att det var till en gammal panna och då skulle det vara en backventil Sekurexkopplingar,på kopparn rör dom inte. Det går att ta isär fram till T-stycket och sätta en ny kulventil där och fortsätta med PEX ut till garaget.
När du gängar av så får du hålla emot ordentligt så inte all vrider sig, ser det i skarven/gängan som att det är som en brun beläggning, kan det vara lin med linolja och då ska du värma på med gasolen på backventilen om det inte vill röra sig direkt, sitter grymt fast.
 
J jonaserik skrev:
Har det ståt en gammal panna där, ser ut som en 3-vagsventil som inte kan stänga mer än ett utlopp i taget. därav blindhatten på den nedåt och ventilen stänger åt höger. Är det bara kallvatten, ser det ut som att det var till en gammal panna och då skulle det vara en backventil Sekurexkopplingar,på kopparn rör dom inte. Det går att ta isär fram till T-stycket och sätta en ny kulventil där och fortsätta med PEX ut till garaget.
När du gängar av så får du hålla emot ordentligt så inte all vrider sig, ser det i skarven/gängan som att det är som en brun beläggning, kan det vara lin med linolja och då ska du värma på med gasolen på backventilen om det inte vill röra sig direkt, sitter grymt fast.
Vet inte är inte i pannrummet men kanske har stått där för längesen. Ja bara kallvatten.

Nu när jag funderar det kanske bättre riva fram till t-kopplingen plugga högra utlopp från t-koppling.

Sen montera helt ny t-koppling på kopparröret. Det underlättar väl då förr eller senare lär jag väl byta utkastaren och kan då riva allt det gamla fram till kopparröret eller tänker jag fel?
 
Jepp det går som du tänker, helst då lite nytt från kopparn. sekurexkopplingar som det ser ut att vara, brukar vara 16 mm rör. Du får mäta, det finns övergångar från 16 till vad du vill ha för dim.
 
J jonaserik skrev:
Jepp det går som du tänker, helst då lite nytt från kopparn. sekurexkopplingar som det ser ut att vara, brukar vara 16 mm rör. Du får mäta, det finns övergångar från 16 till vad du vill ha för dim.
Blev ju genast knepigare när jag läste på om securex kopplingar 🙈.

Kanske bara borde låta detta sitta och dra fram helt nytt 15mm rör från de grövre röret i rummet.
 
J jonaserik skrev:
Jepp det går som du tänker, helst då lite nytt från kopparn. sekurexkopplingar som det ser ut att vara, brukar vara 16 mm rör. Du får mäta, det finns övergångar från 16 till vad du vill ha för dim.
Du verkar ha koll på läget vad är brukligt att man hör försöker byta ut alla 16 rör till 15mm eller hur brukar man göra alla dessaa rör är lagda i källaren så man kan byta ut relativt enkelt …
 
Krilleman
Det kan vara 16mm men det ser inte ut som en Securex-koppling på något sätt. Din klämringskoppling är modernare! Se min bild för exempel på securex.

Jag gissar på 15mm. Mät kopparröret.

Pluggar du på kopparröret blir du av med vattenutkastaren.
Men det kanske är tanken?!

VVS-installation, felkopplad kopparrör, potentiell läckrisk, vattenskadeoro, isolerade rör, hemmafix, amatörmässigt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja jag måste försöka ta reda på dimension på röret.

Ne vill ha kvar vattenutkastaren tillsvidare kanske uttryckte mig dumt men tänkte plugga högersidan på t-rörskopplingen i järn i såfall …
 
Ingen anledning att byta till 15 så där rakt av, rören i taket, de snyggt ut, bättre då att bara bussa ner 16 till 15. finns kopplingar för det. och du kan plocka bort en del där och sätta klämringskoppling med gänga i ena ändan är nog lättast i dag och lönar sig idag med mindre jobb.
 
  • Gilla
Novisfixaren
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.