Hej,

På inrådan av besiktningsman har jag öppnat hela krypgrunden, satt ribbor och lagt plast under hela huset. Idag när jag var under huset ser jag att det är kondens både under och över plasten! Även nån mindre enstaka pöl fanns. På ovansidan bör det väl inte bli kondens? Var kommer det ifrån? Är det ens nåt att oroa sig för?
 
  • Rödmålat trähus, metallkratta stående, grus, grön gräsmatta, nytt trästaket vid husgrund, grå sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det handlar om markfukt och temperatur tror jag.

Kondens under plasten är markfukt som stigit upp och kondenserat.
Marken, och därmed plasten, är kallare än uteluften. Nu är det uteluften som kondenserar ovanpå plasten.

Markkondensen stannar ju där den är, påverkar inte huset. Uteluftens fukt kan ibland öven kondensera på husets undersida, ger i vörsra fall röta, i andra fall grogrund för mögel.

Egentligen vill nan ga en varm, tät, grund. Då isolerar man mot mark och sidor, och plastar på insidan. En enklare lösning i ditt fall är isolering mot mark, och täta igen på sidorna. Man vill inte ventilera ut fukt, man vill slippa ventilera in fukt.

/K
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Den här årstiden är det ju fuktigt i största allmänhet och temperaturen pendlar ofta runt daggpunkten. Så att det blir kondens på oväntade ställen just nu skulle inte jag oroa mig för.

Men vad är syftet med att både öppna upp och täcka marken?
 
useless useless skrev:
Den här årstiden är det ju fuktigt i största allmänhet och temperaturen pendlar ofta runt daggpunkten. Så att det blir kondens på oväntade ställen just nu skulle inte jag oroa mig för.

Men vad är syftet med att både öppna upp och täcka marken?
Så uppfattade jag besiktningsmannen att det var bäst så det kunde ventileras. Men så förslag är att klä in grunden igen? Mvh
 
Äldre grunder är en hel vetenskap... Men rent fysikaliskt vill man ha varmare i grunden än utanför och låg luftväxling för att undvika fukt (och kalla golv). Att öppna upp ordentligt och tillåta fritt luftflöde funkar också (med risk för kalla golv), men är oftast inget alternativ med en normal krypgrund med sammanhängande mur.

På bilden ser det snarare ut som att huset är byggt med plintgrund som man senare har byggt igen av någon anledning (kalla golv?).
 
K kjellmannen skrev:
Det handlar om markfukt och temperatur tror jag.

Kondens under plasten är markfukt som stigit upp och kondenserat.
Marken, och därmed plasten, är kallare än uteluften. Nu är det uteluften som kondenserar ovanpå plasten.

Markkondensen stannar ju där den är, påverkar inte huset. Uteluftens fukt kan ibland öven kondensera på husets undersida, ger i vörsra fall röta, i andra fall grogrund för mögel.

Egentligen vill nan ga en varm, tät, grund. Då isolerar man mot mark och sidor, och plastar på insidan. En enklare lösning i ditt fall är isolering mot mark, och täta igen på sidorna. Man vill inte ventilera ut fukt, man vill slippa ventilera in fukt.

/K
useless useless skrev:
Äldre grunder är en hel vetenskap... Men rent fysikaliskt vill man ha varmare i grunden än utanför och låg luftväxling för att undvika fukt (och kalla golv). Att öppna upp ordentligt och tillåta fritt luftflöde funkar också (med risk för kalla golv), men är oftast inget alternativ med en normal krypgrund med sammanhängande mur.

På bilden ser det snarare ut som att huset är byggt med plintgrund som man senare har byggt igen av någon anledning (kalla golv?).
Ja det var ju en plintgrund som var igenbyggd och det var instängt med påbörjan av vitmögel. Rådet var då att öppna upp och lägga plast. Har jag gjort nu med fukt ovanpå plasten som resultat. Det blir första vintern såhär nu så får se hur kalla golven blir..

Så frågan är ju vad som ska göras.. bygga igen nu när det ändå ligger plast eller låta vara med risk för kalla golv och hoppas kondensen är tillfällig
 
Avvakta!
 
  • Gilla
Musseh
  • Laddar…
Ja, avvakta. Notera var pölarna blir, gör om nästa sommar, fyll på under plasten om möjligt så den får lutning.
Alternativt isolera med frigolit under plasten, men det funkar bara om ytan är slät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.