Vi gör nu om vårt badrum på mellanvåningen, 8 kvm, som idag har elgolvvärme. Vi har bergvärme och hela övriga huset värms vattenburet. Första våningen med golvslingor, mellanvåning och övervåning med radiatorer. Förra året renoverade vi om hela källarvåningen, och då lades vattenburen värme in (och ersatte ca 120 kvm el).

Samtidigt som det gjordes hade jag i åtanke att jag kanske vill ha vattenburen golvvärme till badrummet på mellanvåningen. Shunten till golvvärmen står på bottenvåningen, men den har en ledig "plats" för en till slinga (7/8 används idag), och det ligger färdigdraget i taket i bottenvåningen som sedan slutar rakt under nämnda badrummet. Min plan var att därifrån borra rakt upp i badrummet den dagen det blev dags.

Lång historia kort, vi står nu mitt i renoveringen. Men hantverkarna frågar mig om jag verkligen är säker på att jag vill lägga in vattenburet. De menar att lägga in elvärme är mycket enklare och ger bättre komfort, och att det ger ganska lite bättre ekonomi att använda vatten.

Jag tar gärna in feedback om det är dumt att tvinga in vatten överallt. Jag såg det själv som en del av att modernisera huset, få bort all direktverkande el och därmed göra det mer attraktivt i framtiden. Men om avbetalningstiden är 100 år så kanske det bara är dumt.
 
BirgitS
Hur värderar du möjligheten att få ett uppvärmt badrumsgolv under sommaren när uppvärmningen från bergvärmen är avstängd?

I vanliga fall när det gäller ett enstaka rum där det inte finns andra rum med golvvärme så blir det ju rätt dyrt om bara badrummet ska stå för kostnaden för shunten etc. men nu har du ju redan det.

Vad får du betala hantverkarna i de två fallen?
 
Med dina förutsättningar är det en no-brainer att du ska köra på vattenburet. Det är ju bara slangen som saknas?

Sen kan man naturligtvis göra en kost/nyttoanalys och gräva ett resonemangshål så djupt att du aldrig lyckas bestämma dig.

En del lägger både el och vatten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur värderar du möjligheten att få ett uppvärmt badrumsgolv under sommaren när uppvärmningen från bergvärmen är avstängd?

I vanliga fall när det gäller ett enstaka rum där det inte finns andra rum med golvvärme så blir det ju rätt dyrt om bara badrummet ska stå för kostnaden för shunten etc. men nu har du ju redan det.

Vad får du betala hantverkarna i de två fallen?
För oss gör det väldigt lite om golvet inte är varmt på sommaren. Det är en "lyx" vi aldrig haft. Vad jag förstår så går det också i efterhand, om man vill, att koppla på en "elpatron" till systemet och endast enstaka slingor. Läste om det nu på eftermiddagen så tänker att det skulle kunna bli ett komplement om man verkligen vill ha varmt även på sommaren.

Hantverkarna jobbar på timme, så svårt att säga vad kostnadsskillnaden skulle bli faktiskt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Med dina förutsättningar är det en no-brainer att du ska köra på vattenburet. Det är ju bara slangen som saknas?

Sen kan man naturligtvis göra en kost/nyttoanalys och gräva ett resonemangshål så djupt att du aldrig lyckas bestämma dig.

En del lägger både el och vatten.
Tack.

Det stämmer, det är "bara" slangen som saknas. Shunten finns, det finns en ledig plats så att säga i den.
Jag blev mest lite ställd av hantverkarnas fråga (använt dem tidigare, och gillat att de inte inte jagar timmar så att säga, för de skulle ju få fler timmar för det vattenburna).

Jag tänker att vi kör på med vatten. Läste under eftermiddagen också att man kan komplettera med elpatron i efterhand. Dvs jag tolkar det som att _om_ jag vill ha något mer så kan jag komplettera med en sådan för just denna slinga. Visst, säkert lite dyrare, men om det är komforten man prompt vill åt i framtiden.
 
BirgitS
M matthiask skrev:
Hantverkarna jobbar på timme, så svårt att säga vad kostnadsskillnaden skulle bli faktiskt.
De kanske kan ge en grov uppskattning av tidsåtgång och materialskillnader?

En nackdel med vattenburen golvvärme är att det bygger mer på höjden. Sen kanske det inte spelar någon roll alls i ditt fall.

Men i princip så håller jag med dig om att vattenburen verkar bättre i ditt fall.
 
Med rör/ledningar redan klara för framtida GV i badet, skulle inte jag tveka en sekund om att koppla ihop det. Har en matta på golvet framför toa och handfat och det räcker gott. På vintern så blir golvet varmt och värmer upp badet, skönt att ta en dusch på den kalla tiden av året, med värme på golv. Det kan inte kosta många kronor att lägga några varv med slang och dra till anslutningspunkt. Normalt om man vill ha varma golv i dusch på sommaren, så kopplas den in på matarrören innan annan shuntning och styr det med att strypa in ett passande flöde. Inga termostater på GV för badet, bara raka rör. Är mycket bra då en VP inte mår bra av få ett stopp på utgående flöde, det blir som en baypass som nästan är ett måste om det är GV i hela huset En VP drar lasset runt med mycket lite förbrukad energi. Det förutsätter att övrig GV har shunt eller termodon för varje slinga i övriga huset. Det kan då vara stopp för all värme utom badet. Är det termodon med termostater för alla andra rum, så får/ska det inte bli stopp på flödet i badet.
 
Vattenburet, men med en push-enhet tillkopplad för att kunna få lite värme i golvet även på sommaren.
Du skriver att det är en lyx ni aldrig haft, men jag lovar att det är uppskattat och skönt att ha ett par grader mer än omgivningen. Dessutom torkar det upp snabbare. Ingen årstid är fuktigare än sensommaren.
 
J jonaserik skrev:
Med rör/ledningar redan klara för framtida GV i badet, skulle inte jag tveka en sekund om att koppla ihop det. Har en matta på golvet framför toa och handfat och det räcker gott. På vintern så blir golvet varmt och värmer upp badet, skönt att ta en dusch på den kalla tiden av året, med värme på golv. Det kan inte kosta många kronor att lägga några varv med slang och dra till anslutningspunkt. Normalt om man vill ha varma golv i dusch på sommaren, så kopplas den in på matarrören innan annan shuntning och styr det med att strypa in ett passande flöde. Inga termostater på GV för badet, bara raka rör. Är mycket bra då en VP inte mår bra av få ett stopp på utgående flöde, det blir som en baypass som nästan är ett måste om det är GV i hela huset En VP drar lasset runt med mycket lite förbrukad energi. Det förutsätter att övrig GV har shunt eller termodon för varje slinga i övriga huset. Det kan då vara stopp för all värme utom badet. Är det termodon med termostater för alla andra rum, så får/ska det inte bli stopp på flödet i badet.
Tack. All befintlig golvvärme går idag via en shunt, och separat termostat på varje slinga. Min plan var att även badrummet skulle kopplas in på samma shunt, med egen termostat. Men jag tror jag förstår resonemanget med att i så fall koppla med direkta rör. Men då tänker jag nog att vi gör som tänkt (in på shunten), och att ha varmt på sommaren är en lyx vi kan leva utan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det går bra att göra så men du måste ha ett flöde genom VP , samt på värmebärarpumpen (VB ) är ett måste, blir det stopp på flödet då termostaterna stänger helt så går pumpen sönder. Det blir vid totalt stopp på flödet så kommer pumpen att koka, det blir en kavikation i den som skapar värme som kan öka kastrofalt för den.
 
EddieHansson
J jonaserik skrev:
Det går bra att göra så men du måste ha ett flöde genom VP , samt på värmebärarpumpen (VB ) är ett måste, blir det stopp på flödet då termostaterna stänger helt så går pumpen sönder. Det blir vid totalt stopp på flödet så kommer pumpen att koka, det blir en kavikation i den som skapar värme som kan öka kastrofalt för den.
Det är väl vanligt med bypassventiler för att undvika sånt?
 
Och skit med baypass vid normal värmedrift, då kommer tilloppstempen som är hög att gå tillbaka till VP och VP får varmare vatten och effektiviteten minskar. Att börja med någon ventil blir att ha en av elektriskt utförande. Av ondo i mina erfarenheter hos kunder som ville ha det.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det går bra att göra så men du måste ha ett flöde genom VP , samt på värmebärarpumpen (VB ) är ett måste, blir det stopp på flödet då termostaterna stänger helt så går pumpen sönder. Det blir vid totalt stopp på flödet så kommer pumpen att koka, det blir en kavikation i den som skapar värme som kan öka kastrofalt för den.
Jag känner att jag inte har helt koll på det du skriver, men vi har redan idag ett fullt fungerande system. Värmepump med radiatorer som kompletterats med shunt och 7 slingor. Badrummet skulle bara bli en till slinga på samma shunt
 
MrJay
Vad sägs om båda? Vi har vattenburen golvvärme precis överallt i vårt nybygge, utöver det kommer vi lägga in elslinga i alla våtutrymmen för komfort på sommaren när/om vanliga golvvärmesystemet inte värmer så mycket. Inte så kul att gå på kallt stengolv och dessutom är det bara några tusenlappar extra i installationskostnad.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
OK försöker få till det bättre. Nuvarande GV kopplat och klart mot VP , ett hål till att koppla in badet på finns, då låter man badet gå direkt ut, utan termostat/don, stänger alla andra termodon så blir det inte stopp på flödet genom VP. Det är bra för den, blir det lite för varmt i badet så kan man skruva ner en skruv på fördelaren så flödet blir lite mindre. Är det termostat och don för badet, så kan det bli stopp på flödet och då behövs en bypass ( ett lite rör mellan tillopp och retur ) som säkerställer att ett flöde hela tiden finns. Då du nu har en plats ledig så koppla in badet på den, då behövs ingen s.k pusch som kostar många pengar utan den vanliga cirkpumpen klarar säkert det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.