Hej!
Jag behöver hjälp. Vill anlägga ett enskilt avlopp BDT i område med hög skyddsnivå. Det vore bra om ingen tömning behövs och om priset är inte så hög. När jag kollar online finns så många olika lösningar och det är så svårt att veta vilken som är bra.
Har ni några tips på bra lösningar?
Tack :)
 
wildeside
Jana Dahmen Jana Dahmen skrev:
Hej!
Jag behöver hjälp. Vill anlägga ett enskilt avlopp BDT i område med hög skyddsnivå. Det vore bra om ingen tömning behövs och om priset är inte så hög. När jag kollar online finns så många olika lösningar och det är så svårt att veta vilken som är bra.
Har ni några tips på bra lösningar?
Tack :)
Billigt och hållbart brukar sällan eller aldrig gå hand i hand, sen beror det på vad man tycker är billigt!
Jag har två Klargester Biodisc anläggningar igång och dom har fungerat bra i 10+ år.
Dom behöver iof slamsugas 1 gång om året och är inte billigast.
 
Med hög skyddsnivå finns inget annat än ett minireningsverk och det finns flera fabrikat, där har jag ingen erfarenhet mer än det med mini. Att inte behöva tömma slamavskiljaren kommer du inte ifrån.
 
Jana Dahmen Jana Dahmen skrev:
Hej!
Jag behöver hjälp. Vill anlägga ett enskilt avlopp BDT i område med hög skyddsnivå. Det vore bra om ingen tömning behövs och om priset är inte så hög. När jag kollar online finns så många olika lösningar och det är så svårt att veta vilken som är bra.
Har ni några tips på bra lösningar?
Tack :)
Gråvatten till BDT avlopp innehåller inte några mängder fosfor eller kväve då detta kommer enbart från vårt urin och fekalier. Därav så borde inte skyddsnivån spela in men miljökontoret avgör detta lokalt.
Är det permanentboende så finns Bdt paket från Fann för ca 40tkr exkl entrepenörskostnad. Är det fritidsboende så räcker det nog ned ett gråvattenfilter för ca 12tkr som kan installeras av dig själv.
Tömingsintervall permanentboende brukar vara vartannat år.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.