Måste jag ta bort all gammal färg i taket innan jag målar eller går det att fuska? Det som satt löst har jag skrapat bort, men resten sitter rätt ordentligt. Jag vet inte vad det är för färg, men kåken är byggd på 30-talet. Resultatet behöver inte bli perfekt; jag är helt nöjd med ett acceptabelt resultat. Fast det är ju trevligt om färgen sitter kvar efter målning såklart. ;)

Jag har läst i lite gamla trådar och sett tips på bl a att limma fast byggplast och dra ner färgen - finns det några andra alternativ om jag absolut måste ta bort färgen? (Jag ska börja laga taket och putsa nya kålkäl i veckan, så målandet är några veckor bort).
 
  • Skadat rum, flagande färg på väggarna och taket, behov av renovering, nedsliten interiör, exponerade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Först får du kolla om det är limfärg eftersom modern målarfärg inte fäster på det: https://www.gysinge.com/article/1091/gammal-limfärg

Om det inte är limfärg så behöver du inte ta bort all färg utan det räcker med att ta bort det som är löst och spackla så att kanterna blir utjämnade. Du får målartvätta färgen som är kvar.
 
  • Gilla
en_anna
  • Laddar…
Vad är det för tak?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad är det för tak?
Det är någon form av puts med lerklina under (jag tror det heter så; det där med halm i).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Först får du kolla om det är limfärg eftersom modern målarfärg inte fäster på det: [länk]

Om det inte är limfärg så behöver du inte ta bort all färg utan det räcker med att ta bort det som är löst och spackla så att kanterna blir utjämnade. Du får målartvätta färgen som är kvar.
Tack för svar! Jag ska göra testet idag när jag kommer hem från jobbet så får vi se hur mycket jobb jag har framför mig...
 
E en_anna skrev:
Det är någon form av puts med lerklina under (jag tror det heter så; det där med halm i).
Känns som det borde vara puts. Är det ett tak från typ 30-talet?
 
BirgitS
Viktor.J Viktor.J skrev:
Känns som det borde vara puts. Är det ett tak från typ 30-talet?
Ja, jag har för mig att den är byggd -34 eller -35.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En typ av kloasongtak tror jag man brukar kalla det: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
Tack! Allt blir klart enklare när man vet vad saker heter.
 
E en_anna skrev:
Ja, jag har för mig att den är byggd -34 eller -35.
Lär vara putsat tak då. Vass och hänsnät agerar armering. Det är ett jävla helvete rent ut sagt. risken är att det börjar lossan mer och mer. Men håller det sig intakt så kan det gå, men färgen som sitter ser ut att vara någon modern plastfärg. Jag hade övervägt att regla ner och sätta upp ett nytt innertak, så var det gjort, och så fortsatte jg att göra i en av mina lägenheter från 1932.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.