klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kan köpa resonemanget: Men som sagt: det bygger på en spådom att räntan i nästa 5-års period kommer vara 5%

Normalt sett skall räntan för en längre bindningstid vara högre än en kort (eftersom man som obligationsköpare låser pengarna längre). Är det bara +0,25% så låter det som att räntan troligen komer gå ned (enligt obligationsmarknanden)...och även som det ser ut nu där de flesta riskbanker förutspår en sänknign av inflationen och räntenedgång kring 2025, så låter det rimligt. Även om, som de också förutspår, vi inte kommer se 0-räntor inom en överskådlig framtid igen...
Men givet siffrorna... Det blir så som exemplet. Är det bättre med alternativ 1 eller 2?

4,25% hela tiden eller 4% i fem år och sen 5% i fem år.

(för enkelheten skull kan vi säga 3% ränta på bankkontot under hela tiden)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Visst prickar du dom så. Men statistiskt sett gör ingen det och därför är det bättre med rörligt
För nån månad sedan var det väl typ 70% som hade bundna lån som gick ut närmsta året. Alltså har 70% lyckats pricka rätt.

Ganska många? Men visst, inte så ofta.
 
Attitudeswe
M mnils skrev:
Det är väl bara att titta på hur det ser ut:
Riksbanken styrränta 3.75%
ECB 4,5%
FED 5,25-5,50 %

FED har troligen höjt klart för denna gång, ECB ser inga kommande räntesänkningar.
Riksbanken borde ha ränta över ECB för att kunna ha en chans att försvara kronkursen.
Riksbanken kommer höja minst 2x 0,25 under hösten och då ligger de ändå 0,25 under vad ECB har nu, så att tro att räntan kommer börja sänkas nästa år är inte mycket mer än önsketänkande.

Räkna med att 3-månaders kommer vara 5.1% eller mer under hela nästa år.
RB har inget uppdrag att försvara kronkursen - det släpptes för mååånga år sedan.

För övrigt tycker jag mig se att inflationen stannat av om man tittar på nuvärdet och inte tittar 12mån bakåt.
 
M Masthugg skrev:
För nån månad sedan var det väl typ 70% som hade bundna lån som gick ut närmsta året. Alltså har 70% lyckats pricka rätt.

Ganska många? Men visst, inte så ofta.
Beror väl på hade de på 10 år har de ju inte prickat helt bra
 
Attitudeswe
M Masthugg skrev:
För nån månad sedan var det väl typ 70% som hade bundna lån som gick ut närmsta året. Alltså har 70% lyckats pricka rätt.

Ganska många? Men visst, inte så ofta.
I slutet av 2021 hade 54.76% ett bundet lån. Juli 2023 var det 44.14% som hade ett bundet lån.

Så när man pratar om 70% så är det både dom som valt att ligga rörligt och dom som tvingas ut i nya verkligheten man talar om...
 
Ok. Men samtliga som bundit hade iaf lägre ränta :) men jag köper premissen att över tid har rörligt varit vinnande.
 
Jag vet inte bättre än banken när räntan kommer att gå upp, så jag kör allt rörligt.
 
M Mach77777 skrev:
Jag körde halva på 2% 10 år. Mest för att uppsidan var begränsad ner mot 0, och nersidan i princip obegränsad. Intressant att inte fler gjorde den kalkylen när vi var nere på 1-2% ränta. Letade också 20-30 års lån, men ingen svensk aktör erbjöd dem.
Ja det är alltid lätt att vara efterklok ;)

Vi gjorde något mellanting där vi delade upp lånet i 3 delar och band på 2, 4 och 5år. I efterhand skulle man ju bundit längre men vi kommer troligtvis klara den värsta toppen av räntan hyfsat så jag klagar inte.
 
D
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vi har idag lån på ca 3.1 miljoner, hus köpt för 7.9 miljoner förra våren / sommaren.

Hur tänker ni gällande att binda lån eller inte just nu?

Vårt erbjudande just nu är
3 mån - 4.60%
1 år - 4.77%
2 år - 4.59%
3 år - 4.69%
5 år - 4.33%


/Jocce
Allt på 2år och sedan nytt beslut efter det.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Excel
Allt rörligt om du har marginal, vi närmar oss räntetoppen. Risk för att lågkonjunkturen ligger runt hörnet (kanske till och med deflation).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja det är alltid lätt att vara efterklok ;)

Vi gjorde något mellanting där vi delade upp lånet i 3 delar och band på 2, 4 och 5år. I efterhand skulle man ju bundit längre men vi kommer troligtvis klara den värsta toppen av räntan hyfsat så jag klagar inte.
Efterklok kan man ju inte behöva vara.

Kan man låsa på 1,3 % under väldigt lång tid och betala 750kr netto i månaden efter 30% avdrag på varje lånad miljon så varför inte binda på en rejäl horisont?

Var verkligen förväntningarna på att man skulle få betalt att låna som danskarna så höga att man kunde bara låta bli att inte hoppa på.

Som min bankman sa. Det kan knappt bli lägre, max nån tiondel kortsiktigt med. Uppåt kan det gå snabbt när vi tog 10årigt
 
  • Gilla
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vi har idag lån på ca 3.1 miljoner, hus köpt för 7.9 miljoner förra våren / sommaren.

Hur tänker ni gällande att binda lån eller inte just nu?

Vårt erbjudande just nu är
3 mån - 4.60%
1 år - 4.77%
2 år - 4.59%
3 år - 4.69%
5 år - 4.33%


/Jocce
Kör allt på 1år.
Den rörlig höjs nästa vecka så då är 1åringen billigare.
Om ett år är den rörliga nere på samma som idag och sen går det ner mer vilket gör att du förlorar på att binda på 2år
 
Mycket märkliga resonemang i denna tråd. Vill man inte tänka själv och räkna på eventuella upp eller nersidor vid en specifik tidpunkt där man överväger bundet eller rörligt kan man likställa sig med Hönan och lägga allt på rörligt.

Själv band vi vår ränta på 1,24 i 10 år i december 2019. Uppsidan och eventuell ”premie” att riskminimera med att binda på denna nivå vägde vansinnigt mycket tyngre än att hoppas på 10 år rörligt som låg kvar på runt 1%. Premien vi betalade för denna säkerhet var väldigt låg medan uppsidan att slippa betydligt högre räntenivåer under en sådan lång period var stor. Bankmannen tyckte detta var hemskt såklart med samma gamla trötta argument att vi klarar massiva räntehöjningar och att obundet alltid blir billigast. Helt vansinniga argument när erbjudandet på obundet låg i nivå med detta och styrräntan är negativ. Ni som jamsar om historik kan försöka hitta en period då vi haft negativ styrränta i 10 år eller mer.

Skulle jag idag sitta i TS situation pekar det mesta på att 1-2 år är vettig bindningstid. Chansen är större att det betalar sig med en totalt lägre kostnad än att tuffa på med rörligt. Detta är dock mycket mer svårbedömt än när vi band våra bolån. Det är således tidpunkten och omvärldsfaktorer som skall avgöra ens val, vad som faktiskt blir rätt i slutändan vet ingen av oss.

Till sist vill jag bara tillägga att pengarna vi spar på räntebetalningar jämfört med att ha obundna lån går åt till betydligt bättre saker än att betala banken. Men då är jag väl troligen också en fattiglapp som inte rakt av köpt att rörlig ränta alltid är bäst och missar den förträffliga känslan av rikedom och framgång med att göda banken i form av räntebetalningar.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Att ha bundit på 1.2-1.3% var ganska säkert. Räntan kan inte bli mycket lägre, så du behöver inte betala ränteskillnadsersättning. Att binda räntan på 10 år nu kan kosta dig flera hundra tusen om du vill flytta om ett par år och räntan är låg igen...
 
  • Gilla
hannixx och 1 till
  • Laddar…
maskeradeproggaren
verkar hål i huvudet att binda just nu? Hur många hushåll kommer inte knäckas om 4-5% räntan fortsätter eller ännu mer de närmaste 2-3 åren, kanske tidigare? Och tänk vilken mardröm för alla bostadsrättsinnehavare i nyare föreningar med stora skulder... Man kan såklart tycka det är rätt åt dom som har höga lån men små marginaler men bankerna, riksbanken och politikerna har stor del i bostädernas prisinflation med framtvingad låg artificiell ränta.

Visst är riksbanken oberoende men de lär se en massiv påtryckning att försöka få ner räntan igen, oaktat inflationsutvecklingen. Kanske blir det så kanske inte. Kanske blir det amorteringsfritt, högre ränteavdrag eller något avdrag men i startfasen av en lågkonjunktur med en potentiell depression runt hörmet så förefaller samma ränta eller högre väldigt väldigt dumt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.