Nu har vår grund lagts. Cementen lades i fredags (12/10) och huset ska komma på måndag (15/10). Syllar är inte på plats än (13/10). Behöver jag bekymra mig över att den inte hinner torka tillräckligt? A-hus har sagt att den torak under tiden man snickrar på exteriören men det känns ju jävligt tight med 3 dagar.

Återstår att se om leveransen sker på måndag dock.

/Patrik & Sara, Bygger Basic #4 i Skrea, Falkenberg
 
Ny här i tråden. Funderar på Basic #4. Fått svar på många frågor genom att läsa igenom tråden. Två frågor som någon kanske kan svara på:

Kan man byta uppvärmningen på övervåningen från direktverkande el-radiatorer till tex. vattenburen golvvärme även där? Och vad kostar det i så fall extra?

Kan man välja bort A-hus golv och lägga golvet själv? Hur mycket avdrag görs i så fall?
 
ja du kan välja bort golvet. vi ska bygga ett basic 2# och vi fick 20000:- i avdrag för det.

har du fler frågor så det det bara att fråga.
vi väntar på bygglovet.


//// Kenneth&Annica
 
hur går det för alla er som har beställt basic 4? Hur långt har ni kommt? Bilder och dela mer er av?

Jag ärr nyfiken på bilder på ett färdigt hus med möbler i =)
 
Hej!

Nu har vi bott två veckor i vårat Basic 3. Lite kartonger kvar här och där, samt några nya möbler att inhandla. Inget uppe på väggarna än heller. Men vem har tid med sånt, när nya diskmasinen, tvättmaskinen och fina induktionshällen ska invigas. Sist men inte minst braskaminen, wow vilken grej. Contura 550 med luftintag utifrån. Jag har då aldrig känt mig mera som i en reklamfilm för just kaminer när man eldar på. Fint ;-)

Här är några bilder tagna i all hast. Man vill så mycket, men hinner så lite ;-)

http://www.bohn.st/huset

Vill bara säga att vi är oerhört glada över vårat hus, det vi tänkt till på och lagt lite extra pengar på blev otroligt bra.

En sådan liten grej som tätningslistor i innedörrarna, vilken komfort.

Hade jag haft orken att skriva en blogg så hade den varit lång ;-)

Hej på er och tack för en bra tråd, trotts den handlar om Basic 4

/Peter
 
Åh tack =))

Fina bilder! Även om det inte är ett basic 4 :)
Har ni köpt era vitvaror själv eller tog ni dem som ingick?
Går kaklet hela vägen ut till fönstret som standard i köket? Tycker det ser konstigt ut när det sticker ut från bänkskivan så där...
 
Flamingo skrev:
Åh tack =))

Fina bilder! Även om det inte är ett basic 4 :)
Har ni köpt era vitvaror själv eller tog ni dem som ingick?
Går kaklet hela vägen ut till fönstret som standard i köket? Tycker det ser konstigt ut när det sticker ut från bänkskivan så där...
Nej, det var ett val jag gjorde. Jag var förbi huset en dag för att just svara på en del frågor om just kakelsättningen. Ska det vara si eller så, frågor ;-)

Jag tyckte det blev helt ok, jag vet ju inte om något annat ;-)

Nej, vi tog vitvarupaketet som det var. Sålde hällen som följde med till farsan. Han ska ha den i sommarstugan.

En induktionshäll är ju ett lyft och så en riktig tvättmaskin. Kyl , frys, varmluftugnen, micron, diskmaskinen och fläkten är något vi byter ut när det går sönder helt och hållet om ca 10-15 år eller tidigare.

/Peter
 
Vad menar du med en riktig tvättmaskin? En större? Eller är den som ingår så dålig? Ni tog alltså vitvarupaketet som ingick men köpte till en ny häll?
 
Ja just det glömde fråga, har ni tapeter eller målat på väggarna? Målade ni i så fall på spacklade väggar och blev det bra? Kostade det nåt extra?
 
Jag undrar också vad du menar med en riktig tvättmaskin?

Det var just hällen jag reagerade på ;) Det såg riktigt fint ut med er! Vad är det för någon och vad fick ni ge för den?

Undrar detsamma med målat eller tapetserat ? =)
 
Flamingo skrev:
Jag undrar också vad du menar med en riktig tvättmaskin?

Det var just hällen jag reagerade på ;) Det såg riktigt fint ut med er! Vad är det för någon och vad fick ni ge för den?

Undrar detsamma med målat eller tapetserat ? =)
Tvättmaskin som följer med är säkert inget fel på. Men vi ville uppgradera från 5 kg till 7 kg. Så finns det en massa finesser som tidsstyring osv. Säkert helt onödigt, men den ser bra ut.

Hällen är en Siemens EH 777501E, vi gav ca 9000 kr för den. Supernöjda...Lätta att rengöra. Hällen som följer med huset har vred på ovansidan, vilket inte gör det praktiskt.

Det går att välja på att ta målat eller att tapetsera enligt "byggsjuan" som standard. Det är målat direkt på gipset, som har spacklade skarvar. Ser riktigt snyggt ut Lite struktur är det ju på färgen, eftersom det rollas på. Folk på besök tror att det är tapetserat ;-)

Vår lilla dotter har redan gjort lite märken, men det är ju lätt att fixa me dlite färg ;-)

Kan bara tillägga att kökets skåp är både höga, breda och djupa. Vi hade fera skåp i våran lägenhet. Men allt har faktiskt fått plats riktigt bra. Visst, en kökspall går åt för att nå högst upp i skåpen. Men den är ju använbar som extra stol ändå.

/peter
 
Angående el-installationer. Är det elektrikerns priser som gäller eller har A-hus fasta priser för tex spotlights och nätverksuttag osv?
Priserna vi fått av elektrikern är i mina ögon höga, ca 1500:-/ spot och 900:-/enkel nätverksuttag. Någon annan som har andra priser?
 
MMMGGG skrev:
Angående el-installationer. Är det elektrikerns priser som gäller eller har A-hus fasta priser för tex spotlights och nätverksuttag osv?
Priserna vi fått av elektrikern är i mina ögon höga, ca 1500:-/ spot och 900:-/enkel nätverksuttag. Någon annan som har andra priser?
Extra eluttag kan jag säga att det behöver ni knappast. Vi trodde att vi var kluriga och tänkte sätta ivarjefall ett extra i varje rum. Eftersom vi trodde att var 1 max 2. Det är 4 som standard. Ett på varje vägg i de mindre rummen.

När det gäller nätverk så blev det denna summan, står det såhär i fakturan:

Datanät 9 st uttag, korskopplingsskåp, patchpanel 16 500kr.

Då är det ett datauttag och ett tele i varje dosa.

Det står att det ingår TV- och tele- tomrör med tråd, i beskrivningar från A-hus. Ska kolla upp vad som egentligen gäller här.
Hur många TV-Tele tomrör är det frågan om som ingår ?
Har eletrikern dragit av det som ingår i huset redan ?

/peter
 
Är det någon som sak bygga basic 5?
Vi är lite sugna på det nämligen.
Några tips??
 
Jättefina bilder på basic 4 husen!! Superfina, jättekul och se hur det kan/kommer att se ut basic 5 skiljer ju inte sig så mycket från basic 4 jo förhöjt väggliv på andra våningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.