Jag har en liten lutning på taket, en utbyggnad på 15m2. Lutning ca 2 grader.
Har bokat en takfirma som ska svetsa ytpapp men jag ska lägga underlagspappen. Har jag förstått allt detta rätt & planerat bra inför helgen då det sker?

- Underlagspappen underst (detta tkr jag jag sett olika bud på)
- Därefter fäster jag fotplåten
- Efter det trekantslisten

Jag köper denna underlagspapp https://www.hornbach.se/p/underlagspapp-mataki-yam-2000-3-0-7x15m/5108186/

- det blir rätt modell va? Med klisterkant.
-Ska jag spika endast på övre delen där nästa våd lappar över senare?

Hur högt upp mot husvägg ska jag gå? 20cm?

Ytan är 15m2
Visst bör 2 av dessa rullar räcka?
 
MrJay
Minst 3 grader…
 
  • Instruktionsbild för montering och egenskaper hos byggprodukt: minimal taklutning, UV-resistans, AMA Hus-kvalitet, tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay MrJay skrev:
Minst 3 grader…
Hittar inte ngn underlagspapp som är för under 3 grader.
 
MrJay
J tibello skrev:
Hittar inte ngn underlagspapp som är för under 3 grader.
Precis som jag misstänkte, tyvärr
 
Visst säger dom 3 grader, men får du på riktiga pappen snabbt lär detfunka iaf. Ja fotplåten uppepå umderlagspappen, släpp ut underlagen ca 2-3cm utanför takfoten oxå. Rätt och riktigt ska trekantslisten oxå täckas men jag med många andra takläggare föredrar den ovanpå för att få ett finare kantavslut på riktiga pappen.
 
Mikipedia Mikipedia skrev:
Visst säger dom 3 grader, men får du på riktiga pappen snabbt lär detfunka iaf. Ja fotplåten uppepå umderlagspappen, släpp ut underlagen ca 2-3cm utanför takfoten oxå. Rätt och riktigt ska trekantslisten oxå täckas men jag med många andra takläggare föredrar den ovanpå för att få ett finare kantavslut på riktiga pappen.
Ja jag tror takfirman sa att det ska funka med en sådan underlagspapp.

Jag kan dubbelkolla med firman om han vill att jag lägger underlagspappen runt trekantslisten.

Spikar gör jag i den delen som jag lägger nästa bit uppepå va? Så inga spikhuvuden syns?

Annars verkar jag ha fått grepp om det väl?
2 rullar bör väl räcka? Spik, asfaltsklister, värmepicka
15m2 - bör jag väl klara på en halvdag/heldag själv väl?

Jag kommer täcka ytan med presenning innan ytpappen kommer.
 
  • Gilla
Mikipedia
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Minst 3 grader…
Läste produktfaktabladet & då står det såhär vilket jag ändå tyder att det funkar för mig, eller?

"Mataki YAM 2000 är avsedd att användas som vattenavledande underlag för tätskikt av bitumen (exempelvis Mataki Självtäck 3). Produkten är ångtät, vilket innebär att utrymmet bakom alltid måste vara ventilerat.Mataki YAM 2000 klarar en taklutning ned till 3°, täck omgående in med överliggande tätskikt av bitumen, alternativt stryk spikskallar med asfaltklister eller asfaltkitt för att uppnå högre täthet. Mataki YAM 2000 går att lägga under svetsade tätskikt ned till 0,6° taklutning."
 
MrJay
J tibello skrev:
Läste produktfaktabladet & då står det såhär vilket jag ändå tyder att det funkar för mig, eller?

"Mataki YAM 2000 är avsedd att användas som vattenavledande underlag för tätskikt av bitumen (exempelvis Mataki Självtäck 3). Produkten är ångtät, vilket innebär att utrymmet bakom alltid måste vara ventilerat.Mataki YAM 2000 klarar en taklutning ned till 3°, täck omgående in med överliggande tätskikt av bitumen, alternativt stryk spikskallar med asfaltklister eller asfaltkitt för att uppnå högre täthet. Mataki YAM 2000 går att lägga under svetsade tätskikt ned till 0,6° taklutning."
Just det, du skulle ju svetsa… 👍
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
J tibello skrev:
2 rullar bör väl räcka?
1 rulle täcker 9 kvm så det bör räcka med 2
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
Tack ska ni ha! Då kör vi. Bara att vänta in att regn & rusk ger med sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.