Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Jag har fortfarande 1,29 i ränta, vad har du ;)

Det jag menade bara att det inte riktigt går att generalisera. Tittar man rätt i spåkulan kan bundet vara rätt gött.
Ja, de som är nya på bostadsmarknaden och belånat högt kan behöva den tryggheten.

Anders och hans sambo tjänar mer än 300 000:- i månaden, så de lever på en annan planet.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Visst prickar du dom så. Men statistiskt sett gör ingen det och därför är det bättre med rörligt
Jodå. Det är alltid många som prickar det, men sällan samma personer som gör det kontinuerligt. Det fanns ju faktiskt inga direkta anledningar att inte binda när räntan var nån tiondel lägre på 3-årigt än den var när rörligt var 1,2%. Fallhöjden var så extremt låg.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Anders och hands sambo tjänar mer än 300 000:- i månaden, så de lever på en annan planet
Bruttolönekostnaderna var 2022 2,6 mil på två personer så några 300k i månaden är det inte.
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vi har idag lån på ca 3.1 miljoner, hus köpt för 7.9 miljoner förra våren / sommaren.

Hur tänker ni gällande att binda lån eller inte just nu?

Vårt erbjudande just nu är
3 mån - 4.60%
1 år - 4.77%
2 år - 4.59%
3 år - 4.69%
5 år - 4.33%


/Jocce
Själv kör jag rörligt på 2 / 3 delar av lånet. Fungerar bra!
2x Rörligt 3 mån: 4,59%
1x 2år: 4,74%
 
Nissens
D Dilato skrev:
Bruttolönekostnaderna var 2022 2,6 mil på två personer så några 300k i månaden är det inte.
Där ser man. Enligt honom själv ligger de i den klassen. Han fick lånelöfte på 17 millar…
 
Jag valde 100% rörligt i månadsskiftet till 4,45%. Ville inte binda på 2 år och gissade att 1 år kommer gå +-0 om man jämför mot rörligt..

En annan anledning var att jag vill försöka byta bank.
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vi har idag lån på ca 3.1 miljoner, hus köpt för 7.9 miljoner förra våren / sommaren.

Hur tänker ni gällande att binda lån eller inte just nu?

Vårt erbjudande just nu är
3 mån - 4.60%
1 år - 4.77%
2 år - 4.59%
3 år - 4.69%
5 år - 4.33%


/Jocce
Detta kommer upp rätt ofta i liknande forum. Det är helt omöjligt att veta vad räntan är om 2+år, och sannolikheten att gissa bättre än banken/räntemarknaden är låg (men man kan ju såklart ha tur).

Nej utgångspunkten för om man ska ha bunden ränta eller inte är din egen ekonomi och risktolerans. Så med det har vi inte i närheten av tillräckligt med information för att ge dig några råd.
 
  • Gilla
MsTake och 1 till
  • Laddar…
Som det ser ut nu så ser iallafall jag ingen anledning att binda har haft delar bundet tidigare men då under 2% men sålänge det är över det så är risken för stor att man förlorar på det
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Som det ser ut nu så ser iallafall jag ingen anledning att binda har haft delar bundet tidigare men då under 2% men sålänge det är över det så är risken för stor att man förlorar på det
Risken är att räntan går upp oväntat mycket, att räntan står still eller enbart stiger lite är också svårt att se i spåkulan. De flesta ogillar risk och köper en försäkring (binder hela eller delar av lånen).
 
Nissens Nissens skrev:
Där ser man. Enligt honom själv ligger de i den klassen. Han fick lånelöfte på 17 millar…
Hur enfaldig får man vara. Lånelöfte på köpekilling. Detta har du fått förklarat för dig flera gånger så antingen är du senil (ingen omöjlighet) eller så är du en tönt
 
Självklart handlar det om riskeliminering frågan är ju vad det får kosta i mitt fall är gränsen nådd för vad jag är beredd att betala för säkerheten har svårt att se en ökning på mer än nån procent till kalkylen beräknas ju på typ 7 procent om jag inte minns galet
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Självklart handlar det om riskeliminering frågan är ju vad det får kosta i mitt fall är gränsen nådd för vad jag är beredd att betala för säkerheten har svårt att se en ökning på mer än nån procent till kalkylen beräknas ju på typ 7 procent om jag inte minns galet
Om det är en risk har du köpt för dyrt
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Självklart handlar det om riskeliminering frågan är ju vad det får kosta i mitt fall är gränsen nådd för vad jag är beredd att betala för säkerheten har svårt att se en ökning på mer än nån procent till kalkylen beräknas ju på typ 7 procent om jag inte minns galet
Vad kostar 3-mån. resp 2 års ränta idag? Om de är lika eller nära varandra är det inte fel att välja 2 år.
 
5,69 3 mån 4,94 2år
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
5,69 3 mån 4,94 2år
Man har ändå rätt bra rabatt då med 3.74 för 3 månaders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.