Jag blir inte klok på om tapet innan asbestförbuden är att anse som en risk som bör analyseras vid eventuell nedtagning.

Försöker man få fram information i Sverige lyfts det aldrig som en risk (förutom möjligen tapet för speciella ändamål som värmeskydd etc) men ser man på exempelvis Finland är det väl ett lagkrav att inventera även innan en tapetsering.

Har också hört att plastade tapeter (så även plastade papperstapeter?) som var populärt även innan förbuden ska kunna vara en risk när det kommer till asbest.

Några fackmän med lite tankar om hur ni arbetar vid rivning av tapet/tapetserade väggar i äldre hem, är analys mer regel än undantag?

Genuint nyfiken om detta är något man bara förbisett?
 
Som vanligt kan ingen veta vid varje specifikt tillfälle utan analys, om du är en orolig själ , gör en analys. Annars riv ner tapeterna med munskydd och städa och vädra ordentligt efter.
 
Och munskydd är lämpligt oavsett om det finns asbest.

Jag har inte hört talas om asbest i samband med tapeter.
 
  • Gilla
tobast
  • Laddar…
Detta handlar inte egentligen om ett för mig specifikt fall. Har ibland analyserat och ibland inte, mycket då pga att det inte slog mig och inget tydde på att man så borde ha gjort.

Jag är som jag skrev genuint nyfiken på om detta är en sån grej som fönsterkitt där den breda massan upptäckte farorna typ 40 år efter förbuden.

Så, tänkte om någon som sagt var intresserad att bolla runt detta utifrån erfarenhet.
 
tobast tobast skrev:
Detta handlar inte egentligen om ett för mig specifikt fall. Har ibland analyserat och ibland inte, mycket då pga att det inte slog mig och inget tydde på att man så borde ha gjort.

Jag är som jag skrev genuint nyfiken på om detta är en sån grej som fönsterkitt där den breda massan upptäckte farorna typ 40 år efter förbuden.

Så, tänkte om någon som sagt var intresserad att bolla runt detta utifrån erfarenhet.
Har du hittills sett något exempel på fynd av asbest i tapet eller dess lim? Värd frågeställning är det iallafall.
 
K Krabbeluring skrev:
Har du hittills sett något exempel på fynd av asbest i tapet eller dess lim? Värd frågeställning är det iallafall.
Jag har hittills inte något bevis för det nej men det verkar märkligt att grannländer då som sagt talar om det och det också verkar vara något om man kollar på det i UK/USA men i Sverige har jag inte sett en artikel om tapetsering där det nämns (är juh väldigt vanligt som tur att det nämns i artiklar om mattläggning t.ex).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.