Hej allihopa.
Jag ska flytta in i en hyresrätt där det finns ett jättestort rum. Har fått tillåtelse att sätta upp en vägg för att på det sättet få två rum istället. Lägenheten ska renoveras den dagen jag väl flyttar igen så de har inga problem med att jag gör ändringar.

Men till problemet, jag har tänkt att jag skulle sätta upp två väggar in mot hörnet av rummet, varav ena ska ha en dörr (lägger upp en bild så ni förstår)

MEN kruxet nu är att jag insett att det inte är ett vanligt tak utan ett sådant med lösa paneler typ, sådana som ofta finns i samlingslokaler och dylikt, om man trycker på en så lyfter den (slänger in en bild på rummet med så ni ser taket bättre).
Därför kan jag inte bara göra som jag tänkt att göra två ramar och fästa i tak och golv, då jag inte kan fästa i det taket. Finns det någon som har en smart lösning för jag är verkligen helt tom på idéer. Måste vara stabilt då det finns små barn i boendet med.
 
  • Illustration av en stomme till en innervägg under konstruktion, inomhus, gör-det-själv-guide, konstruktionsritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med matta, vita väggar, pelare och infälld belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med matta, vit vägg, valvbåge, lågt tak med fluorescerande ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får du borra i väggarna ?
 
  • Gilla
Evan12345
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Får du borra i väggarna ?
Ja det får jag.
 
S
Min första tanke:
Montera golvreglar. Sätt hörnstolpen upp genom en platta i innertaket och fäst den i hårt tak som finns ovanför innertaket, och i golvregeln. Såga hål för stolpen i innertaksplattan.

Gör samma sak för ytterligare stående reglar i respektive vägg för önskad stabilitet. Kanske varannan, var tredje?

Montera liggande reglar i takhöjd mellan stående reglar.

Montera ytterligare stående reglar mellan tak- och golvreglar.

Montera gipsskivor.

Ps. Fäst förstås stående reglar vid befintlig vägg i den väggen ordentligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Och betong troligtvis. Då gör du så här, regeln som ska vara mot en vägg sätter fast med en lite kraftigare skruv ca 30 cm från överkant och lika i underkant. Med en inkeln på 90 grader så kommer väggstyckena att sitta stadigt även med en dörr. Det blir då att mäta av så väggarna går upp till tak, men behöver inte fästas där. Allt kommer att stå kvar och inte gunga. Är du med hur jag menar
PS du kan om du vill sätta en skruv på mitten med, så det är 3 fästpunkter i väggen, alltid bra med lite extra
 
  • Gilla
Evan12345 och 1 till
  • Laddar…
S
Det kan funka som jonaserik föreslår. Inser att vi kanske tänker oss olika stora rum.

Ett annat alternativ är att låta en stående regel i mitten på varje vägg gå upp strax över innertaket och skruva fast en regel mellan dessa två precis ovanför innertaket.
 
  • Gilla
Evan12345
  • Laddar…
Ja, gud vad skönt när andra kan hjälpa en att tänka! Stod verkligen helt still och började fundera på om det kanske var omöjligt..

Tänker mig att det ändå blir ett rätt stort rum ändå så väggen måste bli stabil. Har inte måtten nu såklart men skissade upp på bilden här för att visa, och tänkte att dörren ska vara på den korta väggen så att säga.
Kanske det då är mest stabilt att göra så att man går upp under takluckorna där och se om man kan fästa i taket direkt. Ska se om jag kan få komma in nu i dagarna och kolla hur långt upp det är till taket ovanför.
 
  • Tomt kontorsrum, grå matta, vita väggar, valvöppning, takbelysning, rött streck på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
Det ligger ju någon form av bjälke i taket där du ritat ena strecket, borde gå att fästa i den.
Annars håller jag på jonaserik, fäst den i väggarna, och välj 95-reglar hellre än 70.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Det ligger ju någon form av bjälke i taket där du ritat ena strecket, borde gå att fästa i den.
Annars håller jag på jonaserik, fäst den i väggarna, och välj 95-reglar hellre än 70.
Inser att jag nog kommer behöva sätta väggen lite efter det som liknar en bjälke ut mot rummet, annars kommer väggen gå mitt i lampan som är där, kanske påverkar väggen?
 
Under den regel som kommer att ligga på golvet, sätter du klickar av silikon/målarfog eller nästan vad som helst med ca 30 cm mellanrum. Då glider inte väggen åt något håll, utan står kvar i placerat läge.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Under den regel som kommer att ligga på golvet, sätter du klickar av silikon/målarfog eller nästan vad som helst med ca 30 cm mellanrum. Då glider inte väggen åt något håll, utan står kvar i placerat läge.
Väldigt bra tips, hade jag inte tänkt på! Är heltäckningsmatta i det rummet men tänker att man borde relativt enkelt kunna skära ut där väggen ska stå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.