billy_baver skrev:
En lada får du utan bygglov bygga ut och förändra så länge den används för jordbruksfastighetens eget behov,
Gäller endast om det är en jordbruksfastighet, inte avstyckade gårdar som är klassade som en- tvåbostadshus.
 
huggan skrev:
Är det mitt ute på landet krävs det oftast inte bygglov.
Bygglovsplikten är samma oavsett om det är inom eller utanför planerat område och det handlar om en bostad.
Det är m.a.o. inte fritt fram att bygga lite som man vill på landet.........
Behöver jag nämna att straffavgiften för svartbygge är även den samma.
 
volvo skrev:
Gäller endast om det är en jordbruksfastighet, inte avstyckade gårdar som är klassade som en- tvåbostadshus.
Givetvis - vilket också framgår av trådens premisser.
 
volvo skrev:
Bygglovsplikten är samma oavsett om det är inom eller utanför planerat område och det handlar om en bostad.
Det är m.a.o. inte fritt fram att bygga lite som man vill på landet.........
Behöver jag nämna att straffavgiften för svartbygge är även den samma.
Det kan bli lite teoretiskt att säga att bygglovsplikten är samma och misstolkas.
Utanför detaljplanerat eller sammanhållen bebyggelse så kan man utföra vissa förändringar/tillbyggnad/etc utan bygglov, som inom tidigare nämnda områden kräver bygglov. Sedan fördjupar jag mig inte ytterligare utan man får för varje förändring man vill göra verifiera vad som gäller.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
AndersS skrev:
Generellt kan du förändra ganska mycket på en befintlig byggnad utanför detaljplan eller sammanhållen bebyggelse. Det finns en del detaljer som påverkar men en avgörande område är avloppsfrågan som är bygglovspliktigt.
Du kan även tillföra byggnader eller bygga till, tror dock inte att det definieras som "boyta" utan att det inte får överskrida viss yta utav huvudbyggnaden. Men det intressanta är att du under kommande år kan fortsätta och bygga diverse komplementbyggnader eller fortsätta med utbyggnader av huvudbyggnad, där jag inte kan utläsa någon maxgräns över tiden.
Ditt exempel med ladan och om du avser permanentbostad kräver bygglov.
Men för att ge bättre svar bör man konkretisera vad man vill göra.
hej jag hoppar in här hoppas det går bra då det gäller liknande ämne.
de är så att jag försöker få ett äldre torp beboeligt, 56 m2 och kommunen tillåter att jag bygger ut 30% av nuvarande yta med en enklare variant av bygglov jag uppfattade saken så att man i princip talar med byggnadskontoret och kommer överens om utbyggets utseende och omfattning utan vanliga bygglovsansökningar som gäller i stadsplanerat område, dock så behövs en överenskommelse med byggnadskontoret.
om man nu har byggt ut huset dessa 30% och senare i framtiden vill bygga ut ytterligare lite till, vad gäller då? kan man göra om samma variant igen med 30% utbyggnad? ska tillägga att torpet inte ligger nära sjö eller annat känsligt naturområde.
har hört att dessa % kan variera mellan olika kommuner så dessa % kan vara både större och mindre beroende på i vilken kommun man bor i.
 
Tack för alla svar och inputs :)
Ingen nämnd ingen glömd!

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
B billy_baver skrev:
Bygglovsplikt råder fullt ut även om fastigheten inte ligger inom detaljplanerat område. Kommuner tillämpar olika praxis, men i grunden gäller samma plan- och bygglag. Kontakta därför byggnadsnämnden, och hör deras synpunkter först som sist.
Fel. Utanför planlagt område och utanför sammanhållen bebyggelse och om områdesregler saknas kan viss byggnad ske utan vare sig bygglov och bygganmälan.
 
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.