T
Någon som köpt från Häckväxteronline.se, som har feedback?
 
En uppdatering:
Det blev två olika thujor till två olika häckar från thujor.se.
Thuja plicata Excelsa exklusiv 120cm i femliterskruks samt en vanliga thuja på extrapris i treliterskruka, typ 70+ cm
De levererades liggande på pall mitt i semestern, jag reagerade på att jorden var torr när de kom fram. Men framför allt de små thujorna var jättegröna och fina. De stora mer mellangröna.
Vi planterade båda häckarna samma dag.
Småthujorna fick snabbt bruna delar, framförallt nertill. Fick rådet från thujor.se att göda. De lever men några har rätt mycket bruna barr och grenar. Vi får se hur de klarar vintern.
De stora thujorna var rejält böjda efter frakten. Men de verkar starka och härdiga. Stammen är nåt helt annat än på småthujorna. De har rest sig nu med lite hjälp av stöd på sina håll och de är fint djupgröna. De ser ut att må riktigt bra.
 
T
Vad fick du betala för kalaset?

Tittade på Thujor.se också, men tyckte dom verkade dyra.
 
T Thomas' skrev:
Vad fick du betala för kalaset?

Tittade på Thujor.se också, men tyckte dom verkade dyra.
116 kr st för de stora och 59 kr st för de små.
Vad jämförde du med när du tyckte att Thujor.se var dyra?
Jag hade fått betala tre ggr så mycket på Plantinavia räknade jag ut när jag kollade runt före köp. De har visserligen väldigt nöjda kunder, vad det verkar.
 
Ny uppdatering två år efter plantering av våra thujor från Thujor.se:
Thuja plicata 'Excelsa' exklusiv är nu två meter höga och mår toppen. Inga problem med dem.
Den mindre varianten, Thuja Brabant exklusiv, är nu omkring 160 cm höga. Där var det en planta som blev gulare/rödare i höstas. Fick rådet att gödsla för att den har haft svårt att anpassa sig. Den blev grön men har blivit gulröd igen trots mer gödsling, så jag ska ersätta den.
Så facit är en tråkig planta på totalt 140.

Vi har droppvattnat med slang 2-3 ggr per vecka (startar så fort tjälen gått ur marken och så långt in på hösten som det går) och gödslat vår och sommar. Trimmade lite i augusti förra året när bladen stack iväg ordentligt.
Vi har haft barkmull runt dem för att behålla fukten och slippa ogräs.
Har inte gjort nåt särskilt med dem över vintern, ingen täckning av säckväv eller liknande.
 
  • Gilla
Bricco och 2 till
  • Laddar…
Najjs Najjs skrev:
Ny uppdatering två år efter plantering av våra thujor från Thujor.se:
Thuja plicata 'Excelsa' exklusiv är nu två meter höga och mår toppen. Inga problem med dem.
Den mindre varianten, Thuja Brabant exklusiv, är nu omkring 160 cm höga. Där var det en planta som blev gulare/rödare i höstas. Fick rådet att gödsla för att den har haft svårt att anpassa sig. Den blev grön men har blivit gulröd igen trots mer gödsling, så jag ska ersätta den.
Så facit är en tråkig planta på totalt 140.

Vi har droppvattnat med slang 2-3 ggr per vecka (startar så fort tjälen gått ur marken och så långt in på hösten som det går) och gödslat vår och sommar. Trimmade lite i augusti förra året när bladen stack iväg ordentligt.
Vi har haft barkmull runt dem för att behålla fukten och slippa ogräs.
Har inte gjort nåt särskilt med dem över vintern, ingen täckning av säckväv eller liknande.
Vi satte ca 80 plantor från thujaplantor.se i slutet av maj och de har växt på 10-15cm sen dess och ser gröna och frodiga ut. Någon brun gren här och där men det är mestadels sånt som knäckts under leverans eller gissningsvis det kraftiga blåst som varit till och från. De är lite skörare när de är små är min uppfattning (köpte 100cm). Kör droppslang 6h per gång 1-3 gånger i veckan beroende på väder och vind. Droppslangen från Gardena ger 4l vatten i timmen per hål och har hål 30cm mellan varandra. Har valt att inte ge gödning första året så de får sitt nästa vår.
 
Najjs Najjs skrev:
En uppdatering:
Det blev två olika thujor till två olika häckar från thujor.se.
Thuja plicata Excelsa exklusiv 120cm i femliterskruks samt en vanliga thuja på extrapris i treliterskruka, typ 70+ cm
De levererades liggande på pall mitt i semestern, jag reagerade på att jorden var torr när de kom fram. Men framför allt de små thujorna var jättegröna och fina. De stora mer mellangröna.
Vi planterade båda häckarna samma dag.
Småthujorna fick snabbt bruna delar, framförallt nertill. Fick rådet från thujor.se att göda. De lever men några har rätt mycket bruna barr och grenar. Vi får se hur de klarar vintern.
De stora thujorna var rejält böjda efter frakten. Men de verkar starka och härdiga. Stammen är nåt helt annat än på småthujorna. De har rest sig nu med lite hjälp av stöd på sina håll och de är fint djupgröna. De ser ut att må riktigt bra.
Köpte också 100+ Tuja Smaragd på Thujor.se. Levererades helt torra liggandes på pall från Polen där företaget köper in växterna.

Ganska klena och svaga tujor men de allra flesta överlevde planteringen i april 2021. Bytte ca 5 st pga fejning från råbock på hösten och de jag ersatte med från Bauhaus var i en helt annan klass. De har nu växt om de ursprungliga.

Priset var några tior högre på Bauhaus men det är klart att köper man 100+ tujor bör priset vara ett annat.

Jag tror att det är svårt att hitta billigare tujor än på thujor.se.
 
E EMEL skrev:
Vi köpte några rotklumpar på 100 cm höjd för att testa och 95% av dom dog trots att vi vattnade, någon vecka efter att vi grävt upp dom köpte vi nya 80-90 cm höga och krukodlade från granngården och alla har överlevt och häcken har växt till över 2.5 meter på snart 2 år.
Rotklumps thujorna planterade vi på hösten och flera andra som också planterade rotklumps tujor på hösten fick gräva upp dom och slänga dom på tippen, den hösten blev det riktigt kallt tidigt och det var säkert orsaken till att så många dog.
Dom krukodlade planterade vi innan midsommar 2018, en riktigt torr sommar och vi vattnade tidigt på morgonen och även sent på kvällen eftersom det var så varmt och torrt.
Vi beställde också på nätet och fick det hemkört med lastbil, jättesmidigt.
Krukodlat går att plantera på hösten, rotkump går inte då de behöver växa ut rotsystemet, krukodlat har redan sina rötter utvecklade och behöver därför inte planteras under tillväxtperioden.
 
Uppdatering tre år efter plantering:
Exklusivvarianten är nu närmare 3 meter höga, djupgröna och superfina. De hade det jobbigt under torkan i början av sommaren och fick en hel del torkade tillväxtdelar trots massor av bevattning. Men efter allt regn har de repat sig fort och växt massor. Jag har gödslat dem 2 ggr per år, en gång på våren och en gång mitt i sommaren.

Den mindre varianten har växt lite ojämnt, vissa har stuckit iväg, andra inte. Beror kanske på att de är planterade i närheten av barrträd. Den tråkiga plantan är utbytt, den hade inte rotat sig särskilt väl av oklar anledning. Hela häcken är fint grön, samma gödslingsprocedur.

Jag skulle rekommendera thujastället på nätet vi köpte dem ifrån. Men dränk hela rotsystemet i en vattenhink vid plantering och vattna och gödsla ordentligt de första åren.
 
R
M MrSkaeggas skrev:
Krukodlat går att plantera på hösten, rotkump går inte då de behöver växa ut rotsystemet, krukodlat har redan sina rötter utvecklade och behöver därför inte planteras under tillväxtperioden.
Lustig, jag planterade ca 80 thuja med rotklump på hösten för ca 3 år sedan. De har tagit sig bra. Att plantera på hösten var dessutom en rekommendation från säljaren.

Det kan inte vara så att du har helt fel?
 
B
Om det inte skulle gå att plantera rotklump på hösten borde de väl inte sälja som rotklump på hösten?

Jag har bara köpt krukodlade thuja. Det blev för övrigt en ruggig skillnad på tillväxten för plantor av sammma ursprung där några planterades i magrare lite torrare jord jämfört med thujor planterade i bättre jord och samtidigt fick mer vatten.
 
R RoAd skrev:
Lustig, jag planterade ca 80 thuja med rotklump på hösten för ca 3 år sedan. De har tagit sig bra. Att plantera på hösten var dessutom en rekommendation från säljaren.

Det kan inte vara så att du har helt fel?
Det skulle jag inte påstå men det är enklare att misslyckas om du planterar med rotklump på hösten. Det är dock ingen ”garanti” att misslyckas.

https://www.plantagen.se/plantera-tuja-sa-gor-du.html



”En tuja som köps odlad i kruka kommer att etablera sig och börja växa snabbare när du har planterat den, eftersom rotsystemet redan är igång. Denna kan du plantera på hösten. Den klumpodlade tujan köps i en form av säck eller nät, och lämpar sig bäst att plantera på våren eftersom den tar längre tid på sig att få fäste i jorden”.
 
R
M MrSkaeggas skrev:
Det skulle jag inte påstå men det är enklare att misslyckas om du planterar med rotklump på hösten. Det är dock ingen ”garanti” att misslyckas.

[länk]



”En tuja som köps odlad i kruka kommer att etablera sig och börja växa snabbare när du har planterat den, eftersom rotsystemet redan är igång. Denna kan du plantera på hösten. Den klumpodlade tujan köps i en form av säck eller nät, och lämpar sig bäst att plantera på våren eftersom den tar längre tid på sig att få fäste i jorden”.
Ok, du skrev dock "går inte".

Och här verkar tydligen experterna ha olika åsikter. Plantinavia, som jag köpte av, rekommenderade plantering på hösten då risken för uttorkning är mindre och att plantan hinner sätta rötter till nästa vår då den behöver suga vatten för tillväxt.

https://www.plantinavia.se/blogg/plantera-hack-pa-hosten/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.