TRJBerg
Efter en större översvämning i min källare med påföljande mögelpåväxt behöver jag någonting i stil med Boracol.
Tydligen måste man ha firma för att få köpa boracol så finns det fungerande alternativ?
Har sett s k "Mögelfri" m fl men de redovisar inte innehållsförteckning så jag gissar de är värdelösa. Eller?

Någon som har tips om medel eller var jag kan skaffa det?
 
Klorin och en skursvamp eller skurborste.

Klorinet tar möglet av daga, så är det bara att borsta bort. Se till att ha god ventilation bara så funkar det finfint.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
TRJBerg
ricebridge ricebridge skrev:
Klorin och en skursvamp eller skurborste.

Klorinet tar möglet av daga, så är det bara att borsta bort. Se till att ha god ventilation bara så funkar det finfint.
Det har jag redan planerat att göra. Men efter det behöver jag något på längre sikt. Utrymmet kommer att förbli fuktigt.
Den här källaren är mer av typen matkällare, den är en del av ett äldre hus, ung från 1920, och är byggt med valvtak av stora stenar och cement. Golvet är ett slätt betonggolv. Enda accessen är genom en dörr till utsidan (det är byggt med en "luftsluss" typ, dvs två dörrar).
 
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Utrymmet kommer att förbli fuktigt.
Vad exakt är det du tänkte behandla? Trä? Normalt räcker det med att det står luftigt i sådana utrymmen. Och skulle det inte göra det skulle jag se över källarens konstruktion.
 
TRJBerg
C cpalm skrev:
Vad exakt är det du tänkte behandla? Trä? Normalt räcker det med att det står luftigt i sådana utrymmen. Och skulle det inte göra det skulle jag se över källarens konstruktion.
Trä. Främst i form av dörrar, dörramar (bjälkar) och inredning (hyllor, skåp).
Eftersom källaren består av murade valv med större stenar under ett hus är inte en ändring av konstruktionen det man gärna vill försöka sig på. Därtill är det ouppvärmt (inte realistisk möjlighet till det f ö). Så det fungerar bäst som matkällare.
 
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Trä. Främst i form av dörrar, dörramar (bjälkar) och inredning (hyllor, skåp).
Eftersom källaren består av murade valv med större stenar under ett hus är inte en ändring av konstruktionen det man gärna vill försöka sig på.
Ja, jag är med... Har själv en sådan "potatiskällare" under huset. Nu tänkte jag inte att du skulle bygga om halva huset, utan tänkte mer på dränering, ventilation och sånt. Om det är så fuktigt att träet möglar även utan översvämning kommer det inte att gå att använda till någon vettig förvaring heller.

Vi hade liknande problem med jordkällaren på vårt förra ställe, och min analys var att det dels berodde på att markförhållande var sådana att det kom in vatten vid regn, men dels tror jag betonggolvet var en stor orsak - vattnet hade ingenstans att ta vägen. I nuvarande hus finns ingen golvbeläggning, bara "stampat jordgolv" och man inser att det har en enorm kapacitet att buffra fukten.
 
TRJBerg
C cpalm skrev:
Ja, jag är med... Har själv en sådan "potatiskällare" under huset. Nu tänkte jag inte att du skulle bygga om halva huset, utan tänkte mer på dränering, ventilation och sånt. Om det är så fuktigt att träet möglar även utan översvämning kommer det inte att gå att använda till någon vettig förvaring heller.

Vi hade liknande problem med jordkällaren på vårt förra ställe, och min analys var att det dels berodde på att markförhållande var sådana att det kom in vatten vid regn, men dels tror jag betonggolvet var en stor orsak - vattnet hade ingenstans att ta vägen. I nuvarande hus finns ingen golvbeläggning, bara "stampat jordgolv" och man inser att det har en enorm kapacitet att buffra fukten.
Jag har inte någon större erfarenhet av källaren som matkällare. Huset har varit uthyrt mellan 2014 och 2022. De senaste hyresgästerna lagrade hushållssopor och hembränt i källaren. Det stank när jag kollade efteråt!
Jag hade nyligen tömt och rengjort källaren ett par veckor innan översvämningen (60cm vatten!). Så det var tur.
Innan översvämningen (dvs före 2014) lade jag inte märke till något mögel. Men nu finns det mögel på flera ställen.
Eftersom källaren håller plusgrader på vintern och kyla på sommaren vill jag kunna använda den som matkällare. Men är orolig för att möglet "satt sig fast". Så jag vill fixa det ev problemet på ett maximalt effektivt sätt.
 
TRJBerg
D Dilato skrev:
Klorin är dåligt för mögelbehandling på/av trä.

Sidan 36 här sammanfattar bra hur dåligt klorin ä på mögel:
[länk]

[bild]
Intressant. Några observationer: man talar främst om toxiner. Dessutom finns lite motsägande text om man jämför de tre styckena. I övrigt är texten för furusplint närmast applicerbart för mig medan stycket om gipsskivor inte är det. Och tydligen kan även klorin minska mängden toxiner om man gör upprepade behandlingar (för furusplint).
Men ur min synpunkt spelar toxinerna ingen väsentlig roll då ingen kommer att vistas i källaren annat än mycket kortvarigt och det som kommer att lagras där förmodligen inte kommer att utsättas för eller i varje fall inte förorenas av toxinerna.
Det skulle kanske kunna gälla t ex lagrade rotfrukter. Men mängden toxin i mitt fall är nog tillräckligt litet.
 
Hur är det med Boracol?
Har för mig att det inte fick säljas till privatpersoner efter 14 juni -23 (enligt Lavtox.se men det kanske var just deras licens som gick ut just då).
Kan i varje fall intyga att det är otroligt effektivt mot mikrobiell påväxt. Dessutom utmärkt att blanda i 1-2% i vattenbaserad utomhusfärg så slipper den mögel redan några år efter målning.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
TRJBerg
M MagHam skrev:
Hur är det med Boracol?
Har för mig att det inte fick säljas till privatpersoner efter 14 juni -23 (enligt Lavtox.se men det kanske var just deras licens som gick ut just då).
Kan i varje fall intyga att det är otroligt effektivt mot mikrobiell påväxt. Dessutom utmärkt att blanda i 1-2% i vattenbaserad utomhusfärg så slipper den mögel redan några år efter målning.
Har kollat på flera ställen som säljer boracol. Alla kräver företag/licens.
 
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har kollat på flera ställen som säljer boracol. Alla kräver företag/licens.
Du känner ingen som kan "köpa ut" åt dig?
FWIW har jag handlat direkt från Lavtox och lantbruk var en i sammanhanget "legitim" näringsverksamhet.
 
TRJBerg
C cpalm skrev:
Du känner ingen som kan "köpa ut" åt dig?
FWIW har jag handlat direkt från Lavtox och lantbruk var en i sammanhanget "legitim" näringsverksamhet.
Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.