Efter att bommat att ”slå till” i rätt tid så har min drömkamin förpassats till en dröm pga pris.

Så nu kommer listan med plats 2 och 3.
Vi ska installera denna i vårt torp. Idag finnes en öppenspis som ska knackas ner till föremål för nya kaminen. Den är placerad i ett hörn i torpet med en massiv murstock som i flertalet äldre torp likt vårat.

Nummer 2 på listan; Jötul F500
Nummer 3 på listan; Dovre 760

Hur står sig dessa två spisar i kvalitet, främst Jötul modellen?
Har lyckas forumläsa mig till att ECO V3 som den numera heter har lite väl mycket fokus på just ECO, den har CAT och numera är den byggd av lite tunnare gjutgods än sina föregångare.

Dovre: Belgisk och en budget kamin enligt flera forumexperter med problem som läckage och lite dåliga monteringar på div rörliga delar.

Jag har aldrig eldat i någon av dessa utan mest div kasseter från Keedy och Contura. Dock skulle en kassett kräva omfattande arbete på den snart 200åringa murstocken och säkert kosta mer än att knacka ner den.

Vad säger ni vedeldare?
 
Mats-S
Rekommenderar er att ta en koll på Morsös utbud av gjutjärnskaminer innan ni bestämmer er.
Stilfulla kaminer som passar perfekt i äldre miljöer. Dessutom mycket effektiva och grymt lätta att sota.

Vi knackade ner den öppna spisen på sommarstället för 15 år sedan, Morsökaminen gör sitt jobb med bravur. Vi bytte även ut Conturan i villan mot en Morsö, ett stort lyft både exteriört och värmemässigt :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Rekommenderar er att ta en koll på Morsös utbud av gjutjärnskaminer innan ni bestämmer er.
Stilfulla kaminer som passar perfekt i äldre miljöer. Dessutom mycket effektiva och grymt lätta att sota.

Vi knackade ner den öppna spisen på sommarstället för 15 år sedan, Morsökaminen gör sitt jobb med bravur. Vi bytte även ut Conturan i villan mot en Morsö, ett stort lyft både exteriört och värmemässigt :)
Ska kolla en sväng på Morsös utbud.
 
Ska vara modellen 1126, ska försöka jämföra lite mot Jötul.
 
Mats-S
Norrtull Norrtull skrev:
Ska vara modellen 1126, ska försöka jämföra lite mot Jötul.
Vi har 1412 på sommarstället och 2140 i villan. 2140 påminner en hel del om den större 1126.
Vår 2140 värmer utan problem hela villan vid -20 grader, testade prestandan under en veckas köldknäpp. Men tilläggas bör att kaminen är perfekt placerad på bottenvåningen, och nära trapphuset så att värmen lätt stiger till övervåningen.
 
Det blev en Jötul F500. 201kg gjutjärn, det va sannerligen en utmaning att få in genom dörren av: en klen 47åring, en nätt fru samt min mamma och pappa. Har nog inte på läng tagit ut mig så otroligt. Nu står den och väntar inne på golvet, hoppas på murarbesök denna vecka, så vi kan börja knacka ner den öppna spisen. Men jisses vad tungt det är att ta 201kg upp för en trappa med 7steg, sen inse att vi måste vända på spisen för att komma i. Genom innerdörren i vår pyttelilla hall.
 
  • Gilla
peter54.ph och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.