J justusandersson skrev:
Jag tror faktiskt inte det. men rötskadan kanske borde lagas?
Absolut, har grovsågat men har kvar lite finputsning för att få in en 45x195 liggande under stommen, samt byggt upp ny syll och funderar på hur det ska se ut mellan fasad och trappa. I nuläget är det någon centimeter ned till några millimeter mellan betongen och syllen så jag har stuckit mellan takytterpapp som ska fästas högt upp på stommen, sedan en liggande panelbräda längst ner på panelen och se till så inget trä är i kontakt med betong. Kruxet är att det är fel-lut på stegen så jag måste gjuta en kanal längst in mot väggen som vattnet kan rinna längs, men utan att panelen riskerar att vätas av vattnet.
 
Såg nu att jag missat lägga upp bilder på resultatet.

Först en bild vid ett fönster där jag valde att sätta upp ny panel samt ny papp bakom. Det var en bra lärdom för att se hur mur, syll, plank sitter.
Här blev jag också tvungen att samtidigt bättra på muren under med lite kalkbruk
Ny grön panel under fönster med rött foder på husvägg, ny papp synlig, kalkbruk vid grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad gäller trappan så blev det väl ok, iallafall bättre än innan men inte helt bra. I vinter när det var minus ute drog det rejält genom väggen där jag gjort lagningen, trots att jag både drevade och tejpade övergången mellan golv och vägg.
Renoveringsarbete vid ett fönster med ny panel, synliga syllar och murbruk samt verktyg på trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Kort uppdatering kring skraparbetet. På de ställen på söderväggen som jag inte lyckats få bort sista lagret gammal grundfärg, så har den färgen, och därmed det lager mellanfärg jag målade förra året, krackelerat. Så där får jag göra om och skrapa trärent. Det är såklart inte riktigt lika mycket arbete som förra året men i år håller vi även på med östra gaveln, så ett litet bakslag i det stora hela.
Nu kan jag skrapa utan att värma först, men får köra med en smal skrapa för att få tillräckligt tryck mot färglagret.

Syns inte så tydligt i bilden men anas längs övre kanten samt i mitten av bilden.
Skrapat trä med rester av gammal grönmålad grundfärg och vita krackeleringar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jodå, det har gått bra. De sista två metrarna på norra fasaden gjorde jag i våras så nu är hela huset skrapat och målat med ett lager linoljefärg.
På söderväggen har jag även målat med slutfärg, efter två år med mellanfärg var det hög tid för det sista färgskiktet. Jag fick måla två gånger med slutfärg innan träet slutade suga och ytan blev jämnt blank. Nu är det bara att vänta och se när det är dags att måla om igen.
Slutfärgen täcker över gamla färgskikt bättre än bara ett lager mellanfärg men jag tror man har igen med ett grundligt slrapande i det långa loppet.

Mitt tips är att använda värmelampa uppställd så att man kan värma och skrapa samtidigt, då kan man komma upp i nästan 1kvm per timme, iallafall grovskrapat. Och ha en bra skrapa som kan vässas med jämna mellanrum, svagt kurvad profil.
Måla helst i maj-juni men det går att måla när som, iallafall ett tunt lager, men räkna med lång torktid, vid -8 i december var torktiden 4 dygn.

Ska förresten korrigera mitt förra inlägg. Jag har använt en varmluftpistol för att skrapa bort sista stråken av gammal grundfärg, samt slipat med 100-200 korn med maskin för att få en yta som är i stort sett trären.
 
Redigerat:
Tack för svar.

Har du även fler bilder? Kul att se slutresultat :)

Jag har funderat på att demontera panelen och lämna in för att hyvla istället. Hyvla av 2-3mm(?) färg borde gå rätt snabbt. Om det inte förstör maskinen???
 
Sorry för sent svar, och utan bilder dessutom...i en ständig konflikt mellan hur noggrann man är vs hur kräsen man är kan man väl säga att resultatet går att få precis så bra som man vill ha det. Men det tar tid.
Vad gäller att ta ner allt och hyvla så har jag några invändningar tyvärr. Gamla spikar kan sitta förvånansvärt hårt och skallen sitta djupt ner i brädan så att få loss brödorna hela och oskadda kan bara det bli ett stort arbete. Då är frågan om träet i de gamla brädorna är så bra så arbetet är värt att göra gentemot att byta till nya brädor. Har man möjlighet att styra sitt val av brädor (och att befintliga brädor inte är av gammal tätvuxen och hyvlad kärnfuru), så tror jag man kan hitta brädor som är gått och väl så bra som de gamla och till en rimlig kostnad också, enklast är nog om man kan prata med någon lokal såg.
Mina nya läktstötar inhandlades från närmaste byggmax-varuhus. Hittade 4 brädor tätvuxen gran av klart bättre kvalitet än de gamla läktstötarna som var kvistiga och glesvuxna. Läktstöten behöver ju dock heller egentligen inte vara av särskilt bra kvalitet med tanke på dess läge under takfoten.
 
Var ute och tog lite bilder nu. Såhär ser det ut vid trappan
Stentrappa, träpanel, husvägg, dörrkant, gråa steg, ljusgrön färg, utomhus, arkitektonisk detalj, ingen person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och såhär vid ena gaveln. Det gamla proppskåpet ska väl skrapad och målas det också men har inte skett än. Det jag märkt är att jag tycker nog att ytan blir mer levande med linoljefärg och att nyansen förändras beroende på vilken nyans himlen har. Både vid trappan och här vid gaveln har jag bara målat mellanfärg så det kvarstår ett lager slutfärg.
Grönmålad plåtfasad, fönster, röda fönsterkarmar, växtlighet, elutrustning, del av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En detaljbild på konsekvensen av att det kommer regn innan slutfärgen hunnit torka, med tydliga märken efter vattendroppar. Som tur är skedde detta på friggeboden.
Regndroppar på en glasruta, otydlig bakgrund, grå toner, fokus på vattendropparnas detaljer och texturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.